Hejsan!

Jag köpte mitt hus sommaren -22 1,5plan med enplansutbyggnad + källare.

Jag fick mitt tak bytt i somras -26 av en stor rätt stor firma som enligt dom lägger om cirka 400tak/år, dom använder sig av underantrepenörer när dom utför takbyten ( vilket inte framgick vid vårt möte, utan framgick i takt med att takbytet började)

Säljaren som sålde in projektet hos mig var jättetrevlig och verkade kunnig på sin sak, sagt o gjort så valde jag den firman för dom hade tid innom några månader även fast det var rätt markant prisskillnad jämt emot lokala snickare på orten,
men allt kännes jättetryggt med fotojornal, 30års garanti mm. med fast pris på offerten.

När projektet tog fart så hittade snickarna kraftiga rötskador på huvuddelen av huset under den gamla TP-20 plåten som inte besiktningen kunde förutspått, vart en paus i prjektet tills en annan firma kunde komma och torrsuga bort all gammal spån isolering på vinden, för att sedan börja byta ut några takstolar, ny isolering, ventilationsluckor samt ny råspont på hela huset. Snickarna var väldigt effektiva och arbetet gick snabbt fram, den här delen av projektet gick på rörligt avtal då det inte var med i offerten för att jag visste som sagt inte om att det var i så dåligt skick.

anmärkte på några saker under arbetets gång till projektledaren och fick bra återkoppling på de frågor jag hade osv..

när projektet började lida mot sitt slut så vart jag mer och mer fundersam på om saker o ting verkligen var i sin ordning,
buckliga plåtar, fult gjorda plåtar, trasiga takpannor, distanser ovanför vindskivor, ingen trekantslist (står med i offerten) felkapade vindskivor vid nock mot vad vi bestämt, och att utbygget på baksidan livar inte taket mot resten (kommer bilder).
Jag påpekade detta vid slutkontroll och detta skulle såklart åtgärdas så jag skulle bli nöjd.

inte nog med detta så hade jag valt dom svarta blankare takpannorna St eriks Mjöbäck mp 401 men fick dom vanliga standardpannorna mp 101 lagda på taket,
Pratade såklart med säljaren om detta som tog på sig det att det hade blivit fel, vi kom överrens om en kompensation om cirka 80kvm nya takpannor till garaget istället för att lägga om taket på nytt då dom inte var så sugna på de, och inte jag heller efter allt som har hänt.

Nu har det gått x antal veckor och kommunikationen har avtagit.. Projektledaren skulle ta fram en åtgärdsplan på de saker jag var missnöjd med men just nu är det radio tystnad.

Har fått svar på iallfall att där taket inte livar( är i våg) på utbyggnaden är som det är, det är inget dom riktar upp när dom väl gör takbyten utan det kostar extra, (Hade jag vetat om det hade jag såklart betalat extra för att få takets konstruktion rakt, för just nu ser det bara konstigt ut att taket "sjunkit ihop"

Har betalat en ren förmögenhet för taket och så är man inte nöjd, vart är yrkesstoltheten? rent estetiskt ser det inte bra ut alls. Har säkert glömt massa i detta mardrömsprojekt mer ge gärna lite feedback vad ni tycker.

Vad ska man göra?

• Bild på ett gult hus med plåttak där taket är markerat med text som visar var det inte är i våg. Trädgårdsmöbler och parasoll syns framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett vattenpass på ett tak med svarta takpannor, visar att taket inte är helt plant, omgiven av grönskande landskap.
    Skapa konto
  • Närbild på takkant som visar buckliga plåtdetaljer och felkapade vindskivor.
    Skapa konto
  • Bild på husgavelns takhörn med plåt och trädetaljer där skarvar och passform syns tydligt. Bucklig plåt och felkapade vindskivor är noterade.
    Skapa konto
  • Närbild på ett tak med bucklig plåt och felkapade vindskivor. Mörka takpannor och svarta hängrännor syns mot en molnig himmel.
    Skapa konto
  • Buckliga plåtdetaljer och svarta takpannor på ett nylagt tak, närbild som visar monteringsproblem och ojämnhet.
    Skapa konto
  • Ledsen
Jamtstårsa
  • Laddar…
Hej

Jag läser mellan raderna att du har betalat för hela arbetet stämmer det?
I så fall så har återstår att kontakta personer högre upp i företaget, skriva sanna recensioner överallt där det går, anmälan till ARN (som företaget helt riskfritt sedan kan strunta i att följa beslutet) eller en stämning i tingsrätten med all tid och risk det innebär.

Ungefär hur mycket pengar tror du att rör sig om att åtgärda alla fel?

Har du fått takpannorna till garaget?

• Gilla
Flintylaren och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Jag läser mellan raderna att du har betalat för hela arbetet stämmer det?
I så fall så har återstår att kontakta personer högre upp i företaget, skriva sanna recensioner överallt där det går, anmälan till ARN (som företaget helt riskfritt sedan kan strunta i att följa beslutet) eller en stämning i tingsrätten med all tid och risk det innebär.

Ungefär hur mycket pengar tror du att rör sig om att åtgärda alla fel?

Har du fått takpannorna till garaget?
Jag höll på betalningen så länge jag kunde, frågade om vi kunde komma överens om att jag höll kvar en del av betalningen tills dom åtgärdat felen, men jag fick i skriftlig form att dom behövde pengarna dom låg ute med och att det självklart skulle åtgärdas, så jag betalade..
pannorna till garaget har jag fått iallfall!

Oklart hur mycket i rena pengar det handlar om, tycker hela processen är dåligt hanterad, kvalitén på jobbet speglar inte det som utlovades, radiotystnad så fort dom fick betalt!

Tack för infon, ska ta detta vidare!

• Ledsen
Revhiet1
  • Laddar…
E Linus Spelkvist skrev:
Jag höll på betalningen så länge jag kunde, frågade om vi kunde komma överens om att jag höll kvar en del av betalningen tills dom åtgärdat felen, men jag fick i skriftlig form att dom behövde pengarna dom låg ute med och att det självklart skulle åtgärdas, så jag betalade..

Oklart hur mycket i rena pengar det handlar om, tycker hela processen är dåligt hanterad, kvalitén på jobbet speglar inte det som utlovades, radiotystnad så fort dom fick betalt!

Helt klart trist att betala 200.000-400.000 kronor, som jag gissar att priset för själva taket blev, och få ett slutresultat som är tveksamt och ser dåligt ut.

Förhoppningsvis så är taket bra gjort så att det är tätt. Går ju att kontrollera med en extern besiktning, om du är beredd att betala vad en sådan kostar.

Angående betalningen så är det nog surt att höra men slutbetalningen ska enbart göras när arbetet är helt klart. Att hålla inne 10% brukar vara bra för att se till att företaget faktiskt fullföljer sina åtaganden.
Hade du låtit bli att betala hade det varit företaget som behövt stämma dig, vilket troligen hade varit svårt att vinna när det finns bevis på att arbetet är utfört fel. Nu när du har betalat kan företaget uppenbart ignorera dig och du måste stämma dem.

Du får fundera på hur mycket tid och pengar du är beredd på att spendera på att få rätt.
Första steget kan ju som sagt vara att kontakta företags ledning istället för projektledare. Och sedan skriva så många rescensioner som möjligt.

• Gilla
Flintylaren och 4 till
  • Laddar…
Det verkar vara vanligt idag att firmorna inte riktar upp taken trots att det behövs, mitt tak går i vågor.
Enligt besiktningsmannen var det till största delen ett kosmetiskt fel och i mitt fall en bagatell jämfört med alla andra fel som inte åtgärdades. Gjorde själv samma misstag och betalade fakturan i sin helhet, det enda man kan göra är att hålla inne pengar som nämnts i tidigare inlägg. Det är alltid trist när det ska bli problem och det är ju stora pengar det gäller. Hoppas det ordnar sig, en bra besiktningsman kan vara väl använda pengar och bra att få bristerna dokumenterade i händelse av framtida process.

• Tak med tegelpannor, visande ojämnheter och ställning runtomkring, mot en bakgrund av himmel och träd.
    Skapa konto
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
E Linus Spelkvist skrev:

Om du hade hållit inne med betalningen hade de nog varit betydligt mer angelägna om att komma tillbaka och åtgärda felen.

• Gilla
Flintylaren och 8 till
  • Laddar…
E Linus Spelkvist skrev:
men jag fick i skriftlig form att dom behövde pengarna dom låg ute med och att det självklart skulle åtgärdas, så jag betalade..
Tyvärr låter detta som ett företag som antingen riskerar att ha ekonomiska problem eller som drog en fuling bara för att få in pengarna så att de sen skulle kunna ignorera dig utan problem. Eller kanske en blandning av båda. Oavsett är det tyvärr antagligen kört att få felen åtgärdade eller få kompensation.
Visst finns chansen att vinna i domstol men tiden och kostnaden för att ta sig dit är sällan värt det och utgången är oviss

• Gilla
  • Ledsen
Revhiet1 och 4 till
  • Laddar…
Newgirl84
Oj va trist! Om du betalat allt så är din situation tyvärr dålig. Man ska inte betala arbete i förskott utan endast levererat material. Om så är fallet, dra lärdom, skriv referens, och gå vidare. Tyvärr. Finns så otroligt många skitföretag därute.

Efter ett par missar så brukar jag numer alltid avtala med Hantverksformulär. Gör mycket underlag. Avtala in ca 3 besiktningar löpande ( har faktiskt alltid lönat sig) samt grunden: betala inget arbete i förskott. Eventuellt, men det är gränsfall vid stora renoveringar kan man betala enligt plan efter att en besiktningsman godkänt delarbeten.

Ibland får man på slutet ändå välja väg. Att hamna i tingsrätten är inte så kul. ARN är tandlöst. Personligen brukar jag vid problem försöka hitta lösningar men om det inte går, lägg avdraget vid gränsen för småmål med bra underlag så behöver det inte kosta så mycket och går snabbt. Tror det är runt 30,000kr. Sen kan det ju i vissa fall vara värt en tingsrätt process om man drabbas av ett fruktansvärt företag…

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
Vad hette företaget?

Om de gör 400 tak per år är det bra att lägga namnet här för framtida efterforskning

• Gilla
Revhiet1 och 7 till
  • Laddar…
Är väl bara börja med oberoende besiktning så får du svart på vitt vad som är rimligt.

Och därefter ställa krav

Men de har rätt. Rikta tak är betydligt dyrare jobb än bara dit med nytt tak

Antar att det sneda taket var så redan innan med nu syns mer?
För om det är delen med nya takstolar är det ju en annan sak att reda upp

• Gilla
Revhiet1 och 4 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Jag läser mellan raderna att du har betalat för h
E Linus Spelkvist skrev:

Hade de behövt pengarna, så kunde de kommit samma dag och åtgärdat bristerna.

Men lätt att vara efterklok.

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Skicka en skriftlig reklamation med en bestämd sista dag för avhjälpande. Att du redan betalat spelar ingen roll, reklamationsfristen för arbete på byggnader är tio år. Avhjälpande ska ske inom skälig tid efter att du gett dem tillfälle till det, och avhjälps felet inte får du göra prisavdrag motsvarande vad det kostar dig att få felet avhjälpt. Då blir deras tystnad ditt argument i stället för deras metod. Och fel pannmodell är ingen utförandemiss utan en avvikelse från offerten, så räkna på prisskillnaden MP 101 mot MP 401 innan du accepterar 80 pannor till garaget.

• Gilla
Rolloff och 3 till
  • Laddar…
E Linus Spelkvist skrev:
Hejsan!

Jag fick mitt tak bytt i somras -26 av en stor rätt stor firma som enligt dom lägger om cirka 400tak/år, dom använder sig av underantrepenörer när dom utför takbyten ( vilket inte framgick vid vårt möte, utan framgick i takt med att takbytet började)

Säljaren som sålde in projektet hos mig var jättetrevlig och verkade kunnig på sin sak, sagt o gjort så valde jag den firman för dom hade tid innom några månader även fast det var rätt markant prisskillnad jämt emot lokala snickare på orten,
men allt kännes jättetryggt med fotojornal, 30års garanti mm. med fast pris på offerten.

När projektet tog fart så hittade snickarna kraftiga rötskador på huvuddelen av huset under den gamla TP-20 plåten som inte besiktningen kunde förutspått, vart en paus i prjektet tills en annan firma kunde komma och torrsuga bort all gammal spån isolering på vinden, för att sedan börja byta ut några takstolar, ny isolering, ventilationsluckor samt ny råspont på hela huset. Snickarna var väldigt effektiva och arbetet gick snabbt fram, den här delen av projektet gick på rörligt avtal då det inte var med i offerten för att jag visste som sagt inte om att det var i så dåligt skick.

anmärkte på några saker under arbetets gång till projektledaren och fick bra återkoppling på de frågor jag hade osv..

när projektet började lida mot sitt slut så vart jag mer och mer fundersam på om saker o ting verkligen var i sin ordning,
buckliga plåtar, fult gjorda plåtar, trasiga takpannor, distanser ovanför vindskivor, ingen trekantslist (står med i offerten) felkapade vindskivor vid nock mot vad vi bestämt, och att utbygget på baksidan livar inte taket mot resten (kommer bilder).
Jag påpekade detta vid slutkontroll och detta skulle såklart åtgärdas så jag skulle bli nöjd.

inte nog med detta så hade jag valt dom svarta blankare takpannorna St eriks Mjöbäck mp 401 men fick dom vanliga standardpannorna mp 101 lagda på taket,
Pratade såklart med säljaren om detta som tog på sig det att det hade blivit fel, vi kom överrens om en kompensation om cirka 80kvm nya takpannor till garaget istället för att lägga om taket på nytt då dom inte var så sugna på de, och inte jag heller efter allt som har hänt.

Nu har det gått x antal veckor och kommunikationen har avtagit.. Projektledaren skulle ta fram en åtgärdsplan på de saker jag var missnöjd med men just nu är det radio tystnad.

Har fått svar på iallfall att där taket inte livar( är i våg) på utbyggnaden är som det är, det är inget dom riktar upp när dom väl gör takbyten utan det kostar extra, (Hade jag vetat om det hade jag såklart betalat extra för att få takets konstruktion rakt, för just nu ser det bara konstigt ut att taket "sjunkit ihop"

Har betalat en ren förmögenhet för taket och så är man inte nöjd, vart är yrkesstoltheten? rent estetiskt ser det inte bra ut alls. Har säkert glömt massa i detta mardrömsprojekt mer ge gärna lite feedback vad ni tycker.

Vad ska man göra?
Man får tyvärr göra det själv om det skall bli spm vill ha det och då blir det förstås "billigare" om man inte räknar med sin egen tid

30 års garanti....låter bra i marknadsföringen...sen kursar dom inom kort. Hände svärfarsan, han var så nöjd med 15 års garanti!

När vi något senare skulle hjälpa honom reklamera ett antal detaljer....hade dom redan kursat ett halvår tidigare (vi var aldrig inblandade från början i affären av oilka anledningar)

E Linus Spelkvist skrev:
Hejsan!

Vad ska man göra?
Ang. rötskadorna som upptäktes så borde en "dolda fel försäkring" kommit väl till pass.

• Älska
sysmali
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.