Hej!
vi har en krypgrund på 110kvm, har hållit på o göra iordning med plast och avfuktare, men där är ett utrymme, kanske 2x4m som är ett eget litet utrymme, där är 2 inspektionshål i muren, 2 ventiler på utsidan under altan. Kikade in där och såg att där var ingen plast på marken, utan endast jord. Därmed så drar ju avfuktaren mer än den ska, och blir ju ett fuktigare klimat där nere.
Vågar man förstora ett av inspektionshålen så man kommer in?
Ovanför så är vi i vardagsrummet, enplanshus.
vi har en krypgrund på 110kvm, har hållit på o göra iordning med plast och avfuktare, men där är ett utrymme, kanske 2x4m som är ett eget litet utrymme, där är 2 inspektionshål i muren, 2 ventiler på utsidan under altan. Kikade in där och såg att där var ingen plast på marken, utan endast jord. Därmed så drar ju avfuktaren mer än den ska, och blir ju ett fuktigare klimat där nere.
Vågar man förstora ett av inspektionshålen så man kommer in?
Ovanför så är vi i vardagsrummet, enplanshus.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Näää såklart, men stör mig på det då vi tätat hela satans grunden så upptäcker vi att det är ett utrymme som inte är plastat på marken.Jonatan79 skrev:
vi har som sagt en avfuktare, vill inte att den ska dra mer än nödvändigt
Hade lite samma scenario, tätade utvändigt ventilerna.
Drog in en torrluftsstos (slang) genom ena hålet och lämnad det andra hålet öppet som ett returhål!
satt även i t-kopplingen för slangen en bit tejp! Är ju bara 10kvm som ska avfuktas där. - mindre flöde! Håller samma temp och fuktighet som resterande grund.
avfuktaren styr ju mot den öppna delen. Blev bra.
Kan lägga upp en bild sen.
Drog in en torrluftsstos (slang) genom ena hålet och lämnad det andra hålet öppet som ett returhål!
satt även i t-kopplingen för slangen en bit tejp! Är ju bara 10kvm som ska avfuktas där. - mindre flöde! Håller samma temp och fuktighet som resterande grund.
Yes, drog i lite skum i ventilerna utifrån, enda kruxet blir ju att avfuktaren går lite extra då den behöver avfukta marken i det utrymmet också, men det är väl inte hela världen att såpass liten del är otäckt.. Får kanske ta det uppifrån sen när vi river i golvet..N Niklaspe skrev:Hade lite samma scenario, tätade utvändigt ventilerna.
Ja jag kanske får köpa till en tkoppling och en meter slang!
Det är inte anticimex som tutat i mig detta, utan installerades då det kändes fuktigt, fuktiga bjälkar, samt en liten avvikande lukt, och imed att vi har behandlat virke i grunden så finns det risk att det skulle lukta. Därav tog vi det säkra före det osäkra, hurvida det har varit fuktig i 50 år eller om det uppkommit nyligen vet vi inte.Jonatan79 skrev:
Om trossbotten är dålig vet vi inte då det är tilläggsisolerat med cellplast undertill, och blir då en spännande överraskning när vi lägger om golven
D Daniel1825 skrev:Det är inte anticimex som tutat i mig detta, utan installerades då det kändes fuktigt, fuktiga bjälkar, samt en liten avvikande lukt, och imed att vi har behandlat virke i grunden så finns det risk att det skulle lukta. Därav tog vi det säkra före det osäkra, hurvida det har varit fuktig i 50 år eller om det uppkommit nyligen vet vi inte.
Om trossbotten är dålig vet vi inte då det är tilläggsisolerat med cellplast undertill, och blir då en spännande överraskning när vi lägger om golven
Har dom lagt cellplastskivor så är krypgrunden kallare, - större risk för mögel. Har samma hos mig men avfuktare. Sover man tryggt + varmare golv.
D Daniel1825 skrev:Yes, drog i lite skum i ventilerna utifrån, enda kruxet blir ju att avfuktaren går lite extra då den behöver avfukta marken i det utrymmet också, men det är väl inte hela världen att såpass liten del är otäckt.. Får kanske ta det uppifrån sen när vi river i golvet..
Ja jag kanske får köpa till en tkoppling och en meter slang!
Avfuktaren styrs från din stora del av grunden där du har plast osv. Så den kommer inte gå något extra. Enda du gjort/kommer göra är att dra in en slang i ett annat utrymme.
Precis, det känns tryggt att ha rackaren där nere även fast det kostar..N Niklaspe skrev:
Ska fixa fram en till koppling o slang så ska jag dra in det där osså, tack!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden