Hej! Vi har en gammal porttelefon i vår hall som vi skulle vilja ta bort (inte varit i bruk på många många år). Den är vad det verkar urkopplad, det händer åtminstone inget när man lyfter i luren. Vi är dessvärre inte de händiga typerna, utan kan på egen hand väl spackla och måla på sin höjd. Det vore ändå skönt att slippa ta in hantverkare för en såpass liten uppgift. Skulle vi ändå kunna klara av detta själva, och hur ska vi isåfall gå tlllväga? Något särskilt vi bör tänka på?
Tack Åsa! Det är bostadsrätt och föreningen har meddelat att "det bara är att ta bort den" då den inte är i bruk längre.Åsa Lund skrev:
Klipp då av trådarna och putta in dem i hålet som de går i.
Om väggen är tapetserad (och övermålad) kan du tejpa fast en bit ny tapet utanpå. Tejpa noga så den inte flyttar sig i sidled. Sedan skär du en ruta igenom BÅDA lagren tapet. Pilla givetvis loss den dittejpade först. Sedan tar du även bort den fastmålade gamla tapeten, skrapa noga.
Nu har du en bit vägg utan tapet och en ny bit tapet som passar på den platsen.
Fyll elröret med lite fogmassa. Klistra fast den nya tapeten. Spackla utanpå om det behövs, efter att tapetklistret torkat. Måla.
Klart
Om väggen är tapetserad (och övermålad) kan du tejpa fast en bit ny tapet utanpå. Tejpa noga så den inte flyttar sig i sidled. Sedan skär du en ruta igenom BÅDA lagren tapet. Pilla givetvis loss den dittejpade först. Sedan tar du även bort den fastmålade gamla tapeten, skrapa noga.
Nu har du en bit vägg utan tapet och en ny bit tapet som passar på den platsen.
Fyll elröret med lite fogmassa. Klistra fast den nya tapeten. Spackla utanpå om det behövs, efter att tapetklistret torkat. Måla.
Klart
Klicka här för att svara
