5 363 läst ·
77 svar
5k läst
77 svar
Tacksam för input vad gäller förslag till planlösning/layout kök
De flesta bättre kylar och frysar öppnas numera inom sin egen bredd, dvs de behöver ingen passmån till vägg eller mellan sig, även om dörrarna öppnas åt samma håll. Gäller både integrerade och fristående.
Vill ni ha en 600 mm eller 450 mm bred diskmaskin?
Stämmer 3600 mm-måttet? Det gick ju inte riktigt ihop med passagemått + längd på köksön.
PS man bör helst inte placera "heta" och "kalla" vitvaror intill varandra. Så skåpet med ugnarna bör helst inte gränsa till vinkylen eller kyl/frys. Kan f. ö. rekommendera värmelåda att komplettera ugnarna med - otroligt användbart, placeras under ugn i samma högskåp.
Stämmer 3600 mm-måttet? Det gick ju inte riktigt ihop med passagemått + längd på köksön.
PS man bör helst inte placera "heta" och "kalla" vitvaror intill varandra. Så skåpet med ugnarna bör helst inte gränsa till vinkylen eller kyl/frys. Kan f. ö. rekommendera värmelåda att komplettera ugnarna med - otroligt användbart, placeras under ugn i samma högskåp.
Vanlig 60 cm diskmaskin.C Chrzan skrev:De flesta bättre kylar och frysar öppnas numera inom sin egen bredd, dvs de behöver ingen passmån till vägg eller mellan sig, även om dörrarna öppnas åt samma håll. Gäller både integrerade och fristående.
Tittar man på väggen så har vi 4 x 60 cm "moduler", 2 x 80 cm och sedan 2 passbitar på totalt 33,5 cm, dvs 433,5 cm men sedan får man ju räkna bort 60 cm i "L-et" så 373 cm (dvs felmätt innan). Stämmer det bättre med det du ser?
Ja, det förklarar nästan hela misspassningen mellan det måttet och summan av köksön + de bägge passagemåtten. BraMisse skrev:
En sak till: Köksön är 123 cm bred men det är en sanning med modifikation. Det är måttet med den överhängande skivan. Själva köksön som sådan är 83 cm och har man djupare än så kommer den inte linjera med väggen som är i hallen. Hur ogärna jag än vill det så behöver vi nog ha en köksö med en skiva som liksom "sticker ut". Just det här med köksön och dess utformning får bli ett senare problem, när vi vet layout och hur köket i övrigt skall se ut. Mått samt placering av nuvarande köksö känns bra.
Det är golv under men allt är nog inte i rätt höjd (pga slipning) och färg. Detta kan vi dock rätta till då golvet skall slipas om alternativt så skall det läggas in ett nytt golv (däremot så är vi inte beredda att bryta upp det för att få in vatten och avlopp för att ha en liten diskho bredvid hällen - vi har haft det så som vi har det nu i snart 15 år och det fungerar bra för oss). Det som däremot skulle vara ett problem är att köksön i så fall skulle sticka ut utanför "köksdelen" och det första man skulle se då man kommer in i vår bostad skulle vara en del av en köksö. Det känns inte så tilltalande.C Chrzan skrev:
Det håller jag med om, var faktiskt ute efter att flytta in den mot fondväggen. Ni har ju ett kraftigt övermått där, 1200 mm är mer än nog till och med om där ska svängas ut underhängda ugns- och diskmaskinsluckor (ochi ert fall måste ju ingen av dem placeras mittför köksön). Det blir tvärtom lite säkrare att hiva över heta saker mellan de bägge arbetsytorna, ifall ni behåller hällen i köksön.
Överhänget åt sitt-sidan måste ju finnas där om man ska få plats med knäna, så jag blev lite brydd över dina senaste bilder. Men det räcker gott och väl med 300 mm, dvs totalt 900 mm, om ni skulle känna för att göra köksön smalare så den mer faller in i "köks-rummet"
Överhänget åt sitt-sidan måste ju finnas där om man ska få plats med knäna, så jag blev lite brydd över dina senaste bilder. Men det räcker gott och väl med 300 mm, dvs totalt 900 mm, om ni skulle känna för att göra köksön smalare så den mer faller in i "köks-rummet"
Vi trivs rätt bra med rymden mellan köksö och den andra arbetsbänken. Är man två personer där så krockar man liksom inte. Men man skulle eventuellt kunna tänka flytta in köksön så att den linjerar med väggen. Köksöns utforning tänker jag beror på kökets utforming. Vi kommer definitivt se till så att man får plats med knäna - på de två föregående bilderna hade man behövt modifiera köksön.C Chrzan skrev:Det håller jag med om, var faktiskt ute efter att flytta in den mot fondväggen. Ni har ju ett kraftigt övermått där, 1200 mm är mer än nog till och med om där ska svängas ut underhängda ugns- och diskmaskinsluckor (ochi ert fall måste ju ingen av dem placeras mittför köksön). Det blir tvärtom lite säkrare att hiva över heta saker mellan de bägge arbetsytorna, ifall ni behåller hällen i köksön.
Om man tänker sig ett mer klassiskt "vanligt" kök så är detta som Anders Holmberg Arkitekter gjort min absoluta favorit (men där fungerar inte layouten alls och stil på köksluckor etc är ju som sagt steg 2)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, håller med. Man vill ju t ex ha lite armbågsutrymme över bänken, när man tagit ut någon het plåt ur ugnen - men här är den klämd kloss intill ett högskåp (förhoppningsvis inte kyl/frys). Med mera, men det blir lite OT 
I så fall tycker jag att det borde vara baksidan av köksöns underskåp, som linjerar med högskåpsgaveln/inpassagen. Det är mer denna "tunga" volym och dess möte med golvet, som ögat läser som rumsbildande. Att det sen ovanpå den svävar ut en skiva i vardagsrummets luftrum, blir tvärtom en liten finess.
I så fall tycker jag att det borde vara baksidan av köksöns underskåp, som linjerar med högskåpsgaveln/inpassagen. Det är mer denna "tunga" volym och dess möte med golvet, som ögat läser som rumsbildande. Att det sen ovanpå den svävar ut en skiva i vardagsrummets luftrum, blir tvärtom en liten finess.
Nej precis, skivan "svävar ut" som du skriver och det fungerar men en hel sida på köksöns kortsida som jag helst skulle vilja ha är inte snyggt om man inte flyttar in den en smula. Ugnarnas placering fungerar bra idag (och vi tänkte ha kvar dem där - därav inköp av högerhängda dörrar) - vi använder alltid hällen som avställningsyta för varma saker.C Chrzan skrev:Nej, håller med. Man vill ju t ex ha lite armbågsutrymme över bänken, när man tagit ut någon het plåt ur ugnen - men här är den klämd kloss intill ett högskåp (förhoppningsvis inte kyl/frys). Med mera, men det blir lite OT
OK, nu har jag kommit hem och satt mig vid den större skärmen 
Detta är en MYCKET snabb och skissmässig utforskning av potentialen i måtten och rummet. I den vänstra skisse finns beviset på att det vore gott om plats för en häll på fondväggen, med bibehållande av alla normenliga mått och turordningsregler
. Men det är ett separat och inte i övrigt vägskiljande beslut.
Annars visar skisserna mer hur man kan tänka kring innerhörnet. I bägge fallen utgår jag ifrån att man gärna vill ha en avställningsyta precis intill kyl och frys - både när man kommer hem men fulla matkassar som ska sorteras in, och när man plockar ut saker inför matlagning. Visst kan man även använda köksön till detta, men det är väldigt mycket mer praktiskt att ha den ytan alldeles intill kylskåpsdörren.
Då kan man antingen
1. ...bejaka den vinklade bänkytan i hörnet - och ha en ett 450-högskåo varav valfri del utgörs av en vinkyl, lagom lockande mittför köksön, eller tvärtom...
2.... trivas bättre med att fondväggens bänk och väggskåp ramas in av högskåp på bägge sidor - och då skaffa den där vinkylen som kan stå uppe på bänken. I det upplägget fungerar det fint att öppna den över den nu separata avställningsytan. Som bildar sin egen inramade nisch mittför balkongdörren. Man kan, om man vill rama inden ännu mer med sväggskåp över vinkylens nivå.
I bägge fallen kan man alltså utnyttja innerhörnet fullt ut.
Resten är lite mer skissmässigt och godtyckligt utslängda saker, inkl. formerna på köksön. Bara som illustration, för där finns inga kritiska mått och det är bara era vanor och prefrenser som bestämmer.
Detta är en MYCKET snabb och skissmässig utforskning av potentialen i måtten och rummet. I den vänstra skisse finns beviset på att det vore gott om plats för en häll på fondväggen, med bibehållande av alla normenliga mått och turordningsregler
Annars visar skisserna mer hur man kan tänka kring innerhörnet. I bägge fallen utgår jag ifrån att man gärna vill ha en avställningsyta precis intill kyl och frys - både när man kommer hem men fulla matkassar som ska sorteras in, och när man plockar ut saker inför matlagning. Visst kan man även använda köksön till detta, men det är väldigt mycket mer praktiskt att ha den ytan alldeles intill kylskåpsdörren.
Då kan man antingen
1. ...bejaka den vinklade bänkytan i hörnet - och ha en ett 450-högskåo varav valfri del utgörs av en vinkyl, lagom lockande mittför köksön, eller tvärtom...
2.... trivas bättre med att fondväggens bänk och väggskåp ramas in av högskåp på bägge sidor - och då skaffa den där vinkylen som kan stå uppe på bänken. I det upplägget fungerar det fint att öppna den över den nu separata avställningsytan. Som bildar sin egen inramade nisch mittför balkongdörren. Man kan, om man vill rama inden ännu mer med sväggskåp över vinkylens nivå.
Resten är lite mer skissmässigt och godtyckligt utslängda saker, inkl. formerna på köksön. Bara som illustration, för där finns inga kritiska mått och det är bara era vanor och prefrenser som bestämmer.
Logga in
Skapa konto
Tusen tusen tack! Man ser ju här att även du tycker ugnarna skall vara placerade där vi tänkt oss. Jag kanske får släppa tanken på att vi skall ha bänkskivan framdragen till väggen för att få in mer ljus.C Chrzan skrev:OK, nu har jag kommit hem och satt mig vid den större skärmen
Detta är en MYCKET snabb och skissmässig utforskning av potentialen i måtten och rummet. I den vänstra skisse finns beviset på att det vore gott om plats för en häll på fondväggen, med bibehållande av alla normenliga mått och turordningsregler. Men det är ett separat och inte i övrigt vägskiljande beslut.
Då kan man antingen
[bild]
Jag vet inte om jag är med på hur vinkylen kan placeras i hörnet men vi vill inte att den för en alltför framträdande roll. Vi använder köksön då vi packar upp mat- fungerar perfekt. Skulle vi titta vidare på #2 så kanske vi skippat bänkytan vid kylen och frysen och helt enkelt gjort köket som det är idag men med en helintegrerad kyl och frys istället för som idag en fristående.- det skulle fungera.
PS. Vad har du får ritprogram? Det hade varit en dröm att kunna skissa själv.
Jag ritar själv i AutoCad p g a mitt jobb, men det är ett svindyrt overkill för dina syften, och jag har dåligt koll på gratisprogram. Men testa SketchUp, det funkar helt OK även om det IMHO inte är lika självinstruerande och logiskt strukturerat som AutCad.Misse skrev:
Bästa svaret
Men oj, ville du helst det? Jag trodde tvärtom p g a de många "inramade" bilder du lagt upp. Men det är i så fall enkelt att fixa, fast då är det lika bra att "offra" innerhörnet så det blir lika rent möte även där. Men ni har så gott om plats att det går att slösa liteMisse skrev:
Av dessa bägge skulle jag klart välja en kyl under bänken, kan ju istället vara så bred som ni behöver. Valfri placering, men kanske logiskt längst ut mot ytterväggen?
Logga in
Skapa konto