Hej,

Vi har köpt en lägenhet som är byggd 1908 där vi hade velat renovera stuckaturen i taket. Det ser ut som att det är målat flera lager färg därmed har konturen på stuckaturen avtagit.

Någon som har tips på vad man kan göra för att framhäva det? Ska man använda sig av något färgborttagningsmedel och vad i såfall? Finns det andra sätt att göra detta på?

• Stuckatur i vitt tak från 1908 med flera lager färg som döljer detaljerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan ni glömma att få till det så stukaturen kommer fram som i början. Allt är inmålat ett antal gånger och med färg mot vägg och tak. Att försöka på bort färgen med något medel, det kommer att kladda ner vägg och tak och en total ommålning blir det av rummet. Troligtvis går det inte heller att bryta ner den, säkerligen går den i bitar och färg kommer att flagna av både i tak och på vägg, som större eller mindre flagor.

Planen är att måla om hela rummet så tak och väggar kommer att målas i efterhand ändå.

Felow Felow skrev:
Planen är att måla om hela rummet så tak och väggar kommer att målas i efterhand ändå.
Kan gå, men det kommer att bli bra kladdigt med något som ska lösa färgen. Sen kommer det nog inte att gå att få bort allt. Men därom kan jag inte säga något, då jag inte har gjort sådant. Kanske bättre att se om det går att köpa taklist med stukatur. Det finns i frigolit med struktur och här kan ni botanisera lite, blir nog bra mycket mindre med jobb och kanske snyggare.

https://www.d-cor.se/produkter/takl...0AAAAADelbKuXJ8aVzklcKa4iv0bXf85pB&gclid=CjwK

L
Absolut går det att renovera!

Säkert ett stort jobb men att klistra in frigolitstuckatur i en lägenhet från 1908 vore ett helgerån.

Allt beror på vilken/vilka färgtyper som har använts hos er, det är egentligen bara att prova sig fram och precis som ni gör att söka information

• Gilla
Felow och 1 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Absolut går det att renovera!

Säkert ett stort jobb men att klistra in frigolitstuckatur i en lägenhet från 1908 vore ett helgerån.

Allt beror på vilken/vilka färgtyper som har använts hos er, det är egentligen bara att prova sig fram och precis som ni gör att söka information
Håller med dig, men det syns inte när det är målat

Jag tvättade ner taken med ... ganska koncentrerad ... ättika....(Gick omkring i ett sus&dus nån vecka därefter så jag är inte övertygad om att det är att rekommendera.) "Borstade" stucken med mycket vätska med en bakborste/pensel. Det blev mycket bättre men all gammal färg gick inte bort. Strukturen blev ändå tydligare. Nu var mina stuckaturer av kraftigare typ dvs inte "småblommigt"som hos TS. Huset är från 1925 och stuckaturerna finns i vardagsrum, matsal och ett enklare i ett rum i ovanvåningen.

Taken var nymålade med snäll takfärg när jag köpte huset. Efter ett fåtal år kröp gamla inrökta fläckar fram så jag hade stora problem med just de slätare partierna som jag målade med stoppfärg innan takfärgen. Stucken räddade jag bara med vattenlöslig färg (med tanke på framtiden).

Detta var för 30 år sedan 😉 och huset har därefter sålts.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.