Håller på att riva panelen i gillestugan för att istället putsa väggarna. Trappen ner till rummet löper längs den aktuella panelväggen och jag försöker förstå hur mycket av konstruktionen som faktiskt är bärande innan jag river vidare.
Trappen verkar bestå av två delar vagnstycke. Den övre delen går från entréplanet ner mot panelväggen. Den är fäst med en bult uppe i betongbjälklaget och med en skruv in i det undre vagnstycket (se bild). Mellan vagnstycket och väggen finns i princip en luftspalt redan idag.
Den undre delen är fäst med en skruv i golvet samt med en skruv in i det övre vagnstycket. Dessutom sitter några montageskruvar in i panelen. Det som förbryllar mig är att den vänstra “foten” på trappan (sett från bilden) inte verkar bära någon större vikt mot golvet — man kan stå i trappan och samtidigt dra ut plankan under. Den högra sidan är däremot skruvad i golvet och verkar ta mer last.
Min tanke är därför:
- Skruva loss den undre delen av vagnstycket
- Riva panel och reglar bakom
- Putsa väggen
- Montera tillbaka vagnstycket efteråt
Frågorna är:
1. Tror ni att den övre delen av vagnstycket bär sig själv när den undre delen demonteras tillfälligt?
2. Behöver den undre delen ligga dikt an mot väggen för att fungera korrekt, eller är det okej med en mindre luftspalt även efter putsning?
Bilder finns nedan.
Trappen verkar bestå av två delar vagnstycke. Den övre delen går från entréplanet ner mot panelväggen. Den är fäst med en bult uppe i betongbjälklaget och med en skruv in i det undre vagnstycket (se bild). Mellan vagnstycket och väggen finns i princip en luftspalt redan idag.
Den undre delen är fäst med en skruv i golvet samt med en skruv in i det övre vagnstycket. Dessutom sitter några montageskruvar in i panelen. Det som förbryllar mig är att den vänstra “foten” på trappan (sett från bilden) inte verkar bära någon större vikt mot golvet — man kan stå i trappan och samtidigt dra ut plankan under. Den högra sidan är däremot skruvad i golvet och verkar ta mer last.
Min tanke är därför:
- Skruva loss den undre delen av vagnstycket
- Riva panel och reglar bakom
- Putsa väggen
- Montera tillbaka vagnstycket efteråt
Frågorna är:
1. Tror ni att den övre delen av vagnstycket bär sig själv när den undre delen demonteras tillfälligt?
2. Behöver den undre delen ligga dikt an mot väggen för att fungera korrekt, eller är det okej med en mindre luftspalt även efter putsning?
Bilder finns nedan.
Produkter som diskuteras: "montageskruvar"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Tar du bort dom nedre delarna vagnstycken, kommer den övre delen på trappan att kanske ramla ner. Ser ut som att den mot väggen är fäst i väggen. Det med mellanrum på inre vagnstycket, går bra om du lägger distans mellan och sätter långa skruv in i väggen. Det går även för att motverka knarr, sätta en stötta mellan golv och vagnstycke inne i hörnet. Gärna även ett ett stöd mot golv på det yttre stycket med. Nu stöttas nog yttre med fallskyddet som går förbi ner till golv.
Klicka här för att svara