47 054 läst ·
68 svar
47k läst
68 svar
Ta bort hjulbultar/muttrar med slagskruvdragare? Hur många Nm krävs?
Sammanfattningvis alltså:
Rengör alla anliggningsytor med Bräkleen el. dyl. Ytorna ska vara rena och helt torra.
Applicera något kladd (jag använder lite sprayfett) runt navringen så att fälgen går att få loss senare.
Rengör skruvarna inkl gängorna
Om skruvarna ej går i lätt för hand, smörj med ytterst lite valfri olja på de första gängorna.
Dra med momentstav eller momentnyckel.
Efterdra med momentyckel.
Min reflektion:
1. Drar jag med luftmaskin+momentstav och sedan tar momentnyckeln och backar ett kvarts varv och sedan segdrar tillbala hamnar jag på samma position igen. Har provat lite då och då så den valideringen räcker för mig.
2. Om man vill vara säker på att få loss skruvarna även om de tjurar brukar jag rekommendera en 600 Nm luftdriven. Annars är min erfarenhet att 300+ luftdrivna alltid brukar fungera. Har man haft bilen ett tag och "aldrig haft problem" fungerar en batteridriven lika bra men det är inte 100% säkert.
3. Rätt åtdragningsmoment erhåller man även med ett rätt använt vanligt fälgkors, det förstör heller inte skruvarna som diverse långa sneda handtag gör. När det börjar gå trögt vrider man lite till så har man rätt moment. Iaf om man har lite känsla och inte slarvat med rengöringen av förbandet eller har skruvar som är på väg att gå av. Tar man i blir det för hårt. Med förlängare alldelles åt h för hårt.
Rengör alla anliggningsytor med Bräkleen el. dyl. Ytorna ska vara rena och helt torra.
Applicera något kladd (jag använder lite sprayfett) runt navringen så att fälgen går att få loss senare.
Rengör skruvarna inkl gängorna
Om skruvarna ej går i lätt för hand, smörj med ytterst lite valfri olja på de första gängorna.
Dra med momentstav eller momentnyckel.
Efterdra med momentyckel.
Min reflektion:
1. Drar jag med luftmaskin+momentstav och sedan tar momentnyckeln och backar ett kvarts varv och sedan segdrar tillbala hamnar jag på samma position igen. Har provat lite då och då så den valideringen räcker för mig.
2. Om man vill vara säker på att få loss skruvarna även om de tjurar brukar jag rekommendera en 600 Nm luftdriven. Annars är min erfarenhet att 300+ luftdrivna alltid brukar fungera. Har man haft bilen ett tag och "aldrig haft problem" fungerar en batteridriven lika bra men det är inte 100% säkert.
3. Rätt åtdragningsmoment erhåller man även med ett rätt använt vanligt fälgkors, det förstör heller inte skruvarna som diverse långa sneda handtag gör. När det börjar gå trögt vrider man lite till så har man rätt moment. Iaf om man har lite känsla och inte slarvat med rengöringen av förbandet eller har skruvar som är på väg att gå av. Tar man i blir det för hårt. Med förlängare alldelles åt h för hårt.
Orsaken till att det inte ska vara fett eller olja på anläggningsytan mellan fälg och bromsskiva är att det ska överföras ett moment där. Samt att det inte är bra om hjulet rör sig fram o tillbaka.martin43 skrev:
Det ska på ett tunt lager fett, på centrumringen. Inte kopparbaserat då det blir reaktioner mot vissa fälgar.
Jag smörjer alla bultar på gängan med fett eller olja. Men det får inte komma fett eller olja på konan som trycker mot fälgen. Då får du fel moment också.
Det är konan som låser bulten.
Lite enkelt kan man säga att momentnyckel ger väldigt bra moment.
För en 17 mm bult så är det första momentstaven om du har 3 olika till luftmaskinen. Runt 90, sedan är det 19mm runt 120 , osv.
Tjärspray på hjulbultarna och i hålet och mutterdragarn tills dom inte rörs mera.... onödigt att trixa med moment gjord det engång och resultatet blev 2bultar försvann.. KAN hända fel från min sidan.. men inte tappat någon ännu sen jag byte utförande.. och nej inget problem att loss dom för hand. fälgkorset med en rörbit på och min vikt så släpper dom
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Har man dragit med rätt moment så tappar man inte några skruvar, men man ska inte glömma att eftersträva. Drar man för hårt riskerar man istället att dra av skruvarna och det är ju lagom skoj att åtgärda. Sen kan man. Såklart använda sig av annekdotisk bevisföring för att det inte sker.
Jag har en Hitachi nätdriven mutterknack/dragare och en Bosch batterimaskin modell stor (640nm)
Och jag har gått bet på några muttrar och kanske nån skruv med den nätdrivna Hitachin. Och den har runt 500nm
Boschen har jag bara använt på 2 bilar utan problem och då är ena RAMen där muttrarna ska dras med 160nm.
Hitachin klarade även förra bilen, på Chevan skulle muttrarna dras med 190nm, men då bottnade typ maskinen
Snåla ur på verktyg är de värsta man kan göra, trevliga verktyg är ju halva jobbet
Har även en liten Hitachi 18V (wr18dl) och den klarar precis av muttrarna på fyrhjulingen (m10)
Och jag har gått bet på några muttrar och kanske nån skruv med den nätdrivna Hitachin. Och den har runt 500nm
Boschen har jag bara använt på 2 bilar utan problem och då är ena RAMen där muttrarna ska dras med 160nm.
Hitachin klarade även förra bilen, på Chevan skulle muttrarna dras med 190nm, men då bottnade typ maskinen
Snåla ur på verktyg är de värsta man kan göra, trevliga verktyg är ju halva jobbet
Har även en liten Hitachi 18V (wr18dl) och den klarar precis av muttrarna på fyrhjulingen (m10)
Översträcker man materialet i en bult genom för högt moment sänker man förbandets styrka och kan få plastisk deformation.
Drar man med momentnyckel till rekommenderad nivå får man bäst hållbarhet. Och det lossnar inte av sig självt.
Drar man med momentnyckel till rekommenderad nivå får man bäst hållbarhet. Och det lossnar inte av sig självt.
Klicka här för att svara