Jag har en glasveranda med snedtak i en gammal glasveranda som jag försöker hålla i gammal stil med porslinsuttag, porslinskulodosor etc. Nu kommer elektrikern snart och ska dra ny utanpåliggande el efter ommålning.

Verandans innertak är ett snedtak, så nu när jag letar taklampa funkar ju inte en lampkopp så bra.

Funderar därför om det finns något snyggt utanpåliggande DCL-uttag helst i gammeldags stil? Eller åtminstone i en nättare storlek?

Eller andra alternativ? Finns det lite ”snyggare” sockerbitar som kanske är mer inkapslade? Andra lösningar för snedtak? Någon som kan visa sina lösningar?

Bifogar bild på verandan för kontext och där snedtaket syns lite iaf. Eldragningen kommer att komma från ovanför verandadörrarna.

Tack!
(Och passar detta bättre i byggnadsvårds-forumsdelen är det bara att flytta, vet inte var frågan matchar bäst).

En glasveranda under renovering med trägolv, vitmålade väggar och snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade du någon bra lösning för taklampa till snedtaket på din veranda? Jag har ett liknande dilemma i en trappa.

Blir det inte nättare och snyggare om man skippar dcl och ansluter lampan fast i en liten kulodosa?

• Gilla
Tio_tolv och 1 till
  • Laddar…
T Tio_tolv skrev:
Hittade du någon bra lösning för taklampa till snedtaket på din veranda? Jag har ett liknande dilemma i en trappa.
Det blev en lösning i alla fall, inte riktigt vad jag kanske hade tänkt från början men detta funkar och gör jobbet och håller stilen dugligt. Kompletterade med hängande lampor i fönsterna på sidorna också.

Takarmaturen är en Ifö Basic med snedfot, som passade väldigt bra med takvinkeln som väl var.

Hoppas bilderna ger något i inspirationsväg i alla fall. Om inte detta passar för din trapp hoppas jag du hittar en bra lösning ändå nånstans, det är ju klurigt 😅

• Inglasad veranda med trägolv, två rottingstolar med blommiga dynor, runt bord med duk, och grön dubbeldörr med spröjsade fönster, utsikt över trädgård.
    Skapa konto
  • Taklampa med glödlampa i ett rum med stora fönster och utsikt över en gräsbevuxen gård.
    Skapa konto
  • Gilla
Tio_tolv
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.