13 777 läst ·
6 svar
14k läst
6 svar
Takfotsbräda utanför råsponten eller under?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Jag har rivit förra ägarens konstruktion som byggde in hängrännorna innanför takfotsbrädan, arghhh.... Mycket vackert och diskret, förutom att det innebar dränkt takfotsbräda vid hällregn...
Nu har jag slitit bort ytterbrädan och ska sätta upp en ny takfotsbräda, men jag har två alternativ:
1) Det enkla; såga av takstolarna lodrätt vid råspontens avslut med tigersåg och sätta takfotsbrädan lodrätt mot takstolskanten. Brädan kommer dock inte att komma in under råsponten då, utan precis utanför. Sponten kläs in med en remsa underlagspapp, sedan takfotsplåt som går över/utanför takfotsbrädan.
2) Det lite krångligare; kapa takstolarna underifrån och en bit innanför råsponten, då kommer takfotsbrädan in en bit och täcks uppifrån av råsponten.
Går det att göra som alternativ 1 eller är det bara 2an som gäller?
Nu har jag slitit bort ytterbrädan och ska sätta upp en ny takfotsbräda, men jag har två alternativ:
1) Det enkla; såga av takstolarna lodrätt vid råspontens avslut med tigersåg och sätta takfotsbrädan lodrätt mot takstolskanten. Brädan kommer dock inte att komma in under råsponten då, utan precis utanför. Sponten kläs in med en remsa underlagspapp, sedan takfotsplåt som går över/utanför takfotsbrädan.
2) Det lite krångligare; kapa takstolarna underifrån och en bit innanför råsponten, då kommer takfotsbrädan in en bit och täcks uppifrån av råsponten.
Går det att göra som alternativ 1 eller är det bara 2an som gäller?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Är det inte allt för trångt och man kan ta sig an det hela underifrån så ska det väl inte vara några större problem att få det snyggt gjort. Att man sedan sågar lite lätt i råsponten underifrån är ju inget som kommer att synas. Ett långt blad borde göra det relativt lätt...
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Jo det är sant. Kanske ska kosta på mig att såga snett då också så jag får inåtlutande fotbrädor, precis som på träguidens anvisning. Någon aning om hur långt in jag ska sätta takfotsbrädan från spontens kant räknat?PCLarsson skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Sätt fotbrädan kant i kant med råsponten.
Och låt pappen (eller vad du nu har på taket) gå ut ett par centimeter över råspont/fotbrädekanten.
Så blir det nog bra!
Och låt pappen (eller vad du nu har på taket) gå ut ett par centimeter över råspont/fotbrädekanten.
Så blir det nog bra!
Själv har jag satt takfotsbrädet lodrätt, kant i kant med råsponten och låtit pappen sticka ut en centimeter eller två och skippat fotplåten under pappen helt och hållet. Har bara fotplåt spikad i läkten.
Edit: Hmmm... Ganska precis som KnockOnWood skriver
Edit: Hmmm... Ganska precis som KnockOnWood skriver
Klicka här för att svara