Hej!
Det börjar så småningom bli höst och i slutet av september hade jag tänkt stänga ned stugan för säsongen. Kruxet är dock att jag byggt en flotte som jag helst tar upp så den inte fastnar i isen.
Flotten är 3,6m lång, 1.9m bred och vilar på 4st 220L plasttunnor som hålls på plats med hålband. Vikt har jag ingen aning om men minst 150kg om jag skulle gissa.
Hade tänkt dra upp den på land med ett dragblock men problemet är att kustlinjen är väldigt stenig. Enligt bilden nedan:
Jag har en stor björk inom 2.5m från strandlinjen så någonstans att förankra i finns. Däremot går det inte komma åt med fordon på något sätt.
Är rädd att förstöra om jag sätter ner tjockare brädor och låter tunnorna med hålband glida över dessa.
Har ni något förslag på hur jag kan göra?
Det börjar så småningom bli höst och i slutet av september hade jag tänkt stänga ned stugan för säsongen. Kruxet är dock att jag byggt en flotte som jag helst tar upp så den inte fastnar i isen.
Flotten är 3,6m lång, 1.9m bred och vilar på 4st 220L plasttunnor som hålls på plats med hålband. Vikt har jag ingen aning om men minst 150kg om jag skulle gissa.
Hade tänkt dra upp den på land med ett dragblock men problemet är att kustlinjen är väldigt stenig. Enligt bilden nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en stor björk inom 2.5m från strandlinjen så någonstans att förankra i finns. Däremot går det inte komma åt med fordon på något sätt.
Är rädd att förstöra om jag sätter ner tjockare brädor och låter tunnorna med hålband glida över dessa.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
445 kr inkl moms
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Jag skulle gjort just så: lagt ned två stockar/rejäla reglar och dragit upp flotten på dessa. Du kan ju försöka lägga dom så att banden tar i så lite som möjigt, alternativt att den glider just på hålbanden, det viktiga är väl att den inte hakar i, och att du drar med ett rep som sitter på lämpligt ställe, eller tom med en slinga/spännband runt allt för att minska krafterna just på infästningen.R Rewrap skrev:Hej!
[bild]
Och namnet på detta är "båtslip", om man får för sig att googla eller dylikt.klaskarlsson skrev:
Jag skulle gjort just så: lagt ned två stockar/rejäla reglar och dragit upp flotten på dessa. Du kan ju försöka lägga dom så att banden tar i så lite som möjigt, alternativt att den glider just på hålbanden, det viktiga är väl att den inte hakar i, och att du drar med ett rep som sitter på lämpligt ställe, eller tom med en slinga/spännband runt allt för att minska krafterna just på infästningen.
Om friktionen mellan slipen och tunnorna är för stor kan de klassiska "rullarna" (små dm-tjocka stammar) ge god effekt. Jag brukar baxa riktigt stora stenar på sådana med spett och reglar på marken - rullar riktigt bra även uppför om man säkrarden vunna sträckan. Enklare är att köpa några tryckimpregnerade stolpar på trädgårdshandeln, de rullar också bra.
150 kg är ju inte mycket alls, men ett enkelt vajerspel/dragblock att spela upp den med (med lås så att man kan flytta rullarna vid behov), och sedan sjösätta också. t ex.
https://www.jula.se/catalog/bil-och...0Vjr_DzBI-GZtZLaCusaAj96EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
150 kg är ju inte mycket alls, men ett enkelt vajerspel/dragblock att spela upp den med (med lås så att man kan flytta rullarna vid behov), och sedan sjösätta också. t ex.
https://www.jula.se/catalog/bil-och...0Vjr_DzBI-GZtZLaCusaAj96EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Ja där sa du något. Jag tror att hålbanden kommer gräva ner sig i reglerna då de kommer ligga tvärs över. Då kan rullorna nog lösa biffen.Spikbjörn skrev:
Om friktionen mellan slipen och tunnorna är för stor kan de klassiska "rullarna" (små dm-tjocka stammar) ge god effekt. Jag brukar baxa riktigt stora stenar på sådana med spett och reglar på marken - rullar riktigt bra även uppför om man säkrarden vunna sträckan. Enklare är att köpa några tryckimpregnerade stolpar på trädgårdshandeln, de rullar också bra.
[länk]
Men nu när jag tänker efter är det egentligen inget som säger att jag måste dra upp flotten längsmed. Om jag drar den på tvären så ligger hålbanden längs med rampen och då borde de inte gräva ner sig 🤔
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Varför rullar de bättre om de är tryckimpregnerade?Spikbjörn skrev:
[länk]
Ingen aning om de rullar på särskilt vis på impregneringen, men de är billiga och lätttillgängliga rundhult trots impregnering. Andra funkar säkert lika bra, men det är inte alltid jag vill ta ned träd i lämplig storlek för en så banal uppgift. Har lite gamla halvruttna stolpar som duger för det, trots impergeringen. 😀Magnus E K skrev:
Var och norpade lite gammal telestolpe när en linje avvecklades. Drar upp flytbryggorna på dem och ligger sedan på dem över vintern. Använder en 12V elvinsch och lite kraftiga spännband när de dras upp och sedan 2" skyltrör för att baxa i dem på våren.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Det är förbjudet att återanvända (eller nyanvända) kreosotimpregnerade stolpar för sådana ändamål.A AndersS skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden