Byggahus.se

Taklampa med 4 kablar till två

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej alla,
    Har nu försökt förstå halva dagen hur i H-vete jag ska göra med denna lampa, det är nämligen fyra kablar som kommer från lampan och endast två kablar i uttaget uppe i taket. Har lite bilder som jag lägger in för att försöka förstå hur det ska kopplas in i dosan som medföljde.

så som jag förstått det så borde det vara två Faskablar (dom svarta) den silvriga har en blå/turkos sträng så borde Neutral och den gul/gröna Jord?

2. Fairlane
    Medlem · Nivå 13
    I taket har du tändtråd och nolla, ingen jord, precis som du tänkt. Lampan behöver då inte jordas eftersom rummet är "säkert". Lite beroende på hur lampan och hur den kommer sitta så skulle jag vara tveksam att sätta upp den. Sitter det metalldelar åtkomligt på lampan så skulle jag vara skeptisk.

Lampan är ut som att den är gjord för att kunna tända ena halvan, andra halvan eller hela, dvs krontändning som inte kommer fungera med den installation du har. Du kan slå ihop de två med en wago, så hela lampan lyser samtidigt.

3. L
    Husägare · Nivå 15
    Dåtid möter nutid.;)
    Vad är det för lamptyp? Är det en kronkopplad = 2 delar. Då du bara har tändtråd och nolla i taket så är det en eller båda svarta till svart i taket, och den silvriga till blå i taket. Det är som en stickpropp som kan vändas i väggen, blir det fel så lyser det ändå. Då du saknar skyddsjord i taket betraktas rummet som isolerad miljö, och jord skall inte anslutas.

4. S
    Medlem Nivå 1
    Det sitter tyvärr en metallbygel som håller upp lampan då det är av modell större som huserar 6 st lampor. Jag är faktiskt osäker om det är kronkopplat, misstänker dock att det är så men detta är varför jag håller på att bli tokig nu när jag ska koppla in den. Vita dosan jag skickade bild på är den dosa som följde med och är väl lite därför jag inte fattar hur dom hade tänkt. Ska titta och se om jag kan hitta en Wago koppling för känns ju som att det inte kan vara på något annat sätt än delad tändkabel.:thinking:

Lampan är av modell Brisbane från Jotex https://www.jotex.se/brisbane/brisbane-taklampa/1507368-03
    Nej precis så jag misstänkt också. blir ba så sjukt brydd hur dom hade tänkt att man skulle kunna koppla in allt genom att använda dosan som det satt originellt i (var så smart att jag kopplade lös den för några månader sedan och glömde väl ta bild på hur det såg ut från fabrik :D)

5. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Det är ingen som tänkt, man har bara slängt med nånting.

• Laddar…