Hej,
Har köpt en bostadsrätt, lägenheten är från 40-talet. Ganska lyhörd.
Tanken är att ta bort tapet, måla med spärrfärg, spackla och måla om vardagsrummet.
Förra ägarna hade målat rakt på tapeten. Däremot vet jag inte vad det är för tapet på väggarna, vad som är under tapeten och hur mycket jag ska riva.
Jag har testat tagit bort några lager. Är det vinyltapet?
Det ser ut som att det är en otroligt tunn gipsskiva under tapeten, men är osäker. Som jag har förstått kan det vara lättbetong underst eftersom den är väldigt porös.
Har inte gjort renoveringar eller dylikt tidigare så tänkte höra vad man borde göra.
Bör jag ta bort allt, spärrmåla och spackla direkt på lättbetongen? Eller räcker det att bara ta bort det översta lagret? Vad hade ni gjort?
/Simon
Har köpt en bostadsrätt, lägenheten är från 40-talet. Ganska lyhörd.
Tanken är att ta bort tapet, måla med spärrfärg, spackla och måla om vardagsrummet.
Förra ägarna hade målat rakt på tapeten. Däremot vet jag inte vad det är för tapet på väggarna, vad som är under tapeten och hur mycket jag ska riva.
Jag har testat tagit bort några lager. Är det vinyltapet?
Det ser ut som att det är en otroligt tunn gipsskiva under tapeten, men är osäker. Som jag har förstått kan det vara lättbetong underst eftersom den är väldigt porös.
Har inte gjort renoveringar eller dylikt tidigare så tänkte höra vad man borde göra.
Bör jag ta bort allt, spärrmåla och spackla direkt på lättbetongen? Eller räcker det att bara ta bort det översta lagret? Vad hade ni gjort?
/Simon
Hade liknande situation i en tidigare lägenhet och jag började riva som du. När tapeten sitter hårt finns det ingen anledning att riva ner den. Jag hade spacklat för det du rivit ner och målat på väggen alternativt bredspacklat hela väggen. Finns renoveringstapet man kan dra på också, men osäker på om det är ett bra alternativ.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det kan vara puts under tapeten. Gipsskivor hade man inte på 40-talet.T Torulf7 skrev:
Vanliga mer eller mindre porösa väggar på 40-talet kan vara slaggsten eller tegel också.
Hör med grannar eller med styrelsen. Det kan vara viktigt att veta det när det är dags att sätta upp något på väggarna.
Skrapa bort yttersta lagret med tapetmönster + färg, applicera sedan vatten. Sen kan du skrapa bort det enkelt.
Men det ser ut som man spacklat på tapeten där, då blir det svårare.
Men det ser ut som man spacklat på tapeten där, då blir det svårare.
Klicka här för att svara