Jag ska montera en hylla i betongtak ovanför en köksö, två reglar med två fästpunkter vardera (totalt 4 infästningar).
Har aldrig borrat i tak tidigare och undrar vad som är bäst/säkrast.
Hålen i konstruktionen är 9 mm, så planen var 4× M8 expanderbult.
Inser nu att ankarmassa är en alternativ metod eller att expanderbult med fördel kunde vara M10 för bättre marginaler.
Vad skulle ni köra med? Har någon hängt upp något liknande?
Belastningen blir porslin, glas och lite böcker. Uppskattar max ~50 kg. Tänker att man bör ha 2–3× säkerhetsmarginal.
Jag har begränsad möjlighet att flytta hålen (måste ligga i linje nära vägg), så är lite orolig för att träffa armering. Bör jag hyra en väggskanner? I andra trådar läser jag att det är ok att borra igenom något enstaka armeringsjärn, men att det då är metallborr av bättre sort som gäller. Tänker jag rätt?
Verktyg: Enklare borrhammare (Meec Tools) + standard betongborr (Hard Head). Detta har funkat på bärande väggar i samma lägenhet. Funkar det här eller bör man uppgradera innan man börjar?
Tacksam för tips
Har aldrig borrat i tak tidigare och undrar vad som är bäst/säkrast.
Hålen i konstruktionen är 9 mm, så planen var 4× M8 expanderbult.
Inser nu att ankarmassa är en alternativ metod eller att expanderbult med fördel kunde vara M10 för bättre marginaler.
Vad skulle ni köra med? Har någon hängt upp något liknande?
Belastningen blir porslin, glas och lite böcker. Uppskattar max ~50 kg. Tänker att man bör ha 2–3× säkerhetsmarginal.
Jag har begränsad möjlighet att flytta hålen (måste ligga i linje nära vägg), så är lite orolig för att träffa armering. Bör jag hyra en väggskanner? I andra trådar läser jag att det är ok att borra igenom något enstaka armeringsjärn, men att det då är metallborr av bättre sort som gäller. Tänker jag rätt?
Verktyg: Enklare borrhammare (Meec Tools) + standard betongborr (Hard Head). Detta har funkat på bärande väggar i samma lägenhet. Funkar det här eller bör man uppgradera innan man börjar?
Tacksam för tips
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
208 kr inkl moms
232 kr
Läs mer
Tittade lite närmare på respektive specifikationer nu och det känns snarare som att det är en korrekt installation som avgör hur mycket belastning skruven klarar av. Och det känns lättare att göra en korrekt installation med betongskruv. Gillar dock att expanderbulten har gängor så att man kan justera höjden och eventuellt lägga en bricka om det behövs för att loda.markuslj skrev:
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden