Hej!

En krok till en taklampa har gått av och jag skulle behöva byta ut den. Jag har provat att skruva/bryta av resten av den gamla kroken utan framgång. Är det någon som har erfarenhet av hur man får in en ny krok? Vad jag kan se så verkar det vara någon form av metall under takrosetten, kan det stämma och hur får jag isåfall in en ny krok?

Tack!

• Takrosetten med en trasig krok för lampupphängning, synliga elledningar och skador runt krokens fäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasig krok för taklampa med blottade kablar och kopplingsplint under en takrosett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk om man kunde gissa vad som döljer sig ovanför takrosetten? Är det ett betongbjälklag? Kanske hacka ur lite grann runt om och ta dit någon som kan svetsa då?

Svetsa ?? i taket där. Ingen bra ide att svärta ner nästan hela taket. Hacka ur lite där kablarna kommer ut och se om det är ett rör där. Då är det säkert bara en krok i mitten. Betong eller trä ovanför i taket är bra att veta, kan undersökas med att en smalare mejsel körs upp vid nuvarande del som är kvar, och snurras på.

Lossa den fastmålade "bottendelen" så blir det enklare att se hur du ska lösa problemet.

• Gilla
MrBusch
  • Laddar…
Ser lite jobbigt ut det här. Jag hade nog testat med att borra ett litet hål sidan om den avbrutna kroken och sedan skruvat dit en ny självgängande krok.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.