För ett tag sedan upptäckte jag att gallret på avrinningsbrunnen i carporten hade gett upp.
Det är en gjutjärnsbrunn med metalgaller.
För att få bort gallret var jag tvungen att få bort de två skruvarna men båda skruvskallarna gick givetvis av.

Gallret lossnade efter en hel del slit men skruvarna är som sagt av. Den ena lyckades jag borra bort men gängorna i hålet är garanterat helt kass. Den andra skruven sitter kvar med en skruvborttagare i sig då den gick av vid försöket att få bort skruven, så den skruven kommer jag aldrig lyckas borra bort.

Tror ni det funkar bra att använda ett nytt galler utan att fästa det alls eller ska man åtminstone ge sig på att gänga om ett hål för att fästa med en skruv?
 
  • Rostigt metalgaller över avrinningsbrunn i betong, omgiven av slitage och sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avbildning av en gjutjärnsbrunn i en carport utan galler, omgiven av en sliten betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gjutjärnsbrunn i carport med skruvproblem; en skruvborttagare syns i en fastskruvad skruv, hålet bredvid är förstört och rost är synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gjutjärnsbrunn med en skruv som saknas i det tomma hålet vid kanten av brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Din golvbrunnssil verkar ha stöd runt om , minskar risken att det skulle lossna .
Körs bil / mc över stället ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Din golvbrunnssil verkar ha stöd runt om , minskar risken att det skulle lossna .
Körs bil / mc över stället ?
Lite så jag tänkte också.
Ja, tyvärr är brunnen placerad så bil ofta körs över brunnen.
 
Tomture61
S stga77 skrev:
Lite så jag tänkte också.
Ja, tyvärr är brunnen placerad så bil ofta körs över brunnen.
Ser ut som större skruv inte är en omöjlighet .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ser ut som större skruv inte är en omöjlighet .
Tror också att ena hålet kanske går att återanvända efter omgängning.
Räcker en skruv och är det värt att lägga tid och energi för att få dit en skruv?
 
Går nog bra att köra över.nen du behöver ju inte stå och spinna på den.
 
B bryggstun skrev:
Går nog bra att köra över.nen du behöver ju inte stå och spinna på den.
Nej, den tanken har jag aldrig haft faktiskt! ;-)
 
Fick hjälp med omgängning av det rensade skruvhålet så jag fick en fästpunkt åtminstone.
Det bör ju räcka kan jag tycka.
 
  • Svart, metalliskt galler över ett rensat skruvhål i betonggolv, omgiven av rost och damm, med en fästpunkt infäst på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Rekomenderar att du använder koppar eller aluminium pasta på skruv / gängan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.