Ångbromsen är ju inte tät, så ett spikhål har ingen betydelse.

Larsa Larsa skrev:
Ångbromsen är ju inte tät, så ett spikhål har ingen betydelse.
Okej! För när man läser om Bison så verkar det så himla kinkigt med hur den ska fästas med små klämmor och gud vet vad🤨

H Hufsa skrev:
Ja, det satt svart vindpapp (?) där men vi rev ner den eftersom vi ville kika bakom. Men nu ska vi nog dreva med lin mellan istället, sedan hunton.
Vet du hur känsligt det är om det skulle råka gå hål i ångbromsen? Alltså om man tex spikar fast spånskivor på reglarna så spikar man ju rakt igenom ångbromsduken.
Vad ska ni ha för ytskikt på innerväggarna, dvs på spånskivorna? Spånskivor är tunga, kanske smidigare med osb/plyfa?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad ska ni ha för ytskikt på innerväggarna, dvs på spånskivorna? Spånskivor är tunga, kanske smidigare med osb/plyfa?
Vi ska tapetsera!

H Hufsa skrev:
Okej! För när man läser om Bison så verkar det så himla kinkigt med hur den ska fästas med små klämmor och gud vet vad🤨
Länka gärna, det låter konstigt för en duk på varma sidan av en vägg….

H Hufsa skrev:
Vi ska tapetsera!
Jaha, direkt på spån?

H Hufsa skrev:
[länk]
Var står det om clips/klämmor?

Jaha, direkt på spån?
Ja vi hade tänkt det. Men grunda med tapetlim först (som får torka)
Ser du problem med det? Jag behöver alla råd jag kan få i denna djungel

Larsa Larsa skrev:
Var står det om clips/klämmor?
Stod väl klämmor eller pappspik tror jag

H Hufsa skrev:
Ja vi hade tänkt det. Men grunda med tapetlim först (som får torka)
Ser du problem med det? Jag behöver alla råd jag kan få i denna djungel
Jag är rädd att det kan röra sig och spricka lätt i skarvarna. Hur gammal är huset?

Jag är rädd att det kan röra sig och spricka lätt i skarvarna. Hur gammal är huset?
Det kommer garanterat röra sig. Huset är 1909 men sannolikt äldre, eventuellt 1800. Men säg sekelskiftet då:)
Det står på mark som rör sig hyfsat mkt, iaf då tjälen går ur marken.
Är mkt sättningar vilket lett till att det inte finns en enda rak vinkel, golv eller vägg någonstans.
Men det har tidigare suttit tapet i alla rum (på spån och tretex) och det har funkat helt okej, sprickor på vissa ställen.

H Hufsa skrev:
Det kommer garanterat röra sig. Huset är 1909 men sannolikt äldre, eventuellt 1800. Men säg sekelskiftet då:)
Det står på mark som rör sig hyfsat mkt, iaf då tjälen går ur marken.
Är mkt sättningar vilket lett till att det inte finns en enda rak vinkel, golv eller vägg någonstans.
Men det har tidigare suttit tapet i alla rum (på spån och tretex) och det har funkat helt okej, sprickor på vissa ställen.
Ja, med en skiva utanpå spånet är det bättre, tex gips.

H Hufsa skrev:
Sitter spiken kvar så spelar det ingen roll. Är dessutom duken klämd mellan skivan och regeln man spikar i är det helt tätt.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sitter spiken kvar så spelar det ingen roll. Är dessutom duken klämd mellan skivan och regeln man spikar i är det helt tätt.
Ja så tänkte vi med. Men, vad händer om man råkar spika genom på annat ställe, säg tex sätter upp något på väggen och råkar slå hål på ångbromsen bakom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.