Hej!

Jag är precis ny husägare och har lite dålig koll på detta. Därav vill jag fråga om det finns någon kunning när det kommer till att byta ut rötskadade paneler. Jag vill måla om mitt hus till vitt men en hantverkare påstår att det kommer inte bli ett bra resultat av att måla över bara och det förstår jag. Och då kan man med lösningen om att hela fasaden bör byta ut. Och det behövs isoleras om och gå in i konstruktionen bakom osv. Jag tycker personligen inte att detta låter rimligt då en hel sida är ändå i okej skick och har förståelse för att två av kortsidorna behöver bytas ut osv. Det vill säga att man bara byter ut de nödvändiga och inte gör ett så stort och omfattande arbete som han påstår. Har vi någon kunnig eller professionell som kan ge sin åsikt?

Bild/ bilder underlättar bedömningen.

F fribygg skrev:
Bild/ bilder underlättar bedömningen.
Yes här kommer de, verandan eller vad man ska kalla den ska rivas ner och fasaden bakom den är fortfarande ganska fin men det är som värst på kortsidorna.

• Fasad av ett hus med brun och röd träpanel som ska renoveras, veranda ska rivas. Fasad bakom verandan uppges vara i relativt gott skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunmålad fasad med vita fönsterluckor och sprucken färg, framför ett naket träd och en liten veranda som ska rivas.
    Skapa konto
  • En äldre veranda med vitmålat räcke ses framför en brun fasad som är i gott skick, med fokus på trappan och kortsidan.
    Skapa konto
  • En äldre veranda på ett hus ska rivas, fasaden bakom är fortfarande i gott skick. Kort sida av huset syns med brun träpanel och äldre trästaket.
    Skapa konto
  • Träveranda med tegeltak på bostadshus, planerad för rivning. Fasad i bakgrunden i relativt gott skick. Torrt gräs och trädgård syns.
    Skapa konto
Gavelspetsen ser ut att behöva ny panel.

F fribygg skrev:
Gavelspetsen ser ut att behöva ny panel.
Ja precis så långt är jag med. Och även lite mer som inte syns på bilden på kortsidorna av träfasaden. Men tror du det är rimligt av den hantverkaren att påstå att du måste isolera om och gå in i konstruktionen bakom osv? Eller försöker han bara sälja på mig massa grejer?

Claes Sörmland
A ABBE12345 skrev:
Ja precis så långt är jag med. Och även lite mer som inte syns på bilden på kortsidorna av träfasaden. Men tror du det är rimligt av den hantverkaren att påstå att du måste isolera om och gå in i konstruktionen bakom osv? Eller försöker han bara sälja på mig massa grejer?
Han vill nog sälja ett större arbete till dig. Huset är ju gammalt och slitet så nog kan ett större arbete motiveras för den som vill underhålla det. Men det är ju en smakfråga hur renoverat man vill ha det.

• Gilla
Lived
  • Laddar…
Svårt att se på de utzoomade bilderna men jag tycker att panelen ser ut att vara i bra skick (ljusår bättre än min och den kommer kunna sitta många, många år till) förutom den röda gavelspetsen. Så för fasaden skulle ser den inte ut att behöva bytas men det kan mycket väl stämma att det inte går att måla den vit utan att byta fasaden beroende på vilken färg det är på och vilken färg du tänkt använda.
Om du har lite isolering i väggarna och ändå byter fasaden så kan det vara bra att passa på att tilläggsisolera när fasaden ändå är nere men det är inget absolut måste. För det brukar vara bäst att tilläggsisolera utifrån och inte inifrån och dumt att behöva plocka ner fasaden två gånger. Kan det vara det han försökte förmedla?

Ska du ändå måla om så kan du ju fråga i en riktig färgaffär om de har någon vit färg som möjligen kan funka och testmåla en bit. Lyckas det så vet du att det går och lyckas det inte så får du byta kulör eller hela fasaden

S hjulia skrev:
Svårt att se på de utzoomade bilderna men jag tycker att panelen ser ut att vara i bra skick (ljusår bättre än min och den kommer kunna sitta många, många år till) förutom den röda gavelspetsen. Så för fasaden skulle ser den inte ut att behöva bytas men det kan mycket väl stämma att det inte går att måla den vit utan att byta fasaden beroende på vilken färg det är på och vilken färg du tänkt använda.
Om du har lite isolering i väggarna och ändå byter fasaden så kan det vara bra att passa på att tilläggsisolera när fasaden ändå är nere men det är inget absolut måste. För det brukar vara bäst att tilläggsisolera utifrån och inte inifrån och dumt att behöva plocka ner fasaden två gånger. Kan det vara det han försökte förmedla?

Ska du ändå måla om så kan du ju fråga i en riktig färgaffär om de har någon vit färg som möjligen kan funka och testmåla en bit. Lyckas det så vet du att det går och lyckas det inte så får du byta kulör eller hela fasaden
Här är några in zoomade bilder men ungefär så här ser det ut på kortsidorna och lite på baksidan. Men är det rötskade på den nivåan att det behövs bytas ut osv eller är det okej och går att måla på? Och förstår att gaveln måste bytas ut den för är katastrofal😅

• Närbild av en sliten träpanel med spikar, visar tecken på potentiella rötskador.
    Skapa konto
  • Träpanel med möjligt rötskada, synliga kvistar och spikar. Delar av panelen verkar slitna, placering vid en hörn.
    Skapa konto
  • Närbild av väderbiten träpanel med synliga kvistar och spikhål, visar potentiella rötskador och behov av renovering.
    Skapa konto
  • Brädvägg av mörkt trä med synliga ådringar och skruvhuvuden.
    Skapa konto
  • Närbild av gammalt träpanel med sprickor och märken, potentiellt rötskadad, diskuteras om den behöver bytas ut eller kan målas över.
    Skapa konto
  • Närbild av träpanel med mörk patina och tecken på slitage. Betonggrund nedanför och viss växtlighet vid kanten.
    Skapa konto
  • Inzoomad bild på en trävägg med synliga knothål och missfärgningar, potentiellt rötskadad som kan behöva bytas ut eller målas om.
    Skapa konto
  • Närbild av väggpanel i trä med sprickor och mörka fläckar, eventuell rötskada diskuteras.
    Skapa konto
  • Träpanel med synliga sprickor och skador, potentiellt tecken på röta; diskussion om reparation eller målning.
    Skapa konto
  • Närbild av träpanel med synliga spikar och tecken på slitage, diskussion om rötskada och behov av utbyte eller målning.
    Skapa konto
  • Närbild av brun träfasad med tecken på slitage och potentiell rötskada, med synliga spikar och ådringar i träet.
    Skapa konto
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Han vill nog sälja ett större arbete till dig. Huset är ju gammalt och slitet så nog kan ett större arbete motiveras för den som vill underhålla det. Men det är ju en smakfråga hur renoverat man vill ha det.
Ja precis det va nog det jag tänkte också.

När jag ser de sista närbilderna på den brunlaserade (?) fasaden tycker jag inte det ser rötskadat ut. Trä spricker ofta när det torkar, så det är inget konstigt.
Ett djungeltrick är att ta en morakniv och hugga lite här och var. Går knivspetsen längre in i träet än några millimeter är det förmodligen röta, annars inte.

• Gilla
Bo arnold och 6 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
När jag ser de sista närbilderna på den brunlaserade (?) fasaden tycker jag inte det ser rötskadat ut. Trä spricker ofta när det torkar, så det är inget konstigt.
Ett djungeltrick är att ta en morakniv och hugga lite här och var. Går knivspetsen längre in i träet än några millimeter är det förmodligen röta, annars inte.
okej, tack för klarheten. så går det bra fortfarande att måla på det eller hur funkar det?

A ABBE12345 skrev:
okej, tack för klarheten. så går det bra fortfarande att måla på det eller hur funkar det?
Ja, det går bra att måla, men se till att färgtypen du använder är kompatibel med den befintliga lasyren (som jag tycker det ser ut att vara).

D
Jag tycker att träet såg friskt ut. Men tänk efter en gång innan du målar: du dömer dig själv till livstids återkommande ommålningar. Träet mår ju bäst omålat (inte ommålat). Du förlänger inte virkets överlevnad med plastfärger, tvärtom. Ev olja in trät om du vill.

• Gilla
roger.lehrberg och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så att han menar att du har för dåligt med ventilation bakom panelen för att kunna måla den med en tät(are) färg?

Dina val är i så fall att underhålla den panelen du har med en metod som passar till hur den är monterad, eller att göra om för att kunna måla med den metod du önskar (inte för att panelen är dålig).
Och om man ska plocka ner panelen och regla om på ett hus från den tiden kan det antagligen vara ekonomiskt smart att lägga in lite isolering när man ändå håller på. (om man inte har något emot utseendeförändringen det ger)

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, det går bra att måla, men se till att färgtypen du använder är kompatibel med den befintliga lasyren (som jag tycker det ser ut att vara).
Okej bra men tänker också kring vissa träpaneler som har börjat få ett glapp ifrån själva väggen, ska de bytas ut? Du kan se bilderna jag lägger till och det här tricket med att stoppa in kniven i trät. Vad räknas som röt? För vissa ställen gick bara spetsen i det vill säga 1-2 mm och på andra stället lite mer.

• Träpaneler på en vägg med synligt glapp mellan paneler och vägg, nära marken med torr vegetation framför.
    Skapa konto
  • Träpanel på yttervägg med glapp från väggen, omgiven av torra grenar och buskar vid grunden.
    Skapa konto
  • Träpanel med glapp från väggen ovanför en betonggrund, med torrt gräs vid foten.
    Skapa konto
  • Träpanel som lossnat från väggen visar glapp; nära mark och trottoar av sten.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.