Jag ska montera en hylla i betongtak ovanför en köksö, två reglar med två fästpunkter vardera (totalt 4 infästningar).

Har aldrig borrat i tak tidigare och undrar vad som är bäst/säkrast.

Hålen i konstruktionen är 9 mm, så planen var 4× M8 expanderbult.

Inser nu att ankarmassa är en alternativ metod eller att expanderbult med fördel kunde vara M10 för bättre marginaler.

Vad skulle ni köra med? Har någon hängt upp något liknande?

Belastningen blir porslin, glas och lite böcker. Uppskattar max ~50 kg. Tänker att man bör ha 2–3× säkerhetsmarginal.

Jag har begränsad möjlighet att flytta hålen (måste ligga i linje nära vägg), så är lite orolig för att träffa armering. Bör jag hyra en väggskanner? I andra trådar läser jag att det är ok att borra igenom något enstaka armeringsjärn, men att det då är metallborr av bättre sort som gäller. Tänker jag rätt?

Verktyg: Enklare borrhammare (Meec Tools) + standard betongborr (Hard Head). Detta har funkat på bärande väggar i samma lägenhet. Funkar det här eller bör man uppgradera innan man börjar?

Tacksam för tips :)

• Person monterar en svart metallram ovanför en köksö i ett modernt kök med vitmålade väggar och mörk bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Betongskruv är bättre. Sitter som berget och går att ta bort helt när du tar ner hyllan.

• Gilla
markuslj
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Betongskruv är bättre. Sitter som berget och går att ta bort helt när du tar ner hyllan.
Tack för tips. Betongskruv ser ju onekligen smidigare ut. Men klarar inte expanderbult mer vikt?

markuslj markuslj skrev:
Tack för tips. Betongskruv ser ju onekligen smidigare ut. Men klarar inte expanderbult mer vikt?
Tittade lite närmare på respektive specifikationer nu och det känns snarare som att det är en korrekt installation som avgör hur mycket belastning skruven klarar av. Och det känns lättare att göra en korrekt installation med betongskruv. Gillar dock att expanderbulten har gängor så att man kan justera höjden och eventuellt lägga en bricka om det behövs för att loda.

Jag använder både expander och betongskruv på jobbet men när jag gör något hemma blir det expander, jag litar inte lika mycket på betongskruven

• Gilla
markuslj
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Jag använder både expander och betongskruv på jobbet men när jag gör något hemma blir det expander, jag litar inte lika mycket på betongskruven
Tack för svar. Skönt att höra från ett proffs. Det lutar mot expander nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.