Hej!
Vill dela med mig av detta:
Vi ska måla om källargolvet i tvättstuga, pannrum och passager.
Det ligger= låg, två lager grön plastfärg från anno datsumal...
Huset är byggt 1947 och det är antagligen inte dränerat. Källaren är torr och bra, dock har putsen släppt ned till här och där på väggarna.
I våran bästa värld borde huset antagligen få en ny dränering men där är vi inte ännu..
(Huset ligger högt och det är sandmark med ca 1/2 meter jord.)
Väggarna var också målade med plastfärg.
Vi har putsat nytt där det lossnat gammalt sandsmuligt bruk och målat nytt efter konstens alla regler med silikatfärg.
Golvet: Enligt färgaffären skulle vi skrapa,slipa och måla med vattenlöslig golvfärg.
Vi har skrapat slipat och färgen satt som rackarns', bra! Men efter vi tvättat och borstat med målartvätt började det lossna små flagor samt att färgen reste sig lite här och där.
Måste alltså få bort den färg som lossnar från betongen.
Har testat kaustiksoda, varmluftpistol, stark målarsoda, borstat med stålborste, kört vinkelslip med lamellskiva och skrapat med dåligt resultat. Funderade på att hyra rejäl golvslip men då vi redan målat väggar och sjuttiofyra rör var dammet inget vi ville få på den nya fina målningen.
Då jag vet att man kan testa vilken färgtyp det är tex.med T sprit, slog det mig att prova detta. Svabbade på t sprit och täckte sen med plast på en provyta, lät ligga några timmar och färgen reste sig blev mjuk och gick att skrapa bort på de ytor som var släta.
Vi tog genomskinliga billiga sopsäckar klippte isär och lade ovanpå den blöta T~spriten då får man en lagom yta att jobba med i taget då rödspriten är lättflyktig och det behövs rejält med ventilation...
Alltså: Nästa källar renovering blir arbetsordningen följande.
1: Skrapa bort lös puts från väggar.
2: Putsa laga, väggar.
3: Ta bort färg från golv, slipa, laga med flytspackel/ betongspackel.
4:Tvätta alla ytor med målartvätt.
5: Täck golv ordentligt, 1:a lagret rinner det och stänker när man rollar då man har i mer primer.
5: Måla väggarna.
6: Tvätta golv.
7: Måla golv.
Och sen har man en fräsch källare.
Alltid intressant med husrenovering och gymbesök slipper man under tiden