ullberg
swedjeep skrev:
:) Kunde bara inte låta bli o vara lite besserwisser , inge illa ment :D
Om vi nu ändå ska besserwiss:ra så använder du ordet bult inte mindre än fyra gånger i dina inlägg ovan - har svårt att tro att du menade det en enda av de gångerna... Petitesser men du säger ju dig besitta "viss expertis" - eller jag ska kanske skriva "viss" exptertis :)

/U

Det var ju allmänt om skruv & bult och moment :o), :beer: kanske skulle lagt mer tid på formuleringarna :thumbup:

( Expertis i form av yrkesroll som produktions ingenjör med flygteknisk inriktning )

Tror att ullberg menar att man inte kan dra moment på en bult då de enligt svensk standard över fästelement saknar gänga. Skruv däremot går bra att dra moment på då dessa har gänga.

• Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Hallerudsbo skrev:
Klart att olika storlekar dras olika i ett förband.
Men nu var det ett däck vi prata om och än har jag inte sett ett däck med olika bult
Har aldrig sett däck monterade med bult, däremot brukar hjul skruvas fast på bilens hjulaxlar med vad vi i dagligt tal kallar bult.

H
Heter kanske pinnskruv då å inte pinnbult när de sitter fast i hjulnavet????

https://www.skruvat.se/Pinnbult-hjulnav-P376449.aspx

Är det bara att de skriver fel?

"Det finns ingenting som heter bult" sade min gamle teknologilärare Tore "Bult" Forsman på första terminens första lektion. Skruven har gängor. Den utan gängor är en tapp.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
M
swedjeep skrev:
Hej. Roligt med en tråd där jag kan bidra med viss expertis :o) Hur många Nm så krävs är som att fråga hur långt ett snöre är. Det är många faktorer som spelar in.

Skruvförband är dimensionerade för specifika krafter och dimensioneras därefter. Om vi nu tittar på just hjul på en bil som ofta har M12 storlek på hjulbultar och för det mesta som jag sett i alla fall av material klass 8.8, ibland starkare 12.9 och i stål ( går inte in på olika klassingar av stål men varierar en del ) så är ett normalt moment ca 80 Nm segdragande, jag skriver segdragande för slagande som i många elektriska o tryckluftsmaskiner är moment spannet inte rättvisade, det är max kapacitet i slag och kan inte jämföras med segdragande. Funktionen mellan de två är precis som det låter, slagande = Hammare eller dragande = hävstång.

Bör dock inflikas att momentet som ska användas alltid anges i fordonets instruktionsbok och på papperet så är det ett moment över det som skall åtgå för att lossa samma bult.

Nu kommer det roliga. Moment som anges är under specifika förutsättningar. enkelt förklarat är att moment alltid anges som smorda. Vad är då smord förskruvning ! . Det förutsätter ren gänga på skruvförbandet och hela gäng ytan samt anliggningsyta, delvis det som genererar friktion.

En osmord eller delvis osmord gänga samt anliggningsyta som dras med t ex 85 Nm kommer att kräva ett mycket högre lossnings moment.

Sedan är det andra faktorer som kan spela in, t ex om det är en låsning i form av låsbricka ( Normalt inte på hjulbultar ), har det trängt in salt som påverkar friktion, Var det kallt när åtdragning skedde och det lossas i varmt så finns en liten material utvidgning som också påverkar.

Men som jämförelse så jag använder själv en pneumatisk muttermaskin på 250 Nm och det fungarar alltid på de bultar jag dragit själv, emellanåt när min far till exempel monterat hjul så drar han åt för han och tar ofta i för kung och fosterland :o). Då räcker inte min maskin utan de måste lossas för hand.

Sedan finns det ytterligare fördjupningar som jag inte går in på nu , t ex varför det är oerhört farligt att överdra ett moment.

Så korta svaret är att nöj dig med 250 Nm och sitter det fast så lossa för hand.
Är du säker på att det ska vara smorda gängor och friktionsytor. Vid samma moment blir klämkraften i förbandet avsevärt högre vilket kan skapa problem. Som du säkert vet är ju skruven fjädrande, och drar man för hårt närmar man sig sträckgrensen. Detta extra viktigt med alufälgar eftersom de inte fjädrar som plåt gör. Jagck alltid lära mig av min professor (i stark förband) att momentet gäller rena ytor. Det är också så bilindustrin monterar hjulskruvarna.

Redigerat av moderator:
Har en mutterknack till kompressorn och det spelar mycket stor roll hur lång/grov slangen är till den. För att få ut 1000Nm krävs en mycket grov slang från kompressorn (~12mm invändigt). Med slangen som är 8mm invändigt är den mycket klen...

Angående bult och skruv. Det korrekta verkar vara skruv enligt "Bultens" teknikhandbok. (Bulten är en fästelementstillverkare som tydligen byggde de första maskinerna för masstillverkaning av skruvar i sverige).

Jag trodde (som säkerlige många andra) att en grövre skruv var en bult...

Sida med definitioner av skruv och bult från en teknikhandbok, rubrikerna är "Definition av skruv" och "Definition av bult".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bultens teknikhandbok finns här:

https://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=533

Angående disskussionen om hur hårt man ska dra (momentnyckel eller knackande verktyg etc) (också från bultens teknikhandbak sidan 65):

Sida ur teknisk manual med text och diagram om fördelning av åtdragningsmoment i skruvförband och faktorer som påverkar detta.
Skapa konto

Textutdrag från teknikhandbok med information om användning av momentnyckel och precision i åtdragningsmoment.
Skapa konto

Micke64 skrev:
Är du säker på att det ska vara smorda gängor och friktionsytor. Vid samma moment blir klämkraften i förbandet avsevärt högre vilket kan skapa problem. Som du säkert vet är ju skruven fjädrande, och drar man för hårt närmar man sig sträckgrensen. Detta extra viktigt med alufälgar eftersom de inte fjädrar som plåt gör. Jagck alltid lära mig av min professor (i stark förband) att momentet gäller rena ytor. Det är också så bilindustrin monterar hjulskruvarna.
Efter en föreläsning av Atlas Copco Torque tools tillsammans med Bulten så vart då jag tillrättavisad mot vad jag lärt mig i skolbänken en gång i tiden och att om inget annat framgår är moment angivet på smort friktions yta. Det är den generella regeln internationellt . Men dom kan ju ha fel dom också :thumbup:

Hursom... oavsett om det heter bult eller skruv så är en sak säker:

Folk i allmänhet och däckverkstäder i synnerhet drar åt dom ALLDELES för hårt.
Använd momentnyckel och följ angivet moment. De siffrorna är inte tagna ur luften utan för att få starkast möjliga förband utan översträckning och sprickbildning.

• Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
L
Micke64 skrev:
Oj då gubbar. Hjul monteras med lätt smort runt navet. Annars ska ytan mot skivan vara torr och ren.
Man smörjer INTE med kopparpasta då det kan hända saker.
Hjulsskruvarna monteras med olja eller fett på gängan inte på konan. Konan ska vara ren både på skruven och i fälgen. Orsaken är den att det är konan som låser bulten. Den vill man inte ha smord.

Momenten för åtdragning är lite ungefär, 17mm huvud så är det runt 90 NM är det 19mm, så är det runt 120 NM.
Kolla dock så att du inte har en bult med 19 huvud men sen är det en tunnare förskruvning. Då ska det vara 90 nm.

M
Någon referens, tex i bilens manual, du kan hänvisa till? På Volvos supportsida nämns inte något om smörjning, men väl en varning om för hårt åtdrag. Om du smörjer och momentet är beräknat på torr gänga blir klämkraften i förbandet betydligt högre vid samma åtdragningsmoment.

http://support.volvocars.com/se/cars/Pages/owners-manual.aspx?mc=Y285&my=2015&sw=14w46&article=13a4cda6f78b7f4dc0a801e8000344ba

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.