Hej på er!

Jag har bytt värmesystem till bergvärme då min gamla diom gav upp. Tur var väl det för pannan var helt värdelös ändå..
Min fråga gäller dock stosen som sitter kvar i murstocken efter att pannan blev borttagen.

Är det bara att ta bort den från murstocken?
Måste den muras igen omgående?
Skulle man tjäna något på att sätta en fläkt för ventilation i kanalen eller är det bara korkat?

Tack på förhand!

Jag brukar sätta i en tallriksventil. Enklast är att skruva dit en täckplåt med ett hål för ventilen, så slipper man anpassa hålet.
Skulle inte ventilationen räcka till så går det ju att sätta dit en fläkt efteråt. Draget blir ju inte riktigt det samma när man inte eldar i skorstenen och har en panna som förbrukar massa luft.

Okej, så det blir iaf inte sämre om man gör så. Var rädd för att man var tvungen att förstärka eller något men då blir det nog en bit plåt med en ventil i.
Tack för hjälpen!

R
Vid bruk av pannan så ventilerade det häftigt i pannrummet och höll bort ev .fukt , nu lika med noll , en klassiker vid byte av värmesystem , så ha hålet kvar och sätt som dom säger en ventil av något slag ,

Okej, avfuktare och extra element har jag redan installerat efter bytet av system så fukt och temperatur är okej.. Men det får bli så att sätta igen hålet med en ventil då eftersom det inte verkar skada källaren snarare tvärtom.

Tack för all hjälp ni kunniga!

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.