3 478 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Takbyte carport - offert mot faktisk kostnad.
Hej.
Skulle byta taket som läckte kraftigt på min carport under sommaren, plåttak (TP20) ca 30m2.
Begärde in en offert från en tak-firma. Offerten var på nästan 58 000 (49000 efter ROT).
Enbart takbyte och montering av hängrännor/vindskivor. (Ev byte av trä under plåten skulle tillkomma enligt offerten).
Orimligt dyrt tyckte jag.
Beslutade då att göra jobbet själv under semestern, Fick även byta 1 regel och några bärreglar som var i dåligt skick.
Resultat.
Takplåt. 3400 kr (Måttbeställd för att slippa skarvar) - inkl hemleverans.
Övrigt 1800 kr (Skruv, hängrännor, vinskivor + plåt, bärreglar/regel)
Arbete:
Rivning av gammal plåt:10 timmar. (1 person)
Byte av reglar och montering av plåten, 6 timmar (2 personer)
Inkl 1 tur till byggvaruhuset.
Montering av vindskivor, hängrännor och plåtar + målning 8 timmar.
1 tur till återvinningsstationen med gamla plåten.
Skulle byta taket som läckte kraftigt på min carport under sommaren, plåttak (TP20) ca 30m2.
Begärde in en offert från en tak-firma. Offerten var på nästan 58 000 (49000 efter ROT).
Enbart takbyte och montering av hängrännor/vindskivor. (Ev byte av trä under plåten skulle tillkomma enligt offerten).
Orimligt dyrt tyckte jag.
Beslutade då att göra jobbet själv under semestern, Fick även byta 1 regel och några bärreglar som var i dåligt skick.
Resultat.
Takplåt. 3400 kr (Måttbeställd för att slippa skarvar) - inkl hemleverans.
Övrigt 1800 kr (Skruv, hängrännor, vinskivor + plåt, bärreglar/regel)
Arbete:
Rivning av gammal plåt:10 timmar. (1 person)
Byte av reglar och montering av plåten, 6 timmar (2 personer)
Inkl 1 tur till byggvaruhuset.
Montering av vindskivor, hängrännor och plåtar + målning 8 timmar.
1 tur till återvinningsstationen med gamla plåten.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Ingen ställning när du gjorde det själv? Inte papp under plåten? Sen är priset plåt precis väldig billig enkel lack och tun plåt eller?
Redigerat:
Nej - ingen ställning.
Taket är ca 2.20 där det är högst, och 1,65 vid hängrännan.
Nej - Ingen papp. Bärreglarna sitter med 60cm avstånd, och man ser undersidan av plåten.
Samma plåt som offerterades - beställde (0,5 mm TP20) från bygghandel (Karl Hedin)
Taket är ca 2.20 där det är högst, och 1,65 vid hängrännan.
Nej - Ingen papp. Bärreglarna sitter med 60cm avstånd, och man ser undersidan av plåten.
Samma plåt som offerterades - beställde (0,5 mm TP20) från bygghandel (Karl Hedin)
Klicka här för att svara