Jag ska ta upp hål för 2 fönster (4x20 (d v s 40 cm breda x 200 cm höga) i en tegelfasad (icke bärande). Jag kommer ta in en firma som är experter på att ta upp hål i tegelfasader så det är inte det som jag är undrande över.

Det som jag skulle vilja ha svar/förslag på är hur man på bästa sätt gör det snyggt efter sig då jag ju kommer kapa varannan sten på hälften och det blir en ful yta (stenen kanske t o m går sönder då det ju är hål i den).

Tegelfasaden är ju bara en beklädnad på huset och fönstret sitter ju i träreglarna en bra bit innanför teglet. Därför måste man ju på något sätt göra kanterna snygga efter man sågat av stenarna.

Hur gör jag det på bästa/enklaste/snyggaste sätt?
- tar loss den gamla avsågade stenen och "vänder" den så att den jämna sidan hamnar utåt? (murare får göra)
- sätter en plåt hela vägen ut till fasaden? (plåtslagare)
- sätter en tunn klinkerplatta?
- finns det någon annan kreativ lösning från er?

Jag kan ju inte vara den förste som stöter på detta problem.
Snälla - hjälp mig!

M v h
/ Cochen

Jag tog upp hål för en altandörr i en mexitegelvägg.
Knackade loss stenarna. Slog av dem med morakniv och hammare, vände på dem och murade fast dem igen. Blev kanon, ser ut som om det alltid suttit en dörr där....

ok.
Ja, det är ju ett sätt som jag hört om innan men inte vågat bestämma mig för då det verkar svårt att få snyggt. Men jag kanske ska omvärdera.
Tack för svar!
/ Cochen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.