Vi har en lght som har ett SÅ fult klinkergolv i köket. Undrar om någon vet ett bra, effektivt sätt att få bort det? I övrigt är det ett 50/60 tals kök som vi önskar lägga svart/vita (grå/vita) plattor på golvet istället efter klinker är väck. Tips/råd?

• Gammalt klinkergolv i ett kök som ska renoveras, synligt ugn och kylskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilmaskin med en bred mejsel är nog enklaste sättet. Se till att ha skyddsglasögon på och gärna heltäckande klädsel de kan spruta en massa flis från klinkern och dom är sylvassa. Har ni tur och klinkern inte sitter jätte hårt så kan de även gå att få lös med kofot.

• Gilla
Soli
  • Laddar…
Jag har liknande problem - har terrakotta golv i köket, som jag inte är så förtjust i. Men har vattenburen golvvärme under, och är inte så sugen på att ge mig på att ta bort klinkersen. Funderar på köpa en måttbeställd plastmatta istället, som täcker nästan hela golvet. Finns t ex här:

https://www.nylandersmattor.se/plastmattor

Jag vill nog ha en enfärgad, helt enkel/neutral - men de har några svart/vita också.

• Gilla
Soli
  • Laddar…
Har bilat bort liknande klinker. Det som fungerade bäst var borrhammare med bred mejsel. Då kunde jag få upp klinkersen i stora bitar. Med bilmaskinen blev det bara smulor. Sen är ju nästa problem att få bort all fix….

• Gilla
Soli
  • Laddar…
Hyr en betongfräs + dammsugare för att bli av med fixet.

• Gilla
Soli
  • Laddar…
D djanlov skrev:
Hyr en betongfräs + dammsugare för att bli av med fixet.
Är det inte stort så kör en flex istället med dammsugare mm. Betongfräs ger ju spår och fix är inte hårt.

• Gilla
Soli och 1 till
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Är det inte stort så kör en flex istället med dammsugare mm. Betongfräs ger ju spår och fix är inte hårt.
ja, det var en sån handhållen jag menade.

• Gilla
Soli och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.