Hej!

vi har en krypgrund på 110kvm, har hållit på o göra iordning med plast och avfuktare, men där är ett utrymme, kanske 2x4m som är ett eget litet utrymme, där är 2 inspektionshål i muren, 2 ventiler på utsidan under altan. Kikade in där och såg att där var ingen plast på marken, utan endast jord. Därmed så drar ju avfuktaren mer än den ska, och blir ju ett fuktigare klimat där nere.
Vågar man förstora ett av inspektionshålen så man kommer in?

Ovanför så är vi i vardagsrummet, enplanshus.

• Person i krypgrund med plastfolie och stenar för fuktisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blåa strecket är ungefär var det utrymmet går.

• Ritning av husplan med markerat blått streck genom vardagsrum, anteckning i rött i övre vänstra hörnet.
    Skapa konto
Tittade igenom lite ritningar nu från 1975, och det ser ut som att det lilla utrymmet har blivit utbyggt där någon gång.

• Arkitektritning från 1975 visande mått och layout för en husplanering med potentiell utbyggnad.
    Skapa konto
Skulle inte ligga sömnlös för att det saknas plast på den lilla delen. Har ni något egentligt fuktproblem eller har ni haft besök av en firma som börjar på A och slutar på nticimex? :=)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skulle inte ligga sömnlös för att det saknas plast på den lilla delen. Har ni något egentligt fuktproblem eller har ni haft besök av en firma som börjar på A och slutar på nticimex? :=)
Är du lite anti Anticimex:D

• Gilla
Daniel1825
  • Laddar…
Näää såklart, men stör mig på det då vi tätat hela satans grunden så upptäcker vi att det är ett utrymme som inte är plastat på marken.

vi har som sagt en avfuktare, vill inte att den ska dra mer än nödvändigt

D Daniel1825 skrev:
Näää såklart, men stör mig på det då vi tätat hela satans grunden så upptäcker vi att det är ett utrymme som inte är plastat på marken.

vi har som sagt en avfuktare, vill inte att den ska dra mer än nödvändigt
Ja, men du svarade inte på frågan om fuktproblem.

Hade lite samma scenario, tätade utvändigt ventilerna.
Drog in en torrluftsstos (slang) genom ena hålet och lämnad det andra hålet öppet som ett returhål!

satt även i t-kopplingen för slangen en bit tejp! Är ju bara 10kvm som ska avfuktas där. - mindre flöde! Håller samma temp och fuktighet som resterande grund.

avfuktaren styr ju mot den öppna delen. Blev bra.

Kan lägga upp en bild sen.

• Gilla
Daniel1825
  • Laddar…
N Niklaspe skrev:
Hade lite samma scenario, tätade utvändigt ventilerna.
Drog in en torrluftsstos (slang) genom ena hålet och lämnad det andra hålet öppet som ett returhål!

satt även i t-kopplingen för slangen en bit tejp! Är ju bara 10kvm som ska avfuktas där. - mindre flöde! Håller samma temp och fuktighet som resterande grund.

avfuktaren styr ju mot den öppna delen. Blev bra.

Kan lägga upp en bild sen.
Yes, drog i lite skum i ventilerna utifrån, enda kruxet blir ju att avfuktaren går lite extra då den behöver avfukta marken i det utrymmet också, men det är väl inte hela världen att såpass liten del är otäckt.. Får kanske ta det uppifrån sen när vi river i golvet..

Ja jag kanske får köpa till en tkoppling och en meter slang!

M MsTake skrev:
Är du lite anti Anticimex:D
En aning då det gäller att skrämma upp rookies till husägare att köpa dyra lösningar! Ofta behövs ingenting göras och därför frågade jag TS om det fanns ett verkligt fuktproblem.

En aning då det gäller att skrämma upp rookies till husägare att köpa dyra lösningar! Ofta behövs ingenting göras och därför frågade jag TS om det fanns ett verkligt fuktproblem.
Det är inte anticimex som tutat i mig detta, utan installerades då det kändes fuktigt, fuktiga bjälkar, samt en liten avvikande lukt, och imed att vi har behandlat virke i grunden så finns det risk att det skulle lukta. Därav tog vi det säkra före det osäkra, hurvida det har varit fuktig i 50 år eller om det uppkommit nyligen vet vi inte.

Om trossbotten är dålig vet vi inte då det är tilläggsisolerat med cellplast undertill, och blir då en spännande överraskning när vi lägger om golven

D Daniel1825 skrev:
Det är inte anticimex som tutat i mig detta, utan installerades då det kändes fuktigt, fuktiga bjälkar, samt en liten avvikande lukt, och imed att vi har behandlat virke i grunden så finns det risk att det skulle lukta. Därav tog vi det säkra före det osäkra, hurvida det har varit fuktig i 50 år eller om det uppkommit nyligen vet vi inte.

Om trossbotten är dålig vet vi inte då det är tilläggsisolerat med cellplast undertill, och blir då en spännande överraskning när vi lägger om golven

Har dom lagt cellplastskivor så är krypgrunden kallare, - större risk för mögel. Har samma hos mig men avfuktare. Sover man tryggt + varmare golv.

• Gilla
Daniel1825
  • Laddar…
D Daniel1825 skrev:
Yes, drog i lite skum i ventilerna utifrån, enda kruxet blir ju att avfuktaren går lite extra då den behöver avfukta marken i det utrymmet också, men det är väl inte hela världen att såpass liten del är otäckt.. Får kanske ta det uppifrån sen när vi river i golvet..

Ja jag kanske får köpa till en tkoppling och en meter slang!

Avfuktaren styrs från din stora del av grunden där du har plast osv. Så den kommer inte gå något extra. Enda du gjort/kommer göra är att dra in en slang i ett annat utrymme.

N Niklaspe skrev:
Avfuktaren styrs från din stora del av grunden där du har plast osv. Så den kommer inte gå något extra. Enda du gjort/kommer göra är att dra in en slang i ett annat utrymme.
Precis, det känns tryggt att ha rackaren där nere även fast det kostar..

Ska fixa fram en till koppling o slang så ska jag dra in det där osså, tack!

D Daniel1825 skrev:
Precis, det känns tryggt att ha rackaren där nere även fast det kostar..

Ska fixa fram en till koppling o slang så ska jag dra in det där osså, tack!
sök på ventilationsrör på Biltema. Dom har 100mm rör i olika typer som passar mot torrluftsslangen!

• Gilla
Daniel1825
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.