Funderar på att tilläggsisolera väggar på övervåningen mot kallvindor. Är bara 95 mm idag. Enklast vore att bara lägga ny isolering dikt an mot befintlig vindpapp (se bild) och avsluta med ny vindpapp. Som jag förstått det gör vindpappen att den isolerande luften stannar i gullfibret, men kan det bli problem att ha dubbel vindpapp?
Väggen har fuktspärr dvs plast bakom gipsväggen sett inifrån. Håller precis på med golvläggning som synes, och har lämnat plats för ett lager isolering till vänster.
Väggen har fuktspärr dvs plast bakom gipsväggen sett inifrån. Håller precis på med golvläggning som synes, och har lämnat plats för ett lager isolering till vänster.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
Du vill inte ha en luftspalt i isoleringen så när du tar ner glespanelen eller vad det är som sitter spikad på vindpappen är det inte så mycket jobb att riva vindpappen.
Panelen kan du ju återanvända sen när isoleringen är på plats.
Panelen kan du ju återanvända sen när isoleringen är på plats.
Sant. Men jag tänkte göra det i omgångar och börja längst ner. Dvs första lagret "liggande" isolering mellan golv och första glespanelen. Tänkte alltså behålla glespanelen och bara sala på med en extra bräda. Samma sak sedan med mellan glespanel 1 & 2. Ovanför glespanel 2 svänger pappen in i snedtaket och där går det inte göra så mycket.
Men för att slippa luftspalten som @sinuslinus skriver om kan man ju skära bort vindpappen innan jag utökar isoleringen kanske? (Har redan köpt ny vindpapp - inte så dyrt...)
Men för att slippa luftspalten som @sinuslinus skriver om kan man ju skära bort vindpappen innan jag utökar isoleringen kanske? (Har redan köpt ny vindpapp - inte så dyrt...)
Är nog riktigt i och för sig, bara det att jag har en hel del isolering över som bara ligger och tänkte att det gör mer nytta om man smackar upp det på väggen...GoC skrev:
Klicka här för att svara