394 läst ·
11 svar
394 läst
11 svar
Täcka flisad grund inför gjutning
Hej!
Detta är mitt första inlägg på forumet, även om jag under många år tacksamt har följt och lärt mig mycket av de givande diskussionerna här.
Jag är mitt uppe i ett villabygge i Göteborgsområdet och har nu kommit så långt att markarbetet är färdigställt, med klar flisbädd och utsättning inför kommande gjutning. På grund av jul- och nyårsledigheter kommer dock gjutningen att ske först i januari.
Min första fråga till forumet är därför hur jag bör hantera flisbädden under väntetiden. Är det rekommenderat att täcka över flisen redan nu, eller räcker det att följa väderprognoserna och agera vid behov? Jag har fått höra att det främst är risken för större snömängder som kan ställa till problem, men tar gärna del av era erfarenheter.
Tar tacksamt emot alla tips och råd.
Detta är mitt första inlägg på forumet, även om jag under många år tacksamt har följt och lärt mig mycket av de givande diskussionerna här.
Jag är mitt uppe i ett villabygge i Göteborgsområdet och har nu kommit så långt att markarbetet är färdigställt, med klar flisbädd och utsättning inför kommande gjutning. På grund av jul- och nyårsledigheter kommer dock gjutningen att ske först i januari.
Min första fråga till forumet är därför hur jag bör hantera flisbädden under väntetiden. Är det rekommenderat att täcka över flisen redan nu, eller räcker det att följa väderprognoserna och agera vid behov? Jag har fått höra att det främst är risken för större snömängder som kan ställa till problem, men tar gärna del av era erfarenheter.
Personligen så skulle jag ju ha lagt ut byggplast över flisbädden för att inte få snö/is att binda ihop med underlaget. Nu kanske det inte är allt för stor risk i Göteborg men så hade jag gjort.Beckenhagen skrev:
Hej!
Känns som kostnaden för några rullar plast är relativt låg i jämförelse med att behöva krångla med detta om du får en iskaka över hela flisbädden.
Gör du grunden själv eller har du köpt en entreprenad?Beckenhagen skrev:
Hej!
Hu gjorde du?
Jag har lite samma situation, har en markentreprenör som nästan… är klar, och sedan kommer de som gjuter den 7e jan.
De som gjuter har egna pressar etc så inget problem från 7e.
min gjutare menar att markentreprenören borde se till att täcka sitt arbete fram till 7e. Så jag har påminnt honom några gånger, men har han inte fixat det nästa gång jag är där så tänkte jag täcka själv. Men oklart med vad? Byggplast eller lättvikts press? 75g eller krävs något bättre?
Jag har lite samma situation, har en markentreprenör som nästan… är klar, och sedan kommer de som gjuter den 7e jan.
De som gjuter har egna pressar etc så inget problem från 7e.
min gjutare menar att markentreprenören borde se till att täcka sitt arbete fram till 7e. Så jag har påminnt honom några gånger, men har han inte fixat det nästa gång jag är där så tänkte jag täcka själv. Men oklart med vad? Byggplast eller lättvikts press? 75g eller krävs något bättre?
Byggplast är åtminstone helt tät jämfört med de tunnaste presenningarna.
Hur stor är utan som ska täckas? Vanlig byggplast är väl 2 meter bred så det blir en del skarvar. Finns bredare också, men troligen dyrare och lite svårare att köpa just nu.
Hur stor är utan som ska täckas? Vanlig byggplast är väl 2 meter bred så det blir en del skarvar. Finns bredare också, men troligen dyrare och lite svårare att köpa just nu.
Har två grunder, en på 8x16 och en på 4x12. Så det blir några meter…Pjosk75 skrev:
Gäller att få den att inte fladdra iväg också förstås…
Frågade min KA om detta, han menade att det viktigaste var snön just nu. Men kanske hänger ihop med att tjälen inte riktigt är i närheten ännu. När den riskerar komma förstår jag att man behöver fundera, dock undrar jag hur mycket tjällyftning jag riskerar på 70 cm bergross plus 20 singelbädd. Doxk viktigt att översta lagret singel är löst så att man kan passa in kantelementen exakt.Matti_75 skrev:
Klicka här för att svara