VI har precis flyttat in i nytt hus och får inte den stora värmezonen att fungera. De tre andra reagerar och visar siffror när man vrider på vreden, men den fjärde visar endast ett streck.
Jag har provat att ställa en kastrull på och de andra reagerar på att kastrullen är där, men inte sista zonen.
Jag hittar inget i manualen mer än att det ska ha med automatisk avstängning att göra, men strecket visas direkt när jag vrider på vredet.
https://api.electrolux-medialibrary.../PDF/d372aeee-3e00-4de5-8a68-1278f740ecc8.pdf
Är det någon som sett något liknande?
Jag har provat att ställa en kastrull på och de andra reagerar på att kastrullen är där, men inte sista zonen.
Jag hittar inget i manualen mer än att det ska ha med automatisk avstängning att göra, men strecket visas direkt när jag vrider på vredet.
https://api.electrolux-medialibrary.../PDF/d372aeee-3e00-4de5-8a68-1278f740ecc8.pdf
Är det någon som sett något liknande?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 623 inlägg
Vår spis har gjort liknande, jag tror att det är nått med vredet som stökar, så att spisen inte känner av att vredet är på noll.
Det har oftast löst sig av att spisen får stå lite.
Det har oftast löst sig av att spisen får stå lite.
Ta det här på rätt sätt nu, men det kommer inte underlätta när du får loss toppen. Det är en invecklad tetris-passning mellan värmeelementen och ett myller av kablar däremellan.M moonsire skrev:
Invänta lite fler tips innan du börjar riva, inte säkert du behöver lyfta på toppen.
Den har stått några dagar mellan att förra ägaren flyttade ut och jag vred på den för att se att den fungerade 🙂13th Marine skrev:
Jag drog ur kontakten och lät den stå ett tag, men den uppförde sig likadant när jag kopplade in den igen. Vi har inte använt den själva än utan bara kontrollerat om den fungerar.
Jag förstår 😁F Festlund skrev:
Jag hittade några skruvar innanför ugnsluckan som jag lossade, sen gick det att lyfta på överdelen. Det var dock som en hel modul, så ska jag göra något mer måste vi nog vara två för att lyckas lyfta av utan klämskador 😉
Det lutar nog åt att inte pilla mer utan mäklaren säger att säljaren får ersätta med spis i likvärdigt skick.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 623 inlägg
Prova att vrida ca 5mm förbi 0 på aktuellt vred och se om det hjälper.M moonsire skrev:
Intressant svar av mäklaren! Bra för dig såklart, om du vill ha en gammal spis och säljaren går med på det.M moonsire skrev:Jag förstår 😁
Jag hittade några skruvar innanför ugnsluckan som jag lossade, sen gick det att lyfta på överdelen. Det var dock som en hel modul, så ska jag göra något mer måste vi nog vara två för att lyckas lyfta av utan klämskador 😉
Det lutar nog åt att inte pilla mer utan mäklaren säger att säljaren får ersätta med spis i likvärdigt skick.
Mig veterligen så är det annars typfallet av "normalt slitage". Dvs, den kan ha funkat när du inspekterade huset men ha gått sönder under tiden. Du har inte rätt till ersättning.
Det intressanta är ju om det ens fungerade vid visning/försäljningen. Det är många i vårt land som lever med halvtrasiga saker och att då som mäklare gå ut med den informationen var intressant.Juul skrev:
Jag provade inte plattorna på spisen när vi köpte hus, även om jag kollade mycket annat.
Håller med såklart. Men man bör nog kunna anta att en spis (eller tex tvättmaskin) i huset fungerar, om det inte anges något annat. Men har den ingen garanti-tid kvar så anses det vara normalt slitage om den skulle gå sönder innan tillträde.F Festlund skrev:
Klicka här för att svara