Hej!

Vi har ett rätt litet rum med klinkergolv i källaren (jag tror i alla fall att det är klinker), men vi skulle vilja lägga laminat istället. Jag har förstått att man kan knacka bort klinker ganska lätt med hammare och stämjärn, men frågan är om det är klokare att lägga laminatplattorna rakt på klinkergolvet (med underlag förstås). Klinkerplattorna är emellertid inte helt jämnt satta och jag har förstått att laminat kräver jämnt underlag. Dessutom blir det en höjdskillnad mellan rummet och korridoren. Vad är förnuftigast att göra i denna situation?

Anders

• Klinkergolv i källarrum med dörröppning mot ett högre trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Förnuftigast är att behålla det golv ni har. Men om ni verkligen vill ha laminat istället så knackar du bort klinkern, flyter upp till lagom höjd (om det behövs) och lägger laminat. Om det inte behöver flytas för höjd får du slipa ner fixet som klinkern lämnar efter sig.

Anders S. Anders S. skrev:
Vad är förnuftigast att göra i denna situation?
Behåll klinker. Snabbare, bättre och billigare än att byta till laminat

• Gilla
grovspacklarn
  • Laddar…
Cheesen
Hej!

Vi har ett rätt litet rum med klinkergolv i källaren (jag tror i alla fall att det är klinker), men vi skulle vilja lägga laminat istället. Jag har förstått att man kan knacka bort klinker ganska lätt med hammare och stämjärn, men frågan är om det är klokare att lägga laminatplattorna rakt på klinkergolvet (med underlag förstås). Klinkerplattorna är emellertid inte helt jämnt satta och jag har förstått att laminat kräver jämnt underlag. Dessutom blir det en höjdskillnad mellan rummet och korridoren. Vad är förnuftigast att göra i denna situation?

Anders
Träkonstruktioner i källare bör man undvika. Lämna klinkerplattorna som dom är.
Det finns ventilerade golvsystem för källare men dom funkar inte alltid.

Om ni inte gillar utseendet så finns det klinker som ser ut som trägolv.

Hej och tack för responsen! Tycker själv att det tar emot att riva upp ett bra golv, men dottern som bor där tycker att det ser dåligt ut och är kallt. Kanske man ändå borde fundera på andra lösningar, t.ex. en stor matta som täcker plattorna eller dylikt.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Hej och tack för responsen! Tycker själv att det tar emot att riva upp ett bra golv, men dottern som bor där tycker att det ser dåligt ut och är kallt. Kanske man ändå borde fundera på andra lösningar, t.ex. en stor matta som täcker plattorna eller dylikt.
Du får förklara för henne att laminat är för fattiga och klinker för rika

• Haha
Fideliox
  • Laddar…
Haha, det kanske biter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.