49 348 läst ·
62 svar
49k läst
62 svar
Tak under existerande altan
Behöver byta tätskikt/tak i altanen (sutteränghus med uteplats under). Ursprungliga lösningen var inte helt hundra, typ vindskyddsfolie mellan reglarna. Tveksamt fall, tveksamt fall och 20 år av skit som samlats, dessutom leddes vattnet bara fram emot framsidan av altanen, utan hängränna.
Vad tror ni om mitt alternativ att sätta in PVC-tak (med ordentligt fall) mellan reglarna, sätta syllpapp ovanpå, och monterna en hängränna i framkant - innan jag skruvar ihop allt igen? Behöver inte vara 100 procent regntätt, men jag vill inte bygga in en fuktfälla i konstruktionen.
Eller ska man bara sätta upp PVC-taken rätt upp och ner under taket?
Vad tror ni om mitt alternativ att sätta in PVC-tak (med ordentligt fall) mellan reglarna, sätta syllpapp ovanpå, och monterna en hängränna i framkant - innan jag skruvar ihop allt igen? Behöver inte vara 100 procent regntätt, men jag vill inte bygga in en fuktfälla i konstruktionen.
Eller ska man bara sätta upp PVC-taken rätt upp och ner under taket?
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Jag har gjort ungeför den lösningen under en låg altan (kryphöjd) på landet. Får torr förvaring av gräsklippare, vinteförvaring av krukor sov.
Jag har satt plasten (byggmax billigaste) på ramar av läkt som är upphängda på genomborrade rundstavar. Lätt att ta ned och rensa bort löv och annat skräp. På ovansidan av reglarna under trallen har jag satt just syllpapp som överlappar springorna mellan ramar och golvreglar. Har bara haft det i två år, så jag vet inte hur bra syllpappaen kan hålla.
Jag har satt plasten (byggmax billigaste) på ramar av läkt som är upphängda på genomborrade rundstavar. Lätt att ta ned och rensa bort löv och annat skräp. På ovansidan av reglarna under trallen har jag satt just syllpapp som överlappar springorna mellan ramar och golvreglar. Har bara haft det i två år, så jag vet inte hur bra syllpappaen kan hålla.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden