3 812 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Ta bort klinker i gäst~wc själv?
Jag ska ta bort golvet i en gäst-wc. Ska försöka mig på detta själv. Golvet består för närvarande av två lager klinker, fix och fog. Ingen el och rören ligger i källaren under.
Jag har knackat bort en del av det övre lagret men jag skulle behöva komma längre ned. Det rör sig om ca 1 kvm. Hur svårt är det att göra detta själv? Vilket verktyg / maskin kan lämpa sig? Då ytan är liten tänker jag väl mig inte någon otymplig bilmaskin. Jag är ingen stor stark karl och vill gärna kunna hantera verktyget. Jag har renoverat mycket men några golv har jag inte tagit bort förut. Fixar jag det själv?
Jag har knackat bort en del av det övre lagret men jag skulle behöva komma längre ned. Det rör sig om ca 1 kvm. Hur svårt är det att göra detta själv? Vilket verktyg / maskin kan lämpa sig? Då ytan är liten tänker jag väl mig inte någon otymplig bilmaskin. Jag är ingen stor stark karl och vill gärna kunna hantera verktyget. Jag har renoverat mycket men några golv har jag inte tagit bort förut. Fixar jag det själv?
Okej, jag ska kolla upp det! Jag har mest sett stora och klumpiga och dom vill jag undvika. Behöver man mycket kraft att hålla emot en mindre bilmaskin? Vill inte att den ska flyga all världens väg.D Dublin skrev:
En liten är inte svår att hantera, sen beror det ju lite på hur golvet ser ut som du ska ha bort. Du kan ju alltid testa med en borrhammare först särskilt när det är en sån liten yta.F Fixarfia skrev:
Ja, jag testar med en borrhammare först. Min gissning är att det inte är ett så tjockt lager som jag ska igenom. Därefter ska jag fixa med tätskikt, flytspackling och lägga nytt golv. Då jag inte gjort just detta tidigare skulle jag bli himla glad om jag fixar det helt själv.D Dublin skrev:
Det är klart att det går att fixa och stöter man på nåt problem är det bara att posta här på forumet så har man ofta råd inom några timmar
När ma n gör nåt första gången (eller enda gången) ty ker jag hygglo.se är grymt också för att slippa köpa på sig fel eller onödiga verktyg.
När ma n gör nåt första gången (eller enda gången) ty ker jag hygglo.se är grymt också för att slippa köpa på sig fel eller onödiga verktyg.
Tror det beror en del på fix och klinker. Vi tog bort plattor på golvet i en liten skrubb, det var mindre än 30minuter tills alla var borta, satt hur löst som helst.
Och på andra ställen så har det suttit bedrövligt hårt, ett kämpande för varje platta.
Jag har kört både med stor manlig bilmaskin (på 30kg), men mindre än smidigare ofta. ibland tar jag även med för hand med stämjärn (för trä!) och en liten slägga (alltså en liten med kort skaft som kanske väger 1.5kg). Det viktiga med att knacka är ju att komma in under plattan med rätt vinkel så lossnar den lätt, och ibland är det lättare att jobba med handkraft för att komma åt i rätt vinkel.
Om det är något litet kvar som inte går bort (och som måste bort för att lägga dit de nya) så kan en vinkelslip med diamantklinga användas. Men det dammar bedrövligt, så undvik det om möjligt!
Det grejar du, helt klart. Jag har nog plockat bort 30kvm kakel och klinker i olika projekt. 1m2 klarar du!
Och på andra ställen så har det suttit bedrövligt hårt, ett kämpande för varje platta.
Jag har kört både med stor manlig bilmaskin (på 30kg), men mindre än smidigare ofta. ibland tar jag även med för hand med stämjärn (för trä!) och en liten slägga (alltså en liten med kort skaft som kanske väger 1.5kg). Det viktiga med att knacka är ju att komma in under plattan med rätt vinkel så lossnar den lätt, och ibland är det lättare att jobba med handkraft för att komma åt i rätt vinkel.
Om det är något litet kvar som inte går bort (och som måste bort för att lägga dit de nya) så kan en vinkelslip med diamantklinga användas. Men det dammar bedrövligt, så undvik det om möjligt!
Det grejar du, helt klart. Jag har nog plockat bort 30kvm kakel och klinker i olika projekt. 1m2 klarar du!
Håller med att det är bra att kunna hyra - i alla fall verktyg och maskiner man kanske bara använder någon enstaka gång eller inte så frekvent. Ja, det är toppen med detta forum. Fått så många bra tips och råd flera gånger.D Dublin skrev:
B BSOD skrev:Tror det beror en del på fix och klinker. Vi tog bort plattor på golvet i en liten skrubb, det var mindre än 30minuter tills alla var borta, satt hur löst som helst.
Och på andra ställen så har det suttit bedrövligt hårt, ett kämpande för varje platta.
Jag har kört både med stor manlig bilmaskin (på 30kg), men mindre än smidigare ofta. ibland tar jag även med för hand med stämjärn (för trä!) och en liten slägga (alltså en liten med kort skaft som kanske väger 1.5kg). Det viktiga med att knacka är ju att komma in under plattan med rätt vinkel så lossnar den lätt, och ibland är det lättare att jobba med handkraft för att komma åt i rätt vinkel.
Om det är något litet kvar som inte går bort (och som måste bort för att lägga dit de nya) så kan en vinkelslip med diamantklinga användas. Men det dammar bedrövligt, så undvik det om möjligt!
Det grejar du, helt klart. Jag har nog plockat bort 30kvm kakel och klinker i olika projekt. 1m2 klarar du!
Oj 30 kvm! Bra jobbat! Ja jag tycker ju att jag borde klara 1 kvm! Gäller bara att hitta rätt teknik och ha rätt verktyg. Vissa plattor sitter verkligen så hårt i fixen och sen ska jag ned till nästa lager plattor och fix. Det är väl därför jag tror jag behöver en slagborr eller liten bilmaskin som hjälp. Tack för pepp och bra tips!
Klicka här för att svara