Pga av kommande tillbyggnad behöver vi riva garaget där just nu 8 solpaneler är placerade.
Solpanelerna är SoliTek - Standard Mono 310W 60-cells.
Vem får/kan koppla ur och plocka ned?
Endast elektriker?
Växelriktaren är SolarEdge, optimerare är SolarEdge P650 650W/96V för 2 x 60 cells.
Tacksam för vägledning vem man kan vända sig till!
Den installatör som installerade solpanelerna r baserade i Åstorp har erbjudit sig men tyckte själva att det skulle bli onödigt kostsamt för oss, dessutom hade de ont om tid i nuläget.
Solpanelerna är SoliTek - Standard Mono 310W 60-cells.
Vem får/kan koppla ur och plocka ned?
Endast elektriker?
Växelriktaren är SolarEdge, optimerare är SolarEdge P650 650W/96V för 2 x 60 cells.
Tacksam för vägledning vem man kan vända sig till!
Den installatör som installerade solpanelerna r baserade i Åstorp har erbjudit sig men tyckte själva att det skulle bli onödigt kostsamt för oss, dessutom hade de ont om tid i nuläget.
Nej, det får man inte göra själv, elektrikerjobb. Däremot så om man bryter dc / stänger av invertern, så skickar inte solar edge optimerarna ut mer än 1V / panel i slingan. I andra länder har jag hört rykten om att det inte behövs elektriker vid koppling av dessa.
Så det blir inte många volt direkt, och risken för personskada har jag lite svårt att se då. Mc4 kontakter inte svåra att koppla ur heller, så nog är det allt ett jobb man kan göra själv utan elektriker. Men man får inte.
Ska du koppla bort några ur en slinga (ser att du har på taket, som kanske ligger på samma slinga) och behålla resten i drift, så är det ju lite mer elarbete (rivning av matande kabel t.ex), och då är det är lämpligare att ta hjälp av en elektriker.
Så det blir inte många volt direkt, och risken för personskada har jag lite svårt att se då. Mc4 kontakter inte svåra att koppla ur heller, så nog är det allt ett jobb man kan göra själv utan elektriker. Men man får inte.
Ska du koppla bort några ur en slinga (ser att du har på taket, som kanske ligger på samma slinga) och behålla resten i drift, så är det ju lite mer elarbete (rivning av matande kabel t.ex), och då är det är lämpligare att ta hjälp av en elektriker.
Jag skulle utan tvekan plockat ner dom själv, panelerna urkopplade från systemet är ju inte längre en del av husets elsystem.
Vmpp/panel är väl inte mer än 35 Volt DC och så här års genererar dom väl knappt något alls.
Koppla in dom igen är en annan sak, men just jag skulle säkert gjort det också
Vmpp/panel är väl inte mer än 35 Volt DC och så här års genererar dom väl knappt något alls.
Koppla in dom igen är en annan sak, men just jag skulle säkert gjort det också
Klicka här för att svara