Byggde en balkong 1989 längs övervåningen på en sutterängsvilla.
De yttre bärlinorna består av 2 st 45 x 195 tryckimpregnerade av kvalitet T24 enligt hustillverkarens spec.

En av de 2 bärlinorna sticker in i balkongstolparna och nu har tyvärr en av dessa instick ruttnat bort.
Den andra bärlinan har inget stöd mot stolparna, gissar den är avsedd att stärka upp balkongen.

Att byta ut till en ny 3860 mm lång bärlina blir ett stort projekt så jag överväger hur jag kan fästa upp bärlinan på nytt.

Ett alternativ är att köpa vanlig balksko och platta till insidans 90 graders vinkling
alternativt använda "halv balksko" + spikplatta.
Ett annat alternativ är att köpa tryckimpregnerad balk bredd 135 mm (3x45) som skruvas/spikas in i balkongstolpen.

En bifogad bild visar kortändan av balkongen för att förklara hur insticket vilar på stolparna.
2 bilder visar bärlinan vars instick har ruttnat bort.

Får erkänna att efter 1988 har jag inte snickrat något så alla tips / rekommendationer är välkomna.

• Bilden visar en vitmålad balkongstolpe med en träribba och en del av den angränsande balkongens bärlina som börjat ruttna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rutten balkongbärlina fastsatt i trästolpe under sliten träbalkong. Bärlinan har synliga fukt- och rötskador.
    Skapa konto
  • Ruttna bärlinor på en balkong, detalj av en instickande bärlina som vilar på och ruttnar bort vid en balkongstolpe.
    Skapa konto
  • Bild av en Balksko Simpson Strong-Tie 90x145x2 mm, visas som alternativ för att fästa en bärlina i en balkongstolpe.
    Skapa konto
  • Bild av två vinkeljärn "Balksko Simpson Strong Tie SJH" i metall med hål för montering, pris 45 kr.
    Skapa konto
T
Ett alternativ till att byta hela yttre bärlinan skulle kunna vara att såga bort en bit och ersätta den med en ny, frisk bit. Sen skruva den rejält i den inre bärlinan som styvar upp balkongen.

• Gilla
stefan_o
  • Laddar…
Hej
Du behöver stämpa upp balkongen och ta bort allt dåligt.
När det är klart förstår du vad du behöver byta.
Ta det mest tätvuxna virke du hittar, skydda allt ändar med mängder av grundolja eller annan valfri smet.
Se till att de olika trädelarna inte får kontakt med varandra med hjälp av takpapp.
Gör sen allt du kan för att vatten inte ska tränga ner/in i konstruktionen för att skydda för framtiden.
Hur kom vattnet ner i i konstruktionen från början?
Fota gärna uppifrån.
/Workingclasshero

• Gilla
stefan_o
  • Laddar…
Har köpt 45x195 tryck imp balk och ett gäng rostfria skruv 6x100 med brickor
för att skruva in i trästolpen efter upplyftning.

Ligger i influensa just nu så det får vila lite, tänkte använda domkraft och kortare balk som ersättning till stänt och trycka upp bärlinan.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S stefan_o skrev:
Har köpt 45x195 tryck imp balk och ett gäng rostfria skruv 6x100 med brickor
för att skruva in i trästolpen efter upplyftning.

Ligger i influensa just nu så det får vila lite, tänkte använda domkraft och kortare balk som ersättning till stänt och trycka upp bärlinan.
Dagens imp är knappt bättre än obehandlat trä. Försök att olja in ändträet och mätta det. Red ut hur vattnet kommer dit och försök förhindra det. Jag har många gånger funderat på att borra ner ett rör där flera träkomponenter möter varandra för att kunna hälla ner olja eller annat lämpligt för att skydda träet./Workingclasshero

• Gilla
stefan_o
  • Laddar…
Bifogar en ritningsdetalj (Gullringshus 1988).
Bärlinorna 45x195 vilar inuti ihopspickade balkongstolpar (fel dimension på ritningen)

Nu när jag lusläser ritningen ser jag att jag har gjort en avvikelse,
1988 lyft jag upp balkongräcket ca 5 cm, praktiskt att sopa bort snö/löv under räcket.
På original ritningen hade räckets undre regel bättre skyddat underliggande bärlinor från regn och snö.

Tar till mig av tipsen, skall såga av den skadade delen av bärlinan med multitoolet så att det blir någon mm luft där vatten kan rinna bort.

Inköpt 45x195 regel skruvas mot balkongstolpen när jag lyft upp bärlinan.
Tänkte göra dito i förebyggande syfte på övriga 6 stolpar.

• Ritningsdetalj av byggkonstruktion med måttet 96x195 för bärlinor, inkluderar byggkomponenter och dimensioner från Gullringshus 1988.
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.