Hej!

Finns det någon som har byggt ett skärmtak över uteplats och samtidigt byggt en takterrass ovanpå?

Vad gäller? Antar att det kräver bygglov och medgivande av närmaste granne, den som berörs av ökad insyn in mot dennes tomt?

Hur lösa det praktiska med att fästa i huset samt så att skärmtaket är tätt mot regn under, vidare att takterrassen håller för väder och vind så bra som möjligt?

Om detta blir av är det längs husets ena kortsida och insyn mot grannens tomt är (i mitt tycke inte "kritisk". Deras uteplats ligger på andra sidan om deras hus och det är ganska avskärmad mellan tomterna redan nu, men medgivande lär krävas ändå gissar jag.

Vad kostar ett bygglov på ett ungefär, endast uteplatser och inget inglasat eller liknande?

Mvh Alex
 
Jag är tveksam till att ett skärmtak över en uteplats och en takterass är en bra kombination. Takterassen måste dimensioneras som en balkong. Det blir lätt kraftiga reglar om det ska vara någon storlek på det. Dessutom måste uteplatsen ha en bra grundläggning om du samtidigt ska fästa ett tak i huset. En takterass ovanpå en inbyggd veranda kan däremot se trevligt ut. I senaste avsnittet av TV-serien "Vem bor här" finns ett lyckat exempel på det.
 
  • Gilla
Alexander Schöning
  • Laddar…
Ja, det finns ju en del tekniskt att lösa och kanske blir det väldigt mycket av höjden som går till spillo i konstruktionen.

Samtidigt som jag skapade frågetråden fick jag för mig att det troligen skulle behöva vara två oberoende konstruktioner; ett skärmtak och en terrass som är byggd över och utanför skärmtakets dimensioner.

Skulle kanske inte funka så bra i praktiken. Men en inbyggd veranda är ju lite dyrare och kanske svårare att få bygglov för? Men det är kanske inte så farligt?

En sak som är lite synd är att vår altandörr inte hamnar i anslutning till denna terrass, detta kräver en ombyggnad som skulle kosta ännu mer pengar, att man byggde ytterligare en altandörr. Annars skulle man gå några meter utomhus för att gå in i det inglasade partiet, vilket säkert vissa tycker är knäppt men jag egentligen inte har något jätteproblem med.

Ja, man får fundera vidare.

J justusandersson skrev:
Jag är tveksam till att ett skärmtak över en uteplats och en takterass är en bra kombination. Takterassen måste dimensioneras som en balkong. Det blir lätt kraftiga reglar om det ska vara någon storlek på det. Dessutom måste uteplatsen ha en bra grundläggning om du samtidigt ska fästa ett tak i huset. En takterass ovanpå en inbyggd veranda kan däremot se trevligt ut. I senaste avsnittet av TV-serien "Vem bor här" finns ett lyckat exempel på det.
J justusandersson skrev:
Jag är tveksam till att ett skärmtak över en uteplats och en takterass är en bra kombination. Takterassen måste dimensioneras som en balkong. Det blir lätt kraftiga reglar om det ska vara någon storlek på det. Dessutom måste uteplatsen ha en bra grundläggning om du samtidigt ska fästa ett tak i huset. En takterass ovanpå en inbyggd veranda kan däremot se trevligt ut. I senaste avsnittet av TV-serien "Vem bor här" finns ett lyckat exempel på det.
 
Det där med funktionen är viktigast. Den måste man ha koll på innan man börjar fundera på teknik. Att uteplatsen och takterassen hamnar rätt med hänsyn till väderstreck, kontakten inne-ute, insyn mot/från grannar osv.. Jag tycker det är viktigare att uteplatsen hamnar rätt än att det till varje pris finns en dörr med direktutgång till den. Regnar det så vill man ändå inte vara där...

Jag brukar sällan skriva om bygglovsfrågor eftersom vad som är möjligt kan variera stort. Det man kan säga är att en veranda med takterass har en lång tradition i Sverige.
 
  • Gilla
Alexander Schöning
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.