Förra året lät vi anlägga en 4m x 6m stor yta med l-stöd i sluttningen mellan vår gårdsplan och vår trädgård. I år är tanken att vi (jag) ska bygga en carport med sadeltak ovanpå. Se grov skiss nedan (ja, den ska ha tak också). Vi tänkte oss takpannor på taket från början, men är nog mer inne på att köra shingel istället för att hålla nere vikten. Snözon 1,5 (Bohuslän).

3D-modell av en pågående carport med sadeltak, röd träkonstruktion, snedsträvor och öppet tak. Vissa väggar är färdigställda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusyta med l-stöd inramar en plan markyta i sluttning, redo för carportbygge. Träd och hus i bakgrunden under solnedgång.
Skapa konto

Tanken är att jag ska göra allt själv. Själva konstruktionen och det faktiska snickrandet bör inte vara några problem - jag har byggt trall, plank, staket och trappor och jag har svart bälte i YouTube - men jag är extremt osäker på dimensionerna.

Planen är att köra med 95x95mm stolpar - 5 stolpar på varje långsida och sedan ytterligare 2st stolpar däremellan på den kortsida som ska vara stängd.

Ursprungsplanen var att fästa stolparna med stolpskor direkt i ovansidorna på l-stöden men det känns lite riskabelt att fästa dessa i l-stöden - finns det risk att det spricker? - så senaste planen är att lägga rejäla impregnerade reglar (95x95) uppe på l-stöden. Dessa skruvas/bultas fast i l-stöden och sedan fästs stolparna i denna "ram". Kanske med tappar i varje stolp-ända som sticks ner i ramen och sedan rejäla bultar rakt igenom. Men jag vet inte vad som är "tillräckligt"...

Tror ni att detta kan funka? Hur hade ni gjort?

Och vad tror ni om tjocklek på stolparna? Blir det starkare att använda limträpelare på 90x90 istället för "vanliga" stolpar på 95x95? Eller behöver jag gå upp i tjocklek mer än så för att carporten inte ska rasa vid första rejälare vindpust?

Två av tre sidor ska sedan täckas för med plank-liknande väggar, med lockpanel, som är öppna i över- och underkant. Snedsträvor i hörnen.

Hammarbandet som takstolarna ska vila på har jag ritat med dimensionerna 45x170. Tillräckligt, eller behöver jag öka på dem ytterligare?

Skiss av en carport med dimensioner markerade, inklusive måtten på stolparna, väggarnas höjd och takstolarnas placering, samt avstånd mellan stolpar.
Skapa konto

Och apropå takstolarna... Överramen har jag tänkt mig använda 45x170 till och underramen 120mm. Vi vill även ha lite högre fri takhöjd inuti carporten, så att vi t ex kan hissa upp ett par kajaker, eller en takbox, så jag tänkte flytta upp underramen 400mm. Funkar det?

Skiss över takstol med mått: 45x170 övre och 120 mm undre ram, spännvidd 4000 mm, upphöjd underram 400 mm, detaljerad med snedsträvor.
Skapa konto

Det här projektet gör att jag ligger sömnlös på nätterna...

Så om någon kunde ge lite råd kring detta, kanske jag kan få i alla fall en natts hel sömn. Det vore skönt!

Jag hade skippat tankarna på stolpskor och valt att gjuta ner plintar med plintjärn.

95*95 funkar säkert till stolpar, men det brukar se klent ut.
Jag skulle hellre välja vanligt sågat ohyvlatvirke, bygg tex stolpe som sätts samman av 2 st 50*150 med en 50*100 mellan då blir det också lätt och smidigt att fästa och förankra det stående hammarbandet.
För att få carporten att klara vinden tycker jag att du ska sned sträva.

Om du verkligen ska ha många stolpar på långsidorna borde du se till att få stolparna rakt under takstolarna, jag tycker att det istället räcker med 6 plintar och stolpar till din carport, sätt 3 på var långsida. På kortsidan behövs ingen extra stolpe.

F fribygg skrev:
Jag hade skippat tankarna på stolpskor och valt att gjuta ner plintar med plintjärn.

95*95 funkar säkert till stolpar, men det brukar se klent ut.
Jag skulle hellre välja vanligt sågat ohyvlatvirke, bygg tex stolpe som sätts samman av 2 st 50*150 med en 50*100 mellan då blir det också lätt och smidigt att fästa och förankra det stående hammarbandet.
För att få carporten att klara vinden tycker jag att du ska sned sträva.

Om du verkligen ska ha många stolpar på långsidorna borde du se till att få stolparna rakt under takstolarna, jag tycker att det istället räcker med 6 plintar och stolpar till din carport, sätt 3 på var långsida. På kortsidan behövs ingen extra stolpe.
Tack för svar!

Tanken är att utnyttja så mycket som möjligt av ytan, så jag vill helst inte gjuta plintar på insidan av l-stöden, utan ställa stolparna på l-stöden.

Snedsträvor tänkte jag sätta i hörnen (se min illustration, även om de kan vara lite svåra att se där). Eller tänkte du dig snedsträvor på andra platser utöver hörnen?

Ja, jag är lite inne på att bygga ihop stolpar på det sätt du beskriver.

Om jag bara kör med tre stolpar på långsidorna är jag rädd att väggarna/planket mellan stolparna kommer att svikta/böja sig, i och med att tanken är att de bara ska vara förankrade i stolparna, med luft över och under. Tre stolpar på långsidorna innebär ju ca 3 m mellan stolparna...

Planket mellan stolparna kan du lätt förstyva ,med en ordentliga snedstäva till mitt stolpen på långsidan eller med ett stadigt kryss av tex 50*100 på kortsidan

F fribygg skrev:
Planket mellan stolparna kan du lätt förstyva ,med en ordentliga snedstäva till mitt stolpen på långsidan eller med ett stadigt kryss av tex 50*100 på kortsidan
Jag ska fundera på antal stolpar. Det gör mig egentligen inget att takstolar och stolpar inte linjerar med varandra. Det ska ju till hängrännor och sånt, så takstolarna kommer inte vara jättesynliga från utsidan. På insidan däremot...

Några tankar om dimensionerna på hammarband och takstolar? :) Hammarband: 45 x 170 och överramar i samma dimension. Här är ju min önskan om att flytta upp underramen 400mm något som antagligen påverkar val av dimension?

Planerar du att slamfärga carporten?

F fribygg skrev:
Planerar du att slamfärga carporten?
Japp, planen är att måla den med falu rödfärg

Jag byggde en carport för 20 år sen.
Dubbla trycka 45*95 som stolpar, limmade och skruvade ihop. Den ena 195 mm längre än den andra.
Monterades med den korta utåt och så las 45*195 längsgående. 4 stolpar fördelat på 7,25 längd.
Vägg på ena sidan och baksidan samt strävor på andra kortsidan. Har stått stabilt sen dess.
Limträbalk i nock med stålkonstruktion i framkant som håller den och sen 45*145 som takbjälkar.

• Trätak med plåtbeläggning och rostiga stålbalkar under en carport där en båt är parkerad.
A Andreas Lindahl skrev:
Japp, planen är att måla den med falu rödfärg
Då tycker jag att du ska skippa hyvlat virke, slamfärg fäster mycket bättre på sågat

F fribygg skrev:
Då tycker jag att du ska skippa hyvlat virke, slamfärg fäster mycket bättre på sågat
Ja, jag byggde ett plank för ett par år sedan, med hyvlade stolpar och sågad ytterpanel, som målades med slamfärg. Färgen fäste ju helt klart bättre på det sågade än det hyvlade virket...

A Andreas Lindahl skrev:
Ja, jag byggde ett plank för ett par år sedan, med hyvlade stolpar och sågad ytterpanel, som målades med slamfärg. Färgen fäste ju helt klart bättre på det sågade än det hyvlade virket...
Falu rödfärg ser ju dock ut att sälja en färg som heter Falu Rödfärg Träfasad som ska fungera på hyvlat virke. Inte en äkta slamfärg, men linoljebaserad, och tillgänglig i samma kulörer.

J Jan_G skrev:
Jag byggde en carport för 20 år sen.
Dubbla trycka 45*95 som stolpar, limmade och skruvade ihop. Den ena 195 mm längre än den andra.
Monterades med den korta utåt och så las 45*195 längsgående. 4 stolpar fördelat på 7,25 längd.
Vägg på ena sidan och baksidan samt strävor på andra kortsidan. Har stått stabilt sen dess.
Limträbalk i nock med stålkonstruktion i framkant som håller den och sen 45*145 som takbjälkar.
Ja, kanske är ett alternativ att limma och skruva ihop egna stolpar av två 45x95. De blir ju visserligen bara 90x95 då, men det kanske räcker fint, med tanke på att jag har så pass många stolpar. Om du körde med 4 stolpar över 7,25m längd, kanske det är okej för mig att köra med 5st stolpar på 6 m? :)

Och enklare att göra plats för hammarbandet om man gör så...

• Gilla
Jan_G
  • Laddar…
A Andreas Lindahl skrev:
Falu rödfärg ser ju dock ut att sälja en färg som heter Falu Rödfärg Träfasad som ska fungera på hyvlat virke. Inte en äkta slamfärg, men linoljebaserad, och tillgänglig i samma kulörer.
Men varför krångla med nått annat än vanl sågat virke och slamfärg som ju sannolikt är bäst och billigast både nu och vid framtida underhåll?

F fribygg skrev:
Men varför krångla med nått annat än vanl sågat virke och slamfärg som ju sannolikt är bäst och billigast både nu och vid framtida underhåll?
Majoriteten av virket i bygghandeln är väl hyvlat så jag tänkte att det var lättast att få tag på... Även takstolarna ska målas och där är ju planen att använda hyvlat virke. Jag är dock inte den som är den - jag kan ändra mig :)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A Andreas Lindahl skrev:
Majoriteten av virket i bygghandeln är väl hyvlat så jag tänkte att det var lättast att få tag på... Även takstolarna ska målas och där är ju planen att använda hyvlat virke. Jag är dock inte den som är den - jag kan ändra mig :)
Har du funderat på hur mycket mer tid och pengar det kostar att underhålla en bräda som är målad på bägge sidor (med nått annat än slamfärg eller tjära)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.