Hej Så här ser det ut ovanför vår bardisk, och jag bevöver byta ut kontakten till en med två sladdar (brun och blå). Kan jag bara linda in och isolera de andra två tror ni? Eller ska några kopplas ihop? Eller bevöver en elektriker kolla på det?
Huset jag bor i är ca ett år gammalt.
Huset jag bor i är ca ett år gammalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska du byta och vad ska du sätta upp? Det enkla svaret är att du får inte byta till ojordat i ett så nytt hus. Du måste också veta vad de olika ledarna gör, även om det är sannolikt att orange/svart är tändtråd och vidarematning till nästa uttag.
Jag har en lampa utan jord, och jag behöver byta ut plattan i taket för att lampan har en speciell upphängning som man skruvar fast i dosan.
Frågan är om man kan hänga något i den där dosan, den är dumt monterad. Kanten på dosan borde liva med panelens ytterkant.
Om man antar att lampan är dubbelisolerad (troligt om den är modern, leta efter en dubbelkvadrat på typskylten) och att du faktiskt kan hänga den från dosan så är min rekommendation att du köper några wago 221 eller 222. Jordledaren sätter du ensam i en wago. Svart och orange sätter du tillsammans i en wago. Från den drar du också ut en svart eller orange ledare yill din lampa. Den blåa drar du direkt till lampan. Dubbelkolla att alla anslutningar blir bra. Följ instruktionen för hur långt ledarna ska avisoleras.
Är du minsta osäker eller inte förstår varför set ska kopplas på detta sätt rekommenderar jag att du kontaktar en elektriker (eller frågar vidare tills du är säker)
Lägg gärna upp en bild på lampan och dess upphängning, jag blev lite nyfiken.
Välkommen till forumet!
Om man antar att lampan är dubbelisolerad (troligt om den är modern, leta efter en dubbelkvadrat på typskylten) och att du faktiskt kan hänga den från dosan så är min rekommendation att du köper några wago 221 eller 222. Jordledaren sätter du ensam i en wago. Svart och orange sätter du tillsammans i en wago. Från den drar du också ut en svart eller orange ledare yill din lampa. Den blåa drar du direkt till lampan. Dubbelkolla att alla anslutningar blir bra. Följ instruktionen för hur långt ledarna ska avisoleras.
Är du minsta osäker eller inte förstår varför set ska kopplas på detta sätt rekommenderar jag att du kontaktar en elektriker (eller frågar vidare tills du är säker)
Lägg gärna upp en bild på lampan och dess upphängning, jag blev lite nyfiken.
Välkommen till forumet!
Tack för välkomnandet och hjälpen hitills. Lampan är dubbelisolerad.
Bifogar bilder på upphängningen. Det speciella är fasningen på kanten. Armaturkåpan pressas upp mot den kanten och hålls på plats. Och det är det enda sättet att hålla kåpan på plats.
Tack för tipset om wago, verkar smidigt.
Bifogar bilder på upphängningen. Det speciella är fasningen på kanten. Armaturkåpan pressas upp mot den kanten och hålls på plats. Och det är det enda sättet att hålla kåpan på plats.
Tack för tipset om wago, verkar smidigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, ok. Då är det värt ett försök förstås. Lustigt att det är en trepolig plint i lampan men det kanske är för att man ska kunna avsluta jordledaren snyggt. Då kan du sätta den där istället för i en Wago och behöver således bara en trepolig till tändtråden.
Upphänget ser lite klent ut men man får väl förutsätta att den är designad för att klara av lampan.
Om du bor nära kan jag bjussa på en trepolig wago....
Upphänget ser lite klent ut men man får väl förutsätta att den är designad för att klara av lampan.
Om du bor nära kan jag bjussa på en trepolig wago....
Tack för hjälpen. Jag ska ge det ett försök ock stöter jag på problem så återkommer jag här.
Klicka här för att svara
