H Hufsa skrev:
Ja så tänkte vi med. Men, vad händer om man råkar spika genom på annat ställe, säg tex sätter upp något på väggen och råkar slå hål på ångbromsen bakom?
Ingenting.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, med en skiva utanpå spånet är det bättre, tex gips.
Jo, jag vet, men vill verkligen slippa gips. Jag gillar inte det platta släta intrycket gips ger.
Vill vara huset ska må bra och kunna ventilera/avdunsta

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H Hufsa skrev:
Jo, jag vet, men vill verkligen slippa gips. Jag gillar inte det platta släta intrycket gips ger.
Vi satte innerpanel på plyfa i vår stuga. Med ett tunt lager lasyr (vit), blev tokbra.

H Hufsa skrev:
Då ser man till att det finns ventilation.

useless useless skrev:
Då ser man till att det finns ventilation.
Hur menar du att man ska se till detta? Har du läst tråden och våra tankar kring hur vi ska bygga upp väggen med isolering och ångbroms?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi satte innerpanel på plyfa i vår stuga. Med ett tunt lager lasyr (vit), blev tokbra.
Ja, panel är fint! Men vi vill verkligen köra på tapet

P
Jag spikade upp råspont på mina timmerväggar, satte sen bredare råspont nertill som liggande panel upptill fönsterbräda och masonite ovanför. Spikpistolen gick varm kan jag säga. Satte torrremsor i skarvarna mellan masoniten. Tapetserade på det sedan och satte bröstlist. Ser lika fint ut nu som när det gjordes för 10 år sen. Mitt torp har underhålllsvärme på 15 grader. Kan skicka bilder på hur jag gjort om ni vill.

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Brotorpet skrev:
Jag spikade upp råspont på mina timmerväggar, satte sen bredare råspont nertill som liggande panel upptill fönsterbräda och masonite ovanför. Spikpistolen gick varm kan jag säga. Satte torrremsor i skarvarna mellan masoniten. Tapetserade på det sedan och satte bröstlist. Ser lika fint ut nu som när det gjordes för 10 år sen. Mitt torp har underhålllsvärme på 15 grader. Kan skicka bilder på hur jag gjort om ni vill.
Ja, du får gärna visa bilder, svårt att visualisera 😅🙏

P
H Hufsa skrev:
Ja, du får gärna visa bilder, svårt att visualisera 😅🙏
Lite kaos men blev bra till slut 😄😅

• Renovert rum med tapetserade väggar och halvfärdigt trägolv, byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum under arbete med verktyg och träpaneler på golvet, två stora fönster och ett litet bord med en krukväxt.
    Skapa konto
  • Väggar under renovering, med delvis spacklade skarvar och fläckar längs nedre delen av väggen.
    Skapa konto
  • Rum under renovering med träpaneler på väggarna, en stege, verktyg och träreglar på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
Hufsa och 1 till
  • Laddar…
H Hufsa skrev:
Hur menar du att man ska se till detta? Har du läst tråden och våra tankar kring hur vi ska bygga upp väggen med isolering och ångbroms?
Väggens konstruktion har inget med ventilationen att göra.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
useless useless skrev:
Väggens konstruktion har inget med ventilationen att göra.
Jo. Om huset saknar ventiler och all luftströmmar sker genom att huset varit ”otätt” byggt, är det viktigt att inte täppa till med material som inte släpper igenom fukt. Som tex plast och glasfiberull, utan att istället använda material som är tillåtande för avdunstning, tex naturull, trä osv

Glasfiberull är definitivt inte tätt. Det släpper igenom fukt. Man kan inte få någon ventilation genom spånskivor och ångbroms. Det händer bara inte. Jag är väldigt skeptisk till de påstådda fördelarna med en ångbroms. Men att tro att den ger huset ventilation är definitivt helt fel.

D Daniel 109 skrev:
Glasfiberull är definitivt inte tätt. Det släpper igenom fukt. Man kan inte få någon ventilation genom spånskivor och ångbroms. Det händer bara inte. Jag är väldigt skeptisk till de påstådda fördelarna med en ångbroms. Men att tro att den ger huset ventilation är definitivt helt fel.
Är du kunnig inom byggnadsvård av gamla hus?
Här finns info tex:
https://byggnadsvard.se/isolera-vind-pa-gammalt-hus/

Det beror på vad man menar med kunnig.
Det är inte min profession, men i grunden handlar det om tämligen enkla fysikaliska samband.

D Daniel 109 skrev:
Det beror på vad man menar med kunnig.
Det är inte min profession, men i grunden handlar det om tämligen enkla fysikaliska samband.
Det finns mycket att läsa om ämnet när det gäller hus som är byggda hygroskopiskt och ”moderna” material som inte släpper igenom fukt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.