5 363 läst ·
77 svar
5k läst
77 svar
Tacksam för input vad gäller förslag till planlösning/layout kök
Ett litet PS för klarhetens skull. Skisserna i #45 är ju en viss eftergift åt formen på bekostnad av funktionen, så utvärdera vad det är ni prioriterar. Det är en viss förlust av både förvaring* och bänkyta, ugnarna är väl nära kyl/frys i ett av alternativen (därav nödlödsningen med det föga användbara småfacks/brick/flaskskåp jag tjoffat in däremellan), ingen avställningsyta bredvid kyl/frys och inte helt logiskt arbetsflöde. Har ni sen ändå hällen i köksön så blir det väldigt långa sträckor med bänkyta, som kanske inte behövs. Själv hade jag ju valt att ha hällen där och frigöra ostörd yta på köksön i stället. Men visst, det blir ordnat, sammanhållet och symmetriskt, om man strävar efter just det.
En mer generell reflektion är väl sorgen över att vi använder jordens resurser till att producera kök som inte håller längre än 18 år.
* Man kan självklart delvis utnyttja även det "negativa" hörnet, med karusellbeslag och som på en av dina bilder, eler rentav lämna hela hörnet öppet mellan bänk och överskåp, med en 600x600-nisch som kan vara användbar.
En mer generell reflektion är väl sorgen över att vi använder jordens resurser till att producera kök som inte håller längre än 18 år.
* Man kan självklart delvis utnyttja även det "negativa" hörnet, med karusellbeslag och som på en av dina bilder, eler rentav lämna hela hörnet öppet mellan bänk och överskåp, med en 600x600-nisch som kan vara användbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tusen tusen tack❤️! Vi har inte bestämt helt vilken typ av kök vi skall ha men en idé är en variant med några slags vitrinskåp (ej klarglas men vi har sett med mörkt glas) i stil med det här:C Chrzan skrev:Men oj, ville du helst det? Jag trodde tvärtom p g a de många "inramade" bilder du lagt upp. Men det är i så fall enkelt att fixa, fast då är det lika bra att "offra" innerhörnet så det blir lika rent möte även där. Men ni har så gott om plats att det går att slösa lite
Av dessa bägge skulle jag klart välja en kyl under bänken, kan ju istället vara så bred som ni behöver. Valfri placering, men kanske logiskt längst ut mot ytterväggen?
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För en sådan lösning känner jag att det stör med ett högskåp till höger. Frågan är mer hur vi öppnar ugnarna som är högerhängda men kanske att vi skall göra en nisch och ha vinkyl (45 cm) - kyl/frys (90 cm) och då ugnar (60 cm) alternativt då frys (60 cm) - kyl (60 cm) - ugnar (60 cm) och skafferiskåp (eller hur man nu gör för att öppna ugnarna på bäst sätt)? Med en sådan lösning tror jag även att vi skulle få plats med en bredare modul för diskhon än 60 cm också! Det här är definitivt ett alternativ som känns bra! (vi tycker båda om bilden ovan men det gäller att lyckas med vitrinskåpen). Fördelen är också stänkskydd i glas (det har vi i princip idag och tycker om) men vi får fundera på det här med vitrinskåp och hur praktiskt det är för det måste ju se snyggt ut. Oavsett - nu har vi ett förslag som flyger tack vare dig! Jag tror vi försöker få fram ytterligare en layout som fungerar om vi väljer bort vitrinskåp. Stort tack för hjälpen!
Det är inte hela köket som faller isär men det vita laminatet lossnar. Det i kombination med vi inte uppfattar layouten som optimal (outnyttjat utrymme), idiotiska överskåp, plus att det inte går att komplettera köket pga andra mått på stommarna samt att vi vill ha andra lösningar på vitvaror gör att vi har landat i att byta det. Visst, jag hade kanske trott att den aktuella kökstillverkaren skulle hålla bättre kvalitet än så här (har pratat med dem då jag hoppades kunna återanvända lådorna (för att spara pengar samt då med tanke på miljöaspekten) men fick blankt nej på den frågan. Nu kommer vi vara väldigt noga med vem som skall leverera köket så att det blir riktigt bra kvalitet och därför är det också så viktigt att det blir rätt!C Chrzan skrev:Ett litet PS för klarhetens skull. Skisserna i #45 är ju en viss eftergift åt formen på bekostnad av funktionen, så utvärdera vad det är ni prioriterar. Det är en viss förlust av både förvaring* och bänkyta, ugnarna är väl nära kyl/frys i ett av alternativen (därav nödlödsningen med det föga användbara småfacks/brick/flaskskåp jag tjoffat in däremellan), ingen avställningsyta bredvid kyl/frys och inte helt logiskt arbetsflöde. Har ni sen ändå hällen i köksön så blir det väldigt långa sträckor med bänkyta, som kanske inte behövs. Själv hade jag ju valt att ha hällen där och frigöra ostörd yta på köksön i stället. Men visst, det blir ordnat, sammanhållet och symmetriskt, om man strävar efter just det.
[bild]
Vi skall titta på hur hörnet kan utnyttjas - förvaring behövs alltid i en lägenhet (och vi skall även titta på mindre vinkylar som kan monteras under en köksbänk). Stort tack för din hjälp!
Ja, det är lite intressekonflikt mellan de högerhängda luckorna och avståndet till ugnarna. Bygger man inte ut det "negativa" hörnet utan låter bänken gå in i en nisch, plus lämnar lite ställplats i innerhörnet, så har man svängrum för armbågarna och jag är rätt säker på att det funkar - tvärtom blir ugnshanteringen lite mer skyddad för krockar med förbipasserande katter och människorMisse skrev:
Tusen tusen tack❤️! Vi har inte bestämt helt vilken typ av kök vi skall ha men en idé är en variant med några slags vitrinskåp (ej klarglas men vi har sett med mörkt glas) i stil med det här:
[bild]
För en sådan lösning känner jag att det stör med ett högskåp till höger. Frågan är mer hur vi öppnar ugnarna som är högerhängda men kanske att vi skall göra en nisch och ha vinkyl (45 cm) - kyl/frys (90 cm) och då ugnar (60 cm) alternativt då frys (60 cm) - kyl (60 cm) - ugnar (60 cm) och skafferiskåp (eller hur man nu gör för att öppna ugnarna på bäst sätt)?
Vad roligt!! Men kul för mig också; jag tände nog till lite extra p g a ditt analytiska sätt att processa det hela, och tänka rumsligt först och visuellt sen. Det brukar sluta mycket bättre än när folk börjar med utseenden på saker och ting.Misse skrev:
Med en sådan lösning tror jag även att vi skulle få plats med en bredare modul för diskhon än 60 cm också! Det här är definitivt ett alternativ som känns bra! (vi tycker båda om bilden ovan men det gäller att lyckas med vitrinskåpen). Fördelen är också stänkskydd i glas (det har vi i princip idag och tycker om) men vi får fundera på det här med vitrinskåp och hur praktiskt det är för det måste ju se snyggt ut. Oavsett - nu har vi ett förslag som flyger tack vare dig! Jag tror vi försöker få fram ytterligare en layout som fungerar om vi väljer bort vitrinskåp. Stort tack för hjälpen!
Förstår inte trenden med att vara utan överskåp i köket. Snofsigt och modernt men var är det tänkt att det som finns i överskåpen ska förvaras? Det kanske är meningen att köket bara ska vara som ett skådeobjekt som ska vara flådigare än grannens.
När man byter kök helt och hållet tycker jag det är lämpligt att titta på olika alternativ och där är utan överskåp ett (och då istället att man försöker ha högskåp istället som sväljer det som man annars hade haft i överskåpen). Nu är jag rätt säker på att vi kommer att välja att ha överskåp och det är för att vi tror att det blir bäst. "Flådigare än grannens" är ingen parameter när vi väljer kök - vi väljer utifrån vad som passar oss.G G.L. skrev:
Nu är jag inte helt säker på var du menar att du helst hade placerat ugnarna?!🙈C Chrzan skrev:Ja, det är lite intressekonflikt mellan de högerhängda luckorna och avståndet till ugnarna. Bygger man inte ut det "negativa" hörnet utan låter bänken gå in i en nisch, plus lämnar lite ställplats i innerhörnet, så har man svängrum för armbågarna och jag är rätt säker på att det funkar - tvärtom blir ugnshanteringen lite mer skyddad för krockar med förbipasserande katter och människor.Jag skulle själv mycket hellre välja den turordningen, än att ugnarna hamnar längst bort mot ingången. Men jag har bränt barn - nojja, och det är en prioriterings- och värderingsfråga. Det är ju bara att vända på turordningen i högskåpsväggen annars.
Vad roligt!! Men kul för mig också; jag tände nog till lite extra p g a ditt analytiska sätt att processa det hela, och tänka rumsligt först och visuellt sen. Det brukar sluta mycket bättre än när folk börjar med utseenden på saker och ting.
Vi har varit och tittat på olika lösningar på vitrinskåp men man ser ju nästan något av innehållet i alla om man inte väljer väldigt mörkt glas eller spegelglas och vi behöver ju förvaringen så jag tror vi landar i ugnarna vid altandörren (som det var tänkt då vi köpte dem). Vinkyl skall vi fundera vidare på. Jag har sett en mindre som man kan placera under en köksbänk som kan helintegreras med kökslucka så en sådan kan eventuellt vara ett alternativ. Vi har pratat vidare om diskho och tror vi kommer vilja ha bredare än dagens 55 cm. Detta för att kunna ha en sådan där "sköjlåda" och det verkar även praktisk med skärbrädor som tillbehör så det känns bra att ha landat i det också. Det jag funderat på idag är vad man skall ha för lösning för kökshanddukar samt svårare - hur skall hörnet se ut. Sedan är det det här med stänkskydd och integrerade eluttag som inte direkt syns men då är man inne på det visuella och det var ju det här med layouten först...
Precis där du nu landat i att placera dem, och där jag själv placerade dem i det första skissparetMisse skrev:
Varför vill ni då ha glas överhuvudtaget? Låter som en självmotsägelse som bäddar för mer ansträngda än genuina lösningar. I så fall kanske man ska spela med öppna hyllor för sådant som gör blir en tillgång när det syns, tjoffa in resten i stängda skåp, och hitta ett spel mellan de bägge?Misse skrev:
Nu tar jag risken att skriva något dumt, men efter att ha sett ett större utsnitt av er planlösning fick jag vibbar av (rätta mig om jag har fel) ett relativt nybygge, säg första decenniet efter millennieskiftet. Generös planlösning, men den tidens förhärskande byggsätt bjöd inte på särskilt mycket materialitet. Snarare gott om abstrakta ytor - slätmålat och vitt, perfekt spacklade gipsväggar, diskreta listverk etc. Ert gamla kök var ju också lite av den sorten.
Det behöver ju inte vara något negativt, utan tvärtom ge större frihet att släppa loss med det man själv tillför. En tacksam grund för mer sinnlighet och materialverkan i den fondvägg, som ert kök kommer att utgöra i det stora höga rummet.
Abstrakta glasluckor och "stram" detaljfattig design kan vara fint, men inte riktigt vad jag skulle längta efter i er luftiga våning.
Har ni nu landat i ett högskåp vid altandörren och är mer intresserade av symmetiska lösningar än jag, så ska ni ju bejaka detta och göra något bra av det konceptet. I så fall skulle ju ett högskåp in mot andra hörnet kännas naturligt, med ett helt "rent" möte mot den tvärställda, lika "rena" högskåpsväggen som nog bör se riktigt "byggd" ut.Misse skrev:
Inget som hindrar att man har karusellhyllor in i det "negativa" hörnet, som fullt utnyttjar det utrymmet.
Varför får inte eluttagen synas? Det finns snygga varianter och man kan tänka precis tvärtom - bejaka dem på ett kontrollerat och rytmiskt sätt. Köket är ju en sorts maskin, med sina kranar, hällar (särskilt gashällar ❤️), belysning, handtag & knoppar, vred och reglage, redskaps- och vinglasrack, småmaskiner... som kan kan se expressivt "tekniska" ut, och - om man tar hand om dem - bli prickar över i:et i helheten. Särskilt mot en i grunden strängt ordnad fond.Misse skrev:
Jag tror att god design måste tåla, och spela med, både ordning och kaos, både symmetrier och dissonanser. Ett "perfekt" kök renskalat på alla "störande element" tror jag inte blir trivsamt i längden.
Haha, nu blev det visst en filosofisk utgjutning i stället för handfasta råd. Och jag kanske läser era avsikter och visioner på helt fel sätt. Men lite av den magkänslan har jag, som får mig att ändå skriva detta.
Redigerat:
Jag är så tacksam för din input! Det är ju en process det här och jag känner att jag måste utvärdera "allt" för att känna att vi landar i något som känns bra.C Chrzan skrev:Precis där du nu landat i att placera dem, och där jag själv placerade dem i det första skissparet.För mig är det valet inte svårt, men jag är nog mindre förtjust i perfekta symmetrier - snarast tvärtom.
Varför vill ni då ha glas överhuvudtaget? Låter som en självmotsägelse som bäddar för mer ansträngda än genuina lösningar. I så fall kanske man ska spela med öppna hyllor för sådant som gör blir en tillgång när det syns, tjoffa in resten i stängda skåp, och hitta ett spel mellan de bägge?
Nu tar jag risken att skriva något dumt, men efter att ha sett ett större utsnitt av er planlösning fick jag vibbar av (rätta mig om jag har fel) ett relativt nybygge, säg första decenniet efter millennieskiftet. Generös planlösning, men den tidens förhärskande byggsätt bjöd inte på särskilt mycket materialitet. Snarare gott om abstrakta ytor - slätmålat och vitt, perfekt spacklade gipsväggar, diskreta listverk etc. Ert gamla kök var ju också lite av den sorten.
Det behöver ju inte vara något negativt, utan tvärtom ge större frihet att släppa loss med det man själv tillför. En tacksam grund för mer sinnlighet och materialverkan i den fondvägg, som ert kök kommer att utgöra i det stora höga rummet.
Abstrakta glasluckor och "stram" detaljfattig design kan vara fint, men inte riktigt vad jag skulle längta efter i er luftiga våning.
Har ni nu landat i ett högskåp vid altandörren och är mer intresserade av symmetiska lösningar än jag, så ska ni ju bejaka detta och göra något bra av det konceptet. I så fall skulle ju ett högskåp in mot andra hörnet kännas naturligt, med ett helt "rent" möte mot den tvärställda, lika "rena" högskåpsväggen som nog bör se riktigt "byggd" ut.
Inget som hindrar att man har karusellhyllor in i det "negativa" hörnet, som fullt utnyttjar det utrymmet.
Varför får inte eluttagen synas? Det finns snygga varianter och man kan tänka precis tvärtom - bejaka dem på ett kontrollerat och rytmiskt sätt. Köket är ju en sorts maskin, med sina kranar, hällar (särskilt gashällar ❤️), belysning, handtag & knoppar, vred och reglage, redskaps- och vinglasrack, småmaskiner... som kan kan se expressivt "tekniska" ut, och - om man tar hand om dem - bli prickar över i:et i helheten. Särskilt mot en i grunden strängt ordnad fond.
Jag tror att god design måste tåla, och spela med, både ordning och kaos, både symmetrier och dissonanser. Ett "perfekt" kök renskalat på alla "störande element" tror jag inte blir trivsamt i längden.
Haha, nu blev det visst en filosofisk utgjutning i stället för handfasta råd. Och jag kanske läser era avsikter och visioner på helt fel sätt. Men lite av den magkänslan har jag, som får mig att ändå skriva detta.
Glas var för att vi tittade på en typ av design av kök där det skulle vara fint men jag tror det är något i alla fall jag skulle tröttna på - jag tror vi skall ha ett mer tidlöst kök som håller.
Högskåpt mot andra hörnet är vad jag funderar på nu men vi måste få plats med det utan att bli trångt- funderar på om det i så fall skall vara 60 cm bredd eller om man kan ha t.ex. 45 cm?
Huset är byggt 2007 och det var enligt uppgift arkitektens bror som lät inreda vår lägenhet till sig själv. Jag tror alla kunde välja kök (men från samma leverantör) och "standard" var nog på ett ungefär motsvarande det som installerades i Turning Torso.
Får fundera en vända till vad gäller eluttag etc men det är ju detaljer - efter att layouten och färg/material/design är valt. Vad som känns lite märkligt (men jag är så tacksam för det!) är att du verkar förstå mig mycket bättre än de som ritat förslag till oss. Det är rätt otroligt med tanke på att de haft helt andra förutsättningar med mycket mer information än vad du haft. Stort tack för det❤️.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 218 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 218 inlägg
Nu vet jag inte vilka du har haft kontakt med men min känsla efter att ha haft kontakt med några kökstillverkare i år är att deras designers är så väldigt fokuserade på vad som är modernt just nu så att de inte kan släppa det för att lyssna på vad vi (kunden) har sagt och vad det innebär. Däremot har jag uppfattat det som att Chrzan är arkitekt och van på ett annat sätt att verkligen jobba utifrån kundens önskemål.Misse skrev:
Ber om ursäkt @Chrzan om jag har missförstått något.
Ja en del vill helt klart sälja "sitt kök" (och det känns att de fokuserar mer på det än att det blir bra). Det är helt klart att man behöver någon som hjälper till att titta på att det blir bra och som kanske inte fokuserar mest på att sälja ett kök.BirgitS skrev:
Nu vet jag inte vilka du har haft kontakt med men min känsla efter att ha haft kontakt med några kökstillverkare i år är att deras designers är så väldigt fokuserade på vad som är modernt just nu så att de inte kan släppa det för att lyssna på vad vi (kunden) har sagt och vad det innebär. Däremot har jag uppfattat det som att Chrzan är arkitekt och van på ett annat sätt att verkligen jobba utifrån kundens önskemål.
Ber om ursäkt @Chrzan om jag har missförstått något.
Jag undrar om man behöver vara arkitekt/inredningsarkitekt för att bli "köksdesigner" eller om "vem som helst" kan bli det? Med tanke på vad ett kök kan kosta så vill man ju ha professionell hjälp i det fall det behövs. Jag har fått bättre hjälp av Chrzan som inte ens haft tillgång till all information som dessa "köksdesigners" haft så det är definitivt en stor skillnad!
Om man bara vill ha 2d ovanfrån så tycker jag draw.io funkar fint. Det är ju mer ett ritprogram så lite mera eget arbete att få rätt skala etc. Men om man lägger in rummet i något bottenlager och så tillverkar lite komponenter för varje enskild typ av skåp/maskin man vill ha i köket, så går det sedan smidigt att skapa massa varianter i nya lager.C Chrzan skrev:
Det måste ju inte landa i något "neutralt" och opersonligt för den sakens skull. Man kan bygga en gedigen grund med rumsligt ordnade volymer och hållbara material som åldras vackert av att användas, men ovanpå detta våga ta ut svängarna med detaljer/accenter som är enkla att ändra på - både för en eventuell köpare och för er själva, om nu något inte känns/funkar bra i längden. Tror jag listade en hel hög sådant i något av inläggen.Misse skrev:
Trist detta med "hållbarhet", även från hyfsat välrenommerade tillverkare. Satsa på beställningstillverkat från ett bra snickeri, det behöver inte bli så mycket dyrare och lönar sig i längden. Då kan ni också få alla mått ni vill ha utan en massa passbitar.
Jag vägrar själv helt att jobba med laminat, fanér, men även målning på spånskivor och mdf. Samma med diverse andra "underhållsfria" material - vilket betyder att de just inte går att underhålla..Inte bara för att de åldras så fult och så snabbt, utan också för att de är så förbannat osensuella redan från början.
Vi har massiva plywoodluckor med tunna överfalsade kanter, i ett ouppvärmt sommarhus från 1959, som överlevt alla vintrar sen dess, samt tre generationer vilda småbarn, och bara blir vackrare med åren. Omålad plywood behöver bara oljas eller fernissas för att åldras vackert som en träbåt. Målat massivträ och plywood går att laga, spackla och måla om, om det råkar skadas.
En tjock ekbänk får fin patina av idog användning, men går också att slipa om. En rostfri bänk, eller varför inte en zinkbänk, gärna tjock och stadig, tål allt och får snabbt så många små repor att den blir vacker. Men inte blir det "vacker patina" om man missat torka upp en vinglasring på en fin & dyr marmorbänk, så kriteriet "gedigna material" är relatvt. Ala "gedigna material" passar inte överallt.
Men vattensvullen mdf, svampig spånskiva som gångjärnen lossnar från, skivor med uppfläkta laminatkanter och kantstött glas går inte att laga.
För att nu ändå vara lite formalist, så skulle jag avsluta med ett 600-skåp, dvs samma som mot fönstersidan. Både för att att ett 400 mm brett högskåp kan kännas lite tanigt i det läget, och för att det känns mest harmoniskt. Breddmåtten ligger för nära varandra och det kan upplevas som om man försökt men misslyckats med en symmetrisk lösning. Alternativet vore ju att tydligt bejaka asymmetrin och göra någonting helt annorlunda i resp. ändeMisse skrev:
Behåller ni trots allt hällen i köksön, så har ni ju väldigt gott om bänklängd oavsett.
😆Misse skrev:
Vi tänker oss att behålla hällen i köksön och jag tror ett högskåp på vänstersidan blir bra! Sedan är frågan "vanliga" överskåp (blir ca 160 cm höga om vi drar dem ända upp till taket) eller om vi sätter som "överskåp" enbart mot taket och då i vanligt 60 cm djup.C Chrzan skrev:Det måste ju inte landa i något "neutralt" och opersonligt för den sakens skull. Man kan bygga en gedigen grund med rumsligt ordnade volymer och hållbara material som åldras vackert av att användas, men ovanpå detta våga ta ut svängarna med detaljer/accenter som är enkla att ändra på - både för en eventuell köpare och för er själva, om nu något inte känns/funkar bra i längden. Tror jag listade en hel hög sådant i något av inläggen.
Trist detta med "hållbarhet", även från hyfsat välrenommerade tillverkare. Satsa på beställningstillverkat från ett bra snickeri, det behöver inte bli så mycket dyrare och lönar sig i längden. Då kan ni också få alla mått ni vill ha utan en massa passbitar.
Jag vägrar själv helt att jobba med laminat, fanér, men även målning på spånskivor och mdf. Samma med diverse andra "underhållsfria" material - vilket betyder att de just inte går att underhålla..Inte bara för att de åldras så fult och så snabbt, utan också för att de är så förbannat osensuella redan från början.
Vi har massiva plywoodluckor med tunna överfalsade kanter, i ett ouppvärmt sommarhus från 1959, som överlevt alla vintrar sen dess, samt tre generationer vilda småbarn, och bara blir vackrare med åren. Omålad plywood behöver bara oljas eller fernissas för att åldras vackert som en träbåt. Målat massivträ och plywood går att laga, spackla och måla om, om det råkar skadas.
En tjock ekbänk får fin patina av idog användning, men går också att slipa om. En rostfri bänk, eller varför inte en zinkbänk, gärna tjock och stadig, tål allt och får snabbt så många små repor att den blir vacker. Men inte blir det "vacker patina" om man missat torka upp en vinglasring på en fin & dyr marmorbänk, så kriteriet "gedigna material" är relatvt. Ala "gedigna material" passar inte överallt.
Men vattensvullen mdf, svampig spånskiva som gångjärnen lossnar från, skivor med uppfläkta laminatkanter och kantstött glas går inte att laga.
För att nu ändå vara lite formalist, så skulle jag avsluta med ett 600-skåp, dvs samma som mot fönstersidan. Både för att att ett 400 mm brett högskåp kan kännas lite tanigt i det läget, och för att det känns mest harmoniskt. Breddmåtten ligger för nära varandra och det kan upplevas som om man försökt men misslyckats med en symmetrisk lösning. Alternativet vore ju att tydligt bejaka asymmetrin och göra någonting helt annorlunda i resp. ände
Behåller ni trots allt hällen i köksön, så har ni ju väldigt gott om bänklängd oavsett.
😆
Om man skall ha ett målat kök med bra kvalitet - är det då plywood alternativt massivt trä (av någon sort) som är det man skall satsa på? Vi har funderat på målad askfanér men det kanske inte är något att satsa på?