1 342 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Byte till plastlock på trekammarbrunn, med eller utan ventilation?
Halloj! Jag har idag en trekammarbrun kopplad till en markbädd. Jag fick vid senaste slamsugning påpekande om att locket på brunnen är för tungt och att jag behöver byta till ett lättare. Jag har kikat på "Lätt brunnslock i plast" hos markgrossen.se och där finns två olika lock, ett utan ventilation och ett med, det skiljer tusen spänn på dessa två. Jag har idag, mig veterligen, ingen ventilation på brunnen, det finns inget rör från den upp på huset eller liknande. Bör jag köpa locket med ventilation eller är det helt meningslöst? Jag tänker att dagens lock kanske inte är helt tätt och att det ventilerar där om än lite och om jag sätter dit ett plastlock utan ventilation så kommer det bli helt tätt och det kanske ställer till det?
Tack!
Tack!
Det blir inte tätt, locket bara ligger på övre ringen, det är ingen packning där. Sen så är det raka spåret från brunnen till avluftningen av avloppet upptill taket och ska ventilera den vägen. Har du ventrör på locket, så kan det puffa odör, från brunnens vent, när skit och vatten puffar luften framför sig.
Som sägs numera, ett lock får bara väga 15 kg enligt miljötänk för slammsugaren. Utöver kan dom ta en avgift på 400 kr extra för att lyfta/flytta det.
Som sägs numera, ett lock får bara väga 15 kg enligt miljötänk för slammsugaren. Utöver kan dom ta en avgift på 400 kr extra för att lyfta/flytta det.
Tack för snabbt svar! Som jag skrev har jag idag, vad jag vet, ingen ventilation alls, det finns inga rör eller liknande uppe på huset som ventilerar avloppet vad jag har sett iaf. Markbädden har 4 luftrör dock.Jag läste nånstans att utan bra ventilation kan man få slamflykt från brunnen till markbädden, jag har inte kikat ner i spridarbrunnen för att se om så skett hittills.J jonaserik skrev:Det blir inte tätt, locket bara ligger på övre ringen, det är ingen packning där. Sen så är det raka spåret från brunnen till avluftningen av avloppet upptill taket och ska ventilera den vägen. Har du ventrör på locket, så kan det puffa odör, från brunnens vent, när skit och vatten puffar luften framför sig.
Det finns säkert avluftning på avloppet. Kan vara en snikvariant med en avluftningsventil som sitter på ett rör på vinden. Det med slammflygt har jag inte hört om. Från brunnen så är det en vinkel som går ner under ytan. Det är för att inte finslamm på ytan ska åka med ut till infiltrationen. Det du ska tänka på är, att när dom sugit, så ska brunnen återfyllas till max nivå, för att inte skitdelar ska hamna utanför första kammaren.
Tack för svar igen! Ska kolla upp det du säger om vinden, så kan det ju mycket väl vara! Då köper jag det billigare locket utan extra ventilation och smäller dit så slamgubbarna blir glada. Här tar dom 1500:- extra om dom måste lyfta av det tunga locket framöver...J jonaserik skrev:Det finns säkert avluftning på avloppet. Kan vara en snikvariant med en avluftningsventil som sitter på ett rör på vinden. Det med slammflygt har jag inte hört om. Från brunnen så är det en vinkel som går ner under ytan. Det är för att inte finslamm på ytan ska åka med ut till infiltrationen. Det du ska tänka på är, att när dom sugit, så ska brunnen återfyllas till max nivå, för att inte skitdelar ska hamna utanför första kammaren.
Klicka här för att svara