39 471 läst ·
162 svar
39k läst
162 svar
Ta bort plåtfasad
De är i någon variant av engelsk röd, minns tyvärr inte vilken variant!Jiji skrev:
Kastar in min favoritbild på huset, med våra rödadahlior i rabatten framför. Nu väntar vi bara på att teglet ska få lite patina och inte se så nytt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man blir så himla inspirerad av alla före och efterbilder i den här tråden! Nu ska vi snart dra igång med vårt hus från 1933 som i dagsläget har plåtfasad från 70-talet. En fundering som jag har är hur pass känslig fasaden blir för regn när man rivit ner plåten, innan man hunnit få på ny läkt. Behöver man skydda med presenning eller liknande? Hur har ni som rivit ner er plåt hanterat fasaden under arbetets gång?
Hej! Vår fasad under plåten var spontad så inte känslig för regn 😊 så tips att bryta bort en bit plåt och kolla under så vet ni förutsättningar!E Elo89 skrev:Man blir så himla inspirerad av alla före och efterbilder i den här tråden! Nu ska vi snart dra igång med vårt hus från 1933 som i dagsläget har plåtfasad från 70-talet. En fundering som jag har är hur pass känslig fasaden blir för regn när man rivit ner plåten, innan man hunnit få på ny läkt. Behöver man skydda med presenning eller liknande? Hur har ni som rivit ner er plåt hanterat fasaden under arbetets gång?
Hmm hur menar du med spontad? Vi har själva bottenbrädorna kvar men lockläkten är borttagen. Lockläkten gör väl att fasaden blir mer tät även om den kanske inte blir helt tät? Borde jag kontrollera hur konstruktionen ser ut under bottenbrädorna för att kunna avgöra om panelen klarar väta utan lockläkt under en period?V Vindstilla85 skrev:
Dubbelfasspont är väl den korrekta benämningen 😊 dvs är det inga glipor mellan brädorna utan de sitter ihop.E Elo89 skrev:Hmm hur menar du med spontad? Vi har själva bottenbrädorna kvar men lockläkten är borttagen. Lockläkten gör väl att fasaden blir mer tät även om den kanske inte blir helt tät? Borde jag kontrollera hur konstruktionen ser ut under bottenbrädorna för att kunna avgöra om panelen klarar väta utan lockläkt under en period?
Jaha! Ja det blir ju mycket tätare än det vi har.V Vindstilla85 skrev:
Vi har ju en glipa mellan bottenbrädorna. Jag har sett att andra som lagt upp bilder här i tråden har liknande lösning men konstruktionen kan ju såklart se olika ut under bottenbrädorna. Vet heller inte om man då har täckt in fasaden om det kommit regn eller hur man gjort. Hoppas att någon annan med liknande lösning som vi har kan dela med sig av sina erfarenheter 😊
Nu har vi kört igång så smått 😅
En sida i taget är planen och vi räknar med att hinna en eller två sidor detta året. Hoppas på att vi hinner få på läkten innan det kommer några riktiga skyfall.
En sida i taget är planen och vi räknar med att hinna en eller två sidor detta året. Hoppas på att vi hinner få på läkten innan det kommer några riktiga skyfall.
Klicka här för att svara