Hej eminenta forum!
Har ett badrum som är renoverat för ca 20 årsedan av förra ägaren där det idag står ett badkar. Jag skulle vilja slänga ut det och istället sätta in duschdörrar men är lite fundersam på om det är okej då rören kommer upp nedifrån precis där duschen i så fall skall vara, avloppet är i samma hörn och fallet ser shyst ut.
Är det bara att köra på fast anslutningen ser lite lurig ut eller vad säger forumet?
..
Har ett badrum som är renoverat för ca 20 årsedan av förra ägaren där det idag står ett badkar. Jag skulle vilja slänga ut det och istället sätta in duschdörrar men är lite fundersam på om det är okej då rören kommer upp nedifrån precis där duschen i så fall skall vara, avloppet är i samma hörn och fallet ser shyst ut.
Är det bara att köra på fast anslutningen ser lite lurig ut eller vad säger forumet?
..
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Rören ser dessutom ut att komma upp för nära väggen. Dagens krav (som jag tror gällde även för 20 år sedan är att rören skall komma ut minst 60mm från hörnet.
Skälet är att det skall finnas en bra yta för tätskiktet att fästa på runt genomföringen. När det sitter så nära väggenngår det inte att få bra tätskikt innanför röret.
Skälet är att det skall finnas en bra yta för tätskiktet att fästa på runt genomföringen. När det sitter så nära väggenngår det inte att få bra tätskikt innanför röret.
Duschkabin?H henrikpalm skrev:Hej eminenta forum!
..
Gillar inte duschkabiner generellt så vill gärna undvika det.
Vad är risken att tätskikt inte är okej? är ett 70-tals sutteränghus med betong platta och lättbetongväggar, detta är på nedervåningen.
Vad är risken att tätskikt inte är okej? är ett 70-tals sutteränghus med betong platta och lättbetongväggar, detta är på nedervåningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Om det rinner ner vatten längs utsidan av vattenrören så blir betongplattan blöt och med tiden rostar armeringsjärnen i den och betongen blir porös. Vattnet kan också sprida sig genom väggarna till närliggande rum och om det finns spånskivor, parkett etc. på golvet så kan det bli förstört.
Klicka här för att svara