Hej!

Jag skulle gärna vilja ha input från kunniga här angående bärighet i vårt hus.

Vi har ett 1½‑plans trähus byggt enligt ritningarna jag bifogar. På planritningen har jag markerat:

Rött: vägg som redan är borttagen (vi satte in limträbalk när vi tog bort den)
Gult: befintligt uterum (tillbyggt senare, finns ej på originalritningen)
Blått: väggar vi nu önskar ta ner
Det som idag är markerat som matrum på ritningen är vårt kök. Vi vill öppna upp väggen mot uterummet och även ta bort skafferiväggen (blå markering).

Väggarna i fråga är till stor del uppbyggda som plankstomme / plankpanel, inte modern regelvägg. I skafferiet är ena sidan tunn spontpanel, andra sidan tjockare plank (~40–50 mm). Det finns inga synliga pelare eller balkar och inget tyder på att bjälklag hängt på dessa väggar, men det är svårt att veta säkert.

Sektionen på ritningen är tagen från kortsidan (ca 8 m-sidan). Där ser det ut som att tak och bjälklag bärs av ytterväggarna. Inga invändiga bärlinjer är markerade.

Huset är troligen byggt någon gång under 50-talet.

Min fråga:
Tror ni att de blåmarkerade väggarna kan tas bort utan att sätta in ny limträbalk?
Finns det något särskilt man bör kontrollera (t.ex. i taket ovan väggen) innan rivning?

Alla synpunkter uppskattas – vi vill göra detta rätt och inte överbygga i onödan.

Tack på förhand!

• Screenshot_20260421-102157~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_20260421-102224~2.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260421-102236~2.jpg
    Skapa konto
Väggen mot uterummet är bärande. Det är originalyttervägg. Mellanbjälklaget och takstolarna vilar på den väggen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det hade jag nästan räknat med. Tror du det skulle räcka att spara övre delen av väggen eller bör man ta bort allt och stärka upp med limträbalkar?

Vad tror du om skafferiet då? Skickar med en bild på det samt den vägg som går ut mot uterummet.

• PXL_20260419_164330002.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260419_172436526.jpg
    Skapa konto
Mellan altandörren och fönster lär det vara stående bärande regel.
Mellan fönsterna skulle det kunna vara en stående bärande regel.

Du får ta bort foder/lister runt fönster & dörr för att se hur det ser ut.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Mellan altandörren och fönster lär det vara stående bärande regel.
Mellan fönsterna skulle det kunna vara en stående bärande regel.

Du får ta bort foder/lister runt fönster & dörr för att se hur det ser ut.
Och vad skulle de olika utfallen av att ta bort foder/lister kunna innebära? 😂

Vill inte verka tjatig, men vad tror du om skafferiet med väggar då?

BirgitS
Grenen33 Grenen33 skrev:
Tror du det skulle räcka att spara övre delen av väggen eller bör man ta bort allt och stärka upp med limträbalkar?
Det är balk och pelare som gäller, ju större öppning desto kraftigare. Du får låta en konstruktör räkna på det utifrån snözon, takkonstruktion, takbeläggning etc. Då får du också underlag till den bygganmälan som det är meningen att du ska skicka in till kommunen.
Grenen33 Grenen33 skrev:
Vad tror du om skafferiet då? Skickar med en bild på det samt den vägg som går ut mot uterummet.
Åt vilket håll går taknocken på ritningen?
Normalt är det väggarna som går under taknocken och är utritade på sektionsritningen som är bärande.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är balk och pelare som gäller, ju större öppning desto kraftigare. Du får låta en konstruktör räkna på det utifrån snözon, takkonstruktion, takbeläggning etc. Då får du också underlag till den bygganmälan som det är meningen att du ska skicka in till kommunen.

Åt vilket håll går taknocken på ritningen?
Normalt är det väggarna som går under taknocken och är utritade på sektionsritningen som är bärande.
Tack för svar!
Är du säker på att det krävs en bygganmälan för att ta ner den väggen? Väggen är ju idag inte längre någon yttervägg som det var innan förra ägaren sökte bygglov och gjorde tillbyggnaden. Det bör idag därför räknas som en innervägg tänker jag.

Taknocken går i samma riktning som den väggen som vi redan har tagit ner (markerat med rött) samt väggen som vi vill ta ner mot uterummet. Det är alltså inte i samma riktning som väggarna vid skafferiet.

Ombyggnad kräver bygglov / anmälan, renovering är ok utan. Flytta och ta bort väggar är ombyggnad.

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Ombyggnad kräver bygglov / anmälan, renovering är ok utan. Flytta och ta bort väggar är ombyggnad.
Nja,
Man får riva/flytta/bygga nya innerväggar utan minsta lilla bygglov/bygganmälan så länge som väggarna icke är bärande.

Bärande väggar kräver oftast bygganmälan/bygglov.

Okej, så vad tror ni då om skafferiet som jag åter
Demmpa Demmpa skrev:
Nja,
Man får riva/flytta/bygga nya innerväggar utan minsta lilla bygglov/bygganmälan så länge som väggarna icke är bärande.

Bärande väggar kräver oftast bygganmälan/bygglov.
Okej, så vad tror ni då om skafferiet med väggar som jag vill ta ner? Krävs bygglov eller bygganmälan för det?

BirgitS
Grenen33 Grenen33 skrev:
Taknocken går i samma riktning som den väggen som vi redan har tagit ner (markerat med rött) samt väggen som vi vill ta ner mot uterummet. Det är alltså inte i samma riktning som väggarna vid skafferiet.
I så fall bör skafferiväggarna inte vara bärande. Men inga garantier.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.