Hej! Vi håller på att ta fram furugolven i ett 1930-talshus där tidigare ägaren bl.a. lagt klinker ovanpå i ett av rummen. Klinkerplattornarna är monterade ovanpå bruk som ligger direkt på furuplankorna. Vi har börjat knacka bort klinkerplattorna med hammare vilket funkar ok, men funderar på vad som är bästa sättet att ta bort bruket från träplankorna utan att skada furugolvet. Är det nån som har några tips?

Vi räknar med att behöva slipa golvet efteråt såklart men vill ju inte hacka stora hål i golvet heller för att få bort bruket.

Bruket ut mot kanterna gick rätt bra att knacka loss lite försiktigt, men en bit in så ligger ett nät i bruket så där sitter det mycket hårdare.

• Furugolv med borttagna klinkerplattor och kvarvarande bruk, synlig träram och vägg intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt furugolv med rester av bruk och kakel ovanpå. Delvis borttagna klinkerplattor visar nät och bruk kvar på golvytan.
    Skapa konto
bila försiktigt

• Gilla
Henrik Sa
  • Laddar…
H Henrik Sa skrev:
Hej! Vi håller på att ta fram furugolven i ett 1930-talshus där tidigare ägaren bl.a. lagt klinker ovanpå i ett av rummen. Klinkerplattornarna är monterade ovanpå bruk som ligger direkt på furuplankorna. Vi har börjat knacka bort klinkerplattorna med hammare vilket funkar ok, men funderar på vad som är bästa sättet att ta bort bruket från träplankorna utan att skada furugolvet. Är det nån som har några tips?

Vi räknar med att behöva slipa golvet efteråt såklart men vill ju inte hacka stora hål i golvet heller för att få bort bruket.

Bruket ut mot kanterna gick rätt bra att knacka loss lite försiktigt, men en bit in så ligger ett nät i bruket så där sitter det mycket hårdare.
Hej,
Det ser ut att ligga en gammal vinylmatta under eller så ser jag helt fel. Nu har ni säkert kommit vidare men jag hade försiktigt försökt med ett brett stämjärn från sidan och slutligen slipat bort det sista.

M Martinos skrev:
Hej,
Det ser ut att ligga en gammal vinylmatta under eller så ser jag helt fel. Nu har ni säkert kommit vidare men jag hade försiktigt försökt med ett brett stämjärn från sidan och slutligen slipat bort det sista.
Bred bilmejsel hand mejsel inte för kraftig maskin tålamod sen slipa

Tack för tipsen! Där ligger ingen vinylmatta tyvärr utan det ligger direkt mot furugolvet.

Vi har kört på med att knacka med en gummihammare och stor skruvmejsel och i vissa fall kofot. Har kommit en bra bit men sista biten som syns på bilden är väldigt seg 😓sitter som berget och svårt att komma under ”nätet” så att man kan få loss större bitar, utan att också komma ner i trät.
En skåra dök upp mellan plankorna också som kommer behöva lappas igen. Kanske efter en gammal vägg?

• Slitet furugolv med rester av lim eller nät synliga och en skåra mellan plankorna, där arbete har påbörjats för att avlägsna materialet.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.