Byggahus.se
Hej!

I mitt vardagsrum finns det vid övergången till hallen en tröskel. Vid det här området sviktar golvet något och kan sjunka ned ngn mm samt knarra när man går på det precis vid tröskeln.

Misstänker att en regel kan ha spruckit? Stör mig på detta men lägger ogärna om hela golvet. Finns det något sätt att komma åt problemet utan att ta loss golvet? Nuvarande tröskellist är ganska bred och täcker över kanske en decimeter av parketten. Underlaget tror jag är spånskiva eller liknande, över en krypgrund.

Någon som åtgärdat något liknande på ett snyggt sätt utan att bryta upp golvet?

Tacksam,
 
BirgitS
Kan du ta bort tröskel så att det går att komma åt att se hur det ser ut under?
 
Här är bilder med tröskeln borttagen
 
  • Närbild på en trasig fog mellan golv och köksbänk, visar slitage och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En golvövergång från parkett till matta med smutsavlagringar och synlig tröskelskada. Skuggor kastas på parketten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Okej, man kan alltså inte se vad som finns under den sviktande parketten. På ett ställe ser det ut som att en av golvbrädorna inte har något mellanrum till nästa golvunderlag. Om den golvbrädan tvingas röra sig mot det som är där så kommer det att knarra. Men jag är inte rätt person för att föreslå vilket verktyg man använder för att ta bort 5 mm av parketten där.

Går det att känna och se mer hur golvet rör sig nu när tröskeln är bort?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, man kan alltså inte se vad som finns under den sviktande parketten. På ett ställe ser det ut som att en av golvbrädorna inte har något mellanrum till nästa golvunderlag. Om den golvbrädan tvingas röra sig mot det som är där så kommer det att knarra. Men jag är inte rätt person för att föreslå vilket verktyg man använder för att ta bort 5 mm av parketten där.

Går det att känna och se mer hur golvet rör sig nu när tröskeln är bort?
Jag har en såg som heter Fein som man kan såga bort sånt med.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har en såg som heter Fein som man kan såga bort sånt med.
Multimaskin är namnet på det utmärkta verktyget. De flesta tillverkare har sådana numera i sortimentet.
En orange och svart oscillerande multiverktyg med sladd och utbytbara blad för skärning och slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Buktar liksom ned några mm bara. Mycket av knarret kan säkert komma ifrån det området, men stoppar inte själva svikten att såga av det - antar jag?
 
K Kane skrev:
Multimaskin är namnet på det utmärkta verktyget. De flesta tillverkare har sådana numera i sortimentet.
[bild]
Enda problemet jag haft är att bladen går sönder så jäkla fort och är skitdyra. Har köpt både Feins egna och Bosch. De ska vara till trä/metall men de klarar inte mycket metall...
 
Düsseldorff
F Feskekörka skrev:
Buktar liksom ned några mm bara. Mycket av knarret kan säkert komma ifrån det området, men stoppar inte själva svikten att såga av det - antar jag?
Om golvet inte har rörelsemån, vilket ditt trägolv inte har, så kan det upplevas som att det sviktar. Testa kapa 5 mm mot det andra golvet. Du behöver inte vara särskilt noggrann för det täcks ju ändå av tröskeln.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.