I går kväll kom det plötsligt en doft av bränt hår och kött, som jag tror jag lokaliserat till ett litet proppskåp. Jag misstänker att en stackars muskrake har fått sätta livet till. Tänkte ta bort skyddshöljet från skåpet och titta men osäker på el som jag är så är det väl bäst att fråga först. Är det lugnt att ta bort? Bryta strömmen först?

Det finns 2 skruvar som väl är rätt fram att skruva på, men 1 som jag är osäker på, se bild...den blå inringade. Vad göra med den? Något att tänka på?

20141206_092331.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är de två röda man skruvar bort kåpan med. Den blå är till för att man skall kunna kontrollera att nollans anslutning är ordentligt åtdragen utan att behöva lyfta på locket.

Du skall absolut göra centralen strömlös innan du öppnar den, och du skall absolut ersätta de keramiska säkringshållarna, även om du inte behöver säkringen. Den nedre radens mittersta position är särskilt dålig, eftersom bottenplattan har avlägsnats.

• Gilla
bonnier
  • Laddar…
Jag tycket att man i det här fallet ska bryta strömmen genom att slå av huvudströmbrytaren och dessutom avlägsna huvudsäkringarna för säkerhets skull.

Hade det varit en mer van frågeställare så hade jag sagt ”mät före, bryt och kontrollmät efteråt” men eftersom frågeställaren verkar vara ganska osäker på hur man ska göra så säger jag att ”bryt hela huset”.

• Gilla
bonnier
  • Laddar…
Propphuvar heter det ;)

• Gilla
Breuer och 1 till
  • Laddar…
Jo då, två stackare fanns det där t.o.m.

Mikael_L
elmont skrev:
Propphuvar heter det ;)
Och passkontakt (PK) ... ;)

Passdel funkar också ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.