Hej. Är väldigt ny i ämnet.
Har ett äppelträd som ska tas ner. Tänkte försöka ta tillvara på virket och göra något roligt av. Hur går jag tillväga?
Torkning? (Ej tillgång till virkestork)
Vad kan man använda virket till?

Mvh

Är du i närheten av Jönköping kan jag hämta det. Torkar veden och använder till rök.

Annars är det väl klassiskt att torka äppelved långsamt så det inte spricker. Har du t ex en stock så måla den i ändarna med någon vanlig villafärg och låt sedan stocken torka i några år, med barken kvar.

• Gilla
kest
  • Laddar…
M Matteb123 skrev:
Vad kan man använda virket till?
Det brukar va klurigt att få ut stora bitar ur äpple men det är ett fantastiskt fint träslag, superkompakt, hårt o i princip helt befriat från porer. Själv har jag några torkade bitar som jag använder till småprylar, ex fanér till lådfronter (här är det körsbär innerst, bara yttersta 3mm på lådorna är äpple) eller knoppar o annat.

G gaidin skrev:
Är du i närheten av Jönköping kan jag hämta det. Torkar veden och använder till rök.

Annars är det väl klassiskt att torka äppelved långsamt så det inte spricker. Har du t ex en stock så måla den i ändarna med någon vanlig villafärg och låt sedan stocken torka i några år, med barken kvar.
Varför målar man ändan på stocken?

För att ändträt inte ska torka snabbare och spricka. Vanligt trälim funkar också.

D Daniel 109 skrev:
För att ändträt inte ska torka snabbare och spricka. Vanligt trälim funkar också.
Tack

Det viktiga är att man sågar upp virket rätt igenom kärnan så det inte spricker sönder så mycket när det torkar. Sedan barkar man det och lägger på tork luftigt under tak i något kallt uthus. Efter ett eller två års lufttorkning beroende på grovlek kan man ta in virket i värmen och låta det torka färdigt och så använder man det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.