2 660 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Takhuv / takhatt isar igen och gör att vatten rinner från köksfläkt
Vi har flyttat in till ett hus där köksfläkten droppar vatten när vi kör den ibland vintertid.
Jag har lyckats lokalisera felet till att jag tror att om vi inte kört fläkten på ett tag så byggs det snö/is på nätet på hatten och när man sedan startar köksfläkten så smälter detta och rinner ned längs insidan av röret och sedan på utsidan av flexröret i köksskåpet för att sedan droppa från fläkten.
Finns det alternativ till denna hatt som fungerar bättre mot detta?
Någon som samlar upp ev vatten och leder ut det i nederkant av hatten eller är byggd på ett annat vis vilket gör att is/snö inte kan byggas på gallret.
MVH
Jag har lyckats lokalisera felet till att jag tror att om vi inte kört fläkten på ett tag så byggs det snö/is på nätet på hatten och när man sedan startar köksfläkten så smälter detta och rinner ned längs insidan av röret och sedan på utsidan av flexröret i köksskåpet för att sedan droppa från fläkten.
Finns det alternativ till denna hatt som fungerar bättre mot detta?
Någon som samlar upp ev vatten och leder ut det i nederkant av hatten eller är byggd på ett annat vis vilket gör att is/snö inte kan byggas på gallret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MVH
Har typ din modell, men utan galler runt om.
Aldrig haft problem.
Rätt säker på att ett visst litet drag finns, fast inte fläkten går.
Varm luft stiger uppåt.
Och jag har ett litet undertryck i huset, - 2 Pa.
Inget kallrasskydd vad jag minns.
Hör inget sådant slå igen efter att fläkten stängts av.
Aldrig haft problem.
Rätt säker på att ett visst litet drag finns, fast inte fläkten går.
Varm luft stiger uppåt.
Och jag har ett litet undertryck i huset, - 2 Pa.
Inget kallrasskydd vad jag minns.
Hör inget sådant slå igen efter att fläkten stängts av.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
Är det isolering hela vägen upp?
Ja det är det.plåtrickard skrev:
Nu har vi dock inte haft problem på en månad trotts att det varit kallt, blir inte riktigt klok på vad det kan vara.
En teori är att så länge vi använder fläkten dagligen så håller vi gallret fritt från is, får den stå stilla en tid byggs isen på.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
1 plus på att kallrasskyddet inte stänger helt alt ej installerat. Och att det inte är tillräckligt undertryck i huset. Då stiger den fuktiga inomhusluften ut i den kalla imkanalen, kondenserar på vägen eller uppe i kinahatten och rinner sedan tillbaka ner till spiskåpan.
Ja... Tänkte snarast att undertrycket i huset är för stort. Detta borde då innebära att kall uteluft sugs ned i fläktkanalen, eller i vart fall hindrar att varm fuktig luft i tillräcklig mängd hindras att gå uppåt för att hålla kanalen varm. Då kondenserar fukten på röret / gallret och fryser till is..
Samma om kallrasskyddet är för tätt.
Detta är min teori.
Så hur är det med undertrycket i huset, om det nu ska vara nåt?
Varför jag skriver så beror på att om huset har t e x radon, så ska ju luften tryckas ut.
Undertryck förhindrar i stället att fukt mm trycks ut i väggarna.
En hel vetenskap i sig. Mitt hus ska tydligen ha ett litet undertryck.
Samtidigt stiger tillräckligt med varm luft uppåt av egen kraft, för att hålla kanalen från ovan spisen isfri.
Har testat med rök från stearinljus, och det är ett litet drag, när köksfläkten inte är igång.
Den isolerade kanalen är ca 2,5 meter lång.
Samma om kallrasskyddet är för tätt.
Detta är min teori.
Så hur är det med undertrycket i huset, om det nu ska vara nåt?
Varför jag skriver så beror på att om huset har t e x radon, så ska ju luften tryckas ut.
Undertryck förhindrar i stället att fukt mm trycks ut i väggarna.
En hel vetenskap i sig. Mitt hus ska tydligen ha ett litet undertryck.
Samtidigt stiger tillräckligt med varm luft uppåt av egen kraft, för att hålla kanalen från ovan spisen isfri.
Har testat med rök från stearinljus, och det är ett litet drag, när köksfläkten inte är igång.
Den isolerade kanalen är ca 2,5 meter lång.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Har du detta problemet nu på vintern när uteluften håller lite fukt så tror jag inte på ditt resonemang.
Är dock riktigt att på sommaren när uteluften är fuktig och den sugs in genom din imkanal kan du få fuktutfällning i kanalen på väg in i bostaden om den kyls av.
Vad har du för ventilation ? Har du stängt av/dragit ned så har du kanske inte tillräcklig frånluft för att hålla undertrycket i bostaden.
Är dock riktigt att på sommaren när uteluften är fuktig och den sugs in genom din imkanal kan du få fuktutfällning i kanalen på väg in i bostaden om den kyls av.
Vad har du för ventilation ? Har du stängt av/dragit ned så har du kanske inte tillräcklig frånluft för att hålla undertrycket i bostaden.
Mitt spånade bygger på att det är fukt i luften som kondenserar när det når gallret under hatten och fryser till is.
Inte att det är fukt från omgivande luft runt huset som kondenserar och fryser.
Jag har inget sånt galler. Inga problem.
Inte att det är fukt från omgivande luft runt huset som kondenserar och fryser.
Jag har inget sånt galler. Inga problem.
Vi har självdrag som ventilation.
Jag vet inte om vi har något kallrasskydd, när ni säger det så känner jag inte igen att det låter som att det ”slår lock” när man stänger av fläkten.
- Det synliga problemet med att det droppar vatten uppkommer endast under dessa förhållanden, dock inte alltid:
1. det är kallt ute, minusgrader.
2. Vi startar köksfläkten, det dröjer ett par minuter och sedan börjar det droppa.
3. Kör vi sedan vidare med fläkten slutar det sedan att droppa efter ca 10 minuter.
Jag vet inte om vi har något kallrasskydd, när ni säger det så känner jag inte igen att det låter som att det ”slår lock” när man stänger av fläkten.
- Det synliga problemet med att det droppar vatten uppkommer endast under dessa förhållanden, dock inte alltid:
1. det är kallt ute, minusgrader.
2. Vi startar köksfläkten, det dröjer ett par minuter och sedan börjar det droppa.
3. Kör vi sedan vidare med fläkten slutar det sedan att droppa efter ca 10 minuter.
Kan givetvis ha fel.
Men jag tror att ditt galler under hatten är ordentligt nedkylt med frost på.
När du startar fläkten värms frosten upp och du får dropp.
Med bara vanlig hatt så följer vattendropparna taket på hatten nedåt och utanför röret som går ned.
Men jag tror att ditt galler under hatten är ordentligt nedkylt med frost på.
När du startar fläkten värms frosten upp och du får dropp.
Med bara vanlig hatt så följer vattendropparna taket på hatten nedåt och utanför röret som går ned.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden