Hej,

Har nyligen köpt radhus med vind. Finns en del mögeltillväxt som behöver tas bort. Löser jag detta själv eller bör jag anlita en firma? Vind med synlig mögeltillväxt på trätak och balkar i ett nyköpt radhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanel på vind med mögeltillväxt.
Skapa konto
Mögeltillväxt på träpanel i en vind i ett radhus, med synliga träreglar och kartong.
Skapa konto

Vår besiktningsman sa att vi kunde göra det själva med ett sandpapper. Sedan skulle vi förbättra ventilationen och det fick snickare göra lite senare.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Det lilla hade jag inte brytt mig om alls. Håll bara koll så att det inte växer till snabbt. Rita med en krita runt möglet så är det lätt att se om det breder ut sig eller inte.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Håller med. Jag hade inte brytt mig om det. Däremot hade jag inte haft kartonger och grejer på vinden. (Ser ut som att det förvaras saker på vinden på bilderna.)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Förstår. Men om vi behöver vinden för förvaring av t.ex. kartonger, bör vi då ändå försöka att ta bort möglet, ska jag tolka det så? Man använder inget medel för att ta bort det, typ klorin eller liknande?

spelar ingen roll hur du sanerar. Finns orsaken till påväxten kvar så kommer det nytt.........Det är som sagt så lite så det är inte säkert att det är nå fel för det. Det kan räcka med en väldigt fuktig sommardag och det då växte lite kanske över nån vecka. Sen dog det ut och det du ser är det som är kvar och dött. Hade det varit ett problem över tid så hade det växt mycket mer än så där.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
T tromba_sailor skrev:
Förstår. Men om vi behöver vinden för förvaring av t.ex. kartonger, bör vi då ändå försöka att ta bort möglet, ska jag tolka det så? Man använder inget medel för att ta bort det, typ klorin eller liknande?
Nu ser jag ju inte hela vinden eller vet hur den är konstruerad men av det jag ser framstår det inte som att det är en typ av vind som lämpar sig för förvaring.

Det är inte möglet i sig som är problematiskt när det gäller förvaring utan det som gör att mögel uppstår. Vinden verkar inte vara konstruerad för att vara förråd. Det går att ordna och det går i många fall hur bra som helst att förvara saker på (vad som verkar vara) en ouppvärmd vind men det är inte alltid det är så bra.

Tack för alla fina svar!
Orsaken till möglet är såklart dålig ventilation. Varm och fuktig luft från badrummet under vinden plus eventuellt från diskmaskin etc. i köket som stiger uppåt. Jag tänkte att jag börjar med att ta bort möglet som finns för att lättare som det växer till nytt eller ej.

Någon som har några klockrena tips för att få en grym ventilation på denna typ av vind, alltså kallvind?

Jiji Jiji skrev:
Nu ser jag ju inte hela vinden eller vet hur den är konstruerad men av det jag ser framstår det inte som att det är en typ av vind som lämpar sig för förvaring.

Det är inte möglet i sig som är problematiskt när det gäller förvaring utan det som gör att mögel uppstår. Vinden verkar inte vara konstruerad för att vara förråd. Det går att ordna och det går i många fall hur bra som helst att förvara saker på (vad som verkar vara) en ouppvärmd vind men det är inte alltid det är så bra.
Tack för svar! Vad menar du med att det inte alltid är så bra att förvara saker på en ouppvärmd vind?

Ventilation, vanlig borsyra alternativt bensaltensid.

• Gilla
tromba_sailor
  • Laddar…
D
T tromba_sailor skrev:
Tack för svar! Vad menar du med att det inte alltid är så bra att förvara saker på en ouppvärmd vind?
Saker som kan ruttna gör så ibland när de ligger på kallvind.

T tromba_sailor skrev:
Ju fler saker som kondens kan bildas på och som sedan hålla kvar fukten kan skapa onödigt mycket fukt. Dvs att det inte ventileras ordentligt.

Men med oisolerade vindar är det alltid så att man får testa. Om ni tycker att det fungerar så är det ju ingen fara.

Det finns dessutom flera olika skolor för hur man skapar bäst klimat på sin vind.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.