É
Jag har gjort ett nytt badrum med Kiilto fix och fog där det står att man ska starta upp golvvärmen stegvis. Hur brukar detta göras när det är vattenburen? Fogen blev klar för en vecka sedan och fixen var länge sen. Flytspacklet kanske 2 månader sen.

Öppnar jag slingan (där 6st andra redan är igång) som kommer det ju ut max temperatur på badrummets slinga ändå, bara att flödet är lite lägre. Temperaturen på slingan är dock inte så mycket mer än 23 grader just nu så här års om man ska tro mätaren som sitter på golvvärmefördelaren.

Eller är det bara att dra på värmen hur jag vill när det är vattenburet, och att det bara är vid elektrisk värme man behöver vara försiktig?
 
É
Ingen som vet vad som gäller vid vattenburet?Vore trevligt slå på lite värme snart.

25 grader ut är det på alla slingor just nu ikväll (22 tillbaka).Har ju svårt se att det ska vara något problem eftersom innetemperaturen och yttemperaturen på golvet är 21 grader så det är ju ingen jätteskillnad i temp. Men varför då skriva så otydligt i manualerna?
 
30 dygn efter plattsättaren, eller om du vill chansa, har varit med om ett flertal ggr när otåliga kunder bränner på max innan det rekommenderade, då släpper spacklet. Annars justera in på ca 15 grader, Öka en grad om dagen
 
É
F Fjonken skrev:
30 dygn efter plattsättaren, eller om du vill chansa, har varit med om ett flertal ggr när otåliga kunder bränner på max innan det rekommenderade, då släpper spacklet. Annars justera in på ca 15 grader, Öka en grad om dagen
Hur gör man det på vattenburet? Sänka tempen i hela huset till 15 grader? För det är ju bara en inkommande temp, sen justerar man flöden till varje enskild slinga men det är ju samma temp ut för det.

Du tänker alltså inte på elektrisk golvvärme?
 
É ÉlPon skrev:
Hur gör man det på vattenburet? Sänka tempen i hela huset till 15 grader? För det är ju bara en inkommande temp, sen justerar man flöden till varje enskild slinga men det är ju samma temp ut för det.

Du tänker alltså inte på elektrisk golvvärme?
Du har väl ändå en separat slinga till badrummet? Och den ska gå att justera.
Man gör samma med elektrisk om man inte orkar vänta och hatar garantier
 
É
F Fjonken skrev:
Du har väl ändå en separat slinga till badrummet? Och den ska gå att justera.
Man gör samma med elektrisk om man inte orkar vänta och hatar garantier
Ja den är separat men det sitter ju ingen kylare på slingan. Öppnar jag slingan så kommer det ut 25-gradigt vatten.
 
É ÉlPon skrev:
Ja den är separat men det sitter ju ingen kylare på slingan. Öppnar jag slingan så kommer det ut 25-gradigt vatten.
Ja väntade typ 30 dagar efter fogningen blev färdig. Då hade de även gått 50dagar sen flytspacklingen blev klar.

Du har rätt, man kan inte ”kyla” slingan, den släpper igenom den värmen som pannan ger.

Jag öppnade upp slingan i november förra året så blev ändå ganska mycket värme ut direkt, men inga problem.
 
É
L Lechuza skrev:
Ja väntade typ 30 dagar efter fogningen blev färdig. Då hade de även gått 50dagar sen flytspacklingen blev klar.

Du har rätt, man kan inte ”kyla” slingan, den släpper igenom den värmen som pannan ger.

Jag öppnade upp slingan i november förra året så blev ändå ganska mycket värme ut direkt, men inga problem.
Då har jag i alla fall inte gjort en tankevurpa hur det hela fungerar…
Sätter jag på nu så är det inte så stor temperaturskillnad. Vänta är jag så är det positivt att det gått längre tid men med risken att temperaturstegringen blir större istället för då närmar vi oss december 🤔

Har inte hittat vad det är för temperaturer på elektriska slingor, jag hoppades lite att det är mer kritiskt med dessa och att man slapp bry sig vid vattenburet men så verkar det alltså inte vara då.
 
Släpp på vattnet och känn på returen från golvvärmen, när du känner värme i returen så stäng av golvärmen och vänta till nästa dag med lite längre tid öppet.
Har du tillgång till en IR-termometer så kolla med den på golvytan annars tejpa fast stektermometern täck den med något isolerande typ frigolit.

Hade det varit elvärme så har termostatet program för långsam uppvärmning under 21 dagar enligt följande dag1=1 min varje timma dag2= 2 min varje timma o.s.v. Efter 3 veckor är det till 1/3 av tiden och betong och fix är torr!
 
É
L Leif i Skåne skrev:
Släpp på vattnet och känn på returen från golvvärmen, när du känner värme i returen så stäng av golvärmen och vänta till nästa dag med lite längre tid öppet.
Har du tillgång till en IR-termometer så kolla med den på golvytan annars tejpa fast stektermometern täck den med något isolerande typ frigolit.

Hade det varit elvärme så har termostatet program för långsam uppvärmning under 21 dagar enligt följande dag1=1 min varje timma dag2= 2 min varje timma o.s.v. Efter 3 veckor är det till 1/3 av tiden och betong och fix är torr!
Okej det var en intressant metod, att ”puffa” på stötvis med värme. Jo jag har en IR-termometer och den säger 21 grader just nu. Men yttempen lär väl ta en lite stund innan den ger utslag, men kanske ändå kan göra som du säger med att öka tiden stegvis.
 
Det är fukt (H2O-molekyler) som ska vandra ut från cementen långsamt.
Molekylen vandrar från varm volym mot kallare där den kondenseras.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.