V
Hur är köket ventilerat? Påverkar det var spisen passar?

V Vinkelkaka skrev:
Hur är köket ventilerat? Påverkar det var spisen passar?
Vi har idag en frihängande takfläkt som maken gärna vill ha kvar och skall vi har det så måste hällen vara i köksön.

Jag fick otroligt bra hjälp i den här tråden (tackar och bockar för det). Planeringen har stannat av lite då vi haft ett förstört golv att fundera över (och golvet skall bytas innan köket). Nu är planen att golvet åtgärdas i höst och tanken är att vi river ut köket i och med att vi ändå skall utrymma lägenheten, och sätter in ett nytt kök så snart golvet är åtgärdat/alternativt nytt golv är på plats. Vi har kontakt med ett snickeriföretag som gärna vill ha bra ritningar. Vart vänder man sig för att någon skall kunna göra en "detaljritning" över det kök vi tänkt oss? Jag tror inget köksföretag ställer upp med detta då de inte får sälja ett kök. Jag har alltså layouten klar för mig och jag har koll på alla detaljer men behöver få ner det på papper.

C
Misse Misse skrev:
Jag fick otroligt bra hjälp i den här tråden (tackar och bockar för det). Planeringen har stannat av lite då vi haft ett förstört golv att fundera över (och golvet skall bytas innan köket). Nu är planen att golvet åtgärdas i höst och tanken är att vi river ut köket i och med att vi ändå skall utrymma lägenheten, och sätter in ett nytt kök så snart golvet är åtgärdat/alternativt nytt golv är på plats. Vi har kontakt med ett snickeriföretag som gärna vill ha bra ritningar. Vart vänder man sig för att någon skall kunna göra en "detaljritning" över det kök vi tänkt oss? Jag tror inget köksföretag ställer upp med detta då de inte får sälja ett kök. Jag har alltså layouten klar för mig och jag har koll på alla detaljer men behöver få ner det på papper.
Det är en faslig massa kvalitetsangivelser, ytskikt, beslag och annat småplock som man knappt tänker på, men som ska specificeras för att du ska ha ett entydigt anbudsunderlag utan en massa efterhandstjafs och extraräkningar. Därför bör du såklart vända dig till en arkitekt/arkitektkontor, som kan ta fram den sortens detaljerade anbuds- och arbetshandlingar.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
C Chrzan skrev:
Det är en faslig massa kvalitetsangivelser, ytskikt, beslag och annat småplock som man knappt tänker på, men som ska specificeras för att du ska ha ett entydigt anbudsunderlag utan en massa efterhandstjafs och extraräkningar. Därför bör du såklart vända dig till en arkitekt/arkitektkontor, som kan ta fram den sortens detaljerade anbuds- och arbetshandlingar.
Tack! Det är otroligt massvis som skall falla på plats så klart. Vi skall fundera lite på hur vi går vidare- kontaktar en arkitekt och ber om en ritning (samt input där vi eventuellt tänkt fel) eller om vi skall anlita en arkitekt för en helheltslösning (inklusive köksritning) då vi kommer att göra om det mesta (fast i etapper) och gärna vill ha en röd tråd vad gäller fast inredning, material, färger etc. Det sistnämnda är vad vi egentligen vill men det beror lite på kostnaden.

C
Misse Misse skrev:
Tack! Det är otroligt massvis som skall falla på plats så klart. Vi skall fundera lite på hur vi går vidare- kontaktar en arkitekt och ber om en ritning (samt input där vi eventuellt tänkt fel) eller om vi skall anlita en arkitekt för en helheltslösning (inklusive köksritning) då vi kommer att göra om det mesta (fast i etapper) och gärna vill ha en röd tråd vad gäller fast inredning, material, färger etc. Det sistnämnda är vad vi egentligen vill men det beror lite på kostnaden.
Alternativet med ett helhetsgrepp låter ju förnuftigt, både estetiskt och praktiskt (mindre risk för retliga och/eller kostsamma samordningsmissar).

C Chrzan skrev:
Alternativet med ett helhetsgrepp låter ju förnuftigt, både estetiskt och praktiskt (mindre risk för retliga och/eller kostsamma samordningsmissar).
Vi tänker lite så också men har ingen aning om vad det kan tänkas kosta. Kan man välja "vem som helst" och utgå från att vederbörande är lyhörd? Hade vi velat ha ett hus ritat så hade vi ju vänt oss till någon som ritat den typen av hus vi tycker om (bara som en jämförelse). Jag tycker det är vanligare att man ser inredningsstudios/inredare visa upp mer "Inredning" men jag fick lite nog av detta då det gällde köksdesigners- förslaget jag fick hjälp med här (har bara gjort en liten justering själv) är jag mycket mer nöjd med!

C
Misse Misse skrev:
Vi tänker lite så också men har ingen aning om vad det kan tänkas kosta. Kan man välja "vem som helst" och utgå från att vederbörande är lyhörd? Hade vi velat ha ett hus ritat så hade vi ju vänt oss till någon som ritat den typen av hus vi tycker om (bara som en jämförelse). Jag tycker det är vanligare att man ser inredningsstudios/inredare visa upp mer "Inredning" men jag fick lite nog av detta då det gällde köksdesigners- förslaget jag fick hjälp med här (har bara gjort en liten justering själv) är jag mycket mer nöjd med!
"Helhetsgreppet" kan mycket väl bli billigare totalt sett, både pga samordningsvinsterna och just för att man slipper potentiellt dyra samordningsmissar. Utöver då större garanti för att ni är nöjda med utfallet :)

Det du fått hjälp med här är ju det mer överordnade tänket om rumslig ordning och helhetsverkan. De som jobbar på diverse (köks)inredningsstudios är inte alltid arkitekter eller ens inredningsarkitekter, och har då inte säkert lika mycket träning i detta (sen ska gudarna veta att det även finns arkitekter som hellre jobbar med ytan än djupet...).

I ert fall har väl ändå den rumsliga organisationen satt sig, så ni behöver mer någon praktiskt erfaren, van att ta fram bra entydiga anbuds- och arbetshandlingar (såklart utan att tappa det estetiska helhetsgreppet). Precis som med valet av bra hantverkare finns tyvärr inga genvägar här, utan ni får rota runt på de (helst) lokala arkitekternas hemsidor, kolla referenser och lyssna på djungeltelegrafen.

Rita köket själv med hjälp av t ex Ikeas köksplaneraren
https://kitchen.planner.ikea.com/se/sv/planner/

När ni är nöjda tar ni ritningen till ett av Ikeas varuhus och ber deras personal som jobbar med kök att granska er ritning och föreslå eventuella förbättringar. Det brukar behövas många iterationer innan man är nöjd och är inte kassan välfylld så är det kanske inte nödvändigt att betala en arkitekt.

Vi har två förslag nu (jag har klippt och klistrat så det är inte särskilt fint):

1778444190037.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1778444333846.png
Skapa konto

Det känns som väldigt mycket skåp i förslag ett men fördelen är ju att man får mycket förvaring (om än högt upp). I förslag två kan vi få en sådan där trevlig liten "kaffehörna".

Inget av förslagen känns dock helt klockrent...

• 1778444215839.png
    Skapa konto
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Utseendemässigt med endast målade luckor gillar jag ettan bäst, det ser mest harmoniskt ut. Men hur ska ni nå sakerna i alla överskåpen?

Vi har också skåp högt upp för att det såg snyggt ut. Vi förvarar saker i dem, men tar fram en köksstol varje gång vi behöver ha något. Bökigt. Men jag tror ändå vi hade gjort på samma sätt om vi gjort om det.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Utseendemässigt med endast målade luckor gillar jag ettan bäst, det ser mest harmoniskt ut. Men hur ska ni nå sakerna i alla överskåpen?

Vi har också skåp högt upp för att det såg snyggt ut. Vi förvarar saker i dem, men tar fram en köksstol varje gång vi behöver ha något. Bökigt. Men jag tror ändå vi hade gjort på samma sätt om vi gjort om det.
Ja jag tror kanske att man tröttnar i längden om man inte har helt enfärgat (vi har dock svart och vitt idag så vi är vana vid detta). Man når definitivt inte sakerna i överskåpen så egentligen är det ingen optimal lösning även om man får plats med mycket. Jag, 155 cm kort ( ! ), skulle behöva använda en stege och det är ju fasligt opraktiskt (vi har strax över 305 cm i takhöjd).

De "breda" högskåpen lockar lite då vi skulle kunna få en sådan där trevlig "kaffehörna" i ett av dem och även få undan diverse saker som står framme idag.

Jag hittade den här bilden och skall se om jag kan göra något åt det hållet fast i en lite mer "modern" tappning (och med bredare skåp på sidorna).
1778480166257.png
Skapa konto

BirgitS
Misse Misse skrev:
Vi har två förslag nu (jag har klippt och klistrat så det är inte särskilt fint):

[bild]

[bild]

Det känns som väldigt mycket skåp i förslag ett men fördelen är ju att man får mycket förvaring (om än högt upp). I förslag två kan vi få en sådan där trevlig liten "kaffehörna".

Inget av förslagen känns dock helt klockrent...
Det rekommenderas starkt att det finns en (liten) ho i samma bänklängd som hällen, därför att det har varit många skållningsolyckor när folk har burit hett pasta- och potatisvatten över golvet.

Det bör finnas lådor/hyllor för de vanliga tallrikarna och glasen nära diskmaskinen.

Jag vet inte hur du/ni jobbar i köket men hos oss samlar vi alla ingredienser på ett ställe ihop med skärbräde, skålar, uppläggningsfat etc. och det innebär att vi behöver en arbetsyta som är minst 100 cm bred, helst 120 cm. Det ser ut som att ingen bänkyta är tillräckligt bred för det.

BirgitS BirgitS skrev:
Det rekommenderas starkt att det finns en (liten) ho i samma bänklängd som hällen, därför att det har varit många skållningsolyckor när folk har burit hett pasta- och potatisvatten över golvet.

Det bör finnas lådor/hyllor för de vanliga tallrikarna och glasen nära diskmaskinen.

Jag vet inte hur du/ni jobbar i köket men hos oss samlar vi alla ingredienser på ett ställe ihop med skärbräde, skålar, uppläggningsfat etc. och det innebär att vi behöver en arbetsyta som är minst 100 cm bred, helst 120 cm. Det ser ut som att ingen bänkyta är tillräckligt bred för det.
Tack för bra feedback! Vi har ingen ho i köksön idag och det blir svårt att få till tyvärr då det inte finns vatten dit. Detta blir därför oförändrat mot idag. Idag har vi tallrikar /glas i överskåpen men här tänker jag att de istället för vara i ett högskåp i närheten av diskmaskinen om vi inte lyckas lösa det här med överskåp på ett bra sätt.

När det gäller arbetsytan så jobbar jag alltid bredvid hällen av någon märklig anledning. Den blir dock 10 cm bredare så lite yta försvinner. Dock så skall vi ha en bredare diskho har vi tänkt oss- en sådan där som man kan lägga en skärbräda över så jag tänker att man borde kunna ha ingredienserna på ena sidan av diskhon och skålar och uppläggnignsfat på den andra sidan.

Här är ett förslag med mer bänkyta:
1779364584233.png
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.