Hej!

Ska byta ett yttertak på en gammal ladugård där det idag ligger spåntak direkt på takstolarna.

På vissa ställen är det 50-100 cm stora hål I spåntaket.

Hur tycker ni är bästa sättet är att laga dessa hål?
 
Oljehärdad masonit är ett alternativ men då behöver du klä ända från nock
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Oljehärdad masonit är ett alternativ men då behöver du klä ända från nock
Hej!

Jag har nog bestämt mig för att behålla spånen där det är helt. Riva bort befintlig bärläkt och sen lägga antingen oljehärdad masonit eller diffusionsduk. Problemet med duken tror jag blir att det är säkert en del spikhuvud och annat bråte som kan sticka hål på duken så jag lutar väl mot masonit över hela taket.
Då kanske jag inte behöver lappa hålen, utan kör masonit rakt över?

Är det bäst att ligga masoniten dikt an mot spånet eller med läkt emellan för att skapa en luftspalt?
 
Det bästa är att sätta en läkt först. Då får du lite av en ränna mellan läkterna som gör att eventuellt vatten styrs till dessa och ner och inte in i skarvarna som blir
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.