Har en lgh från 50-talet med dubbeldörrar till vardagsrummet och nu har vi kommit fram till moment dörrkarmar i helrenoveringen. Karmarna behöver målas om för att bli enhetliga med färg på nya foder osv. Någon tidigare ägare har kluddat flera tjocka lager färg över de gamla gångjärnen så de sitter som berg. Har lyckats peta loss 1 av 4 men karmen spricker när jag ruckar på dem så att det lossnar flisor (gjorde också det på nr 1 som jag ändå fick loss till slut). Så hur gör jag för att få loss dem utan att ta sönder karmen mer än nödvändigt? Skulle gärna sätta dit nya gångjärn sen för att man i framtiden ska kunna använda dubbeldörrarna men det hänger väl på hur det går att ta bort de gamla...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Jag hade skurit mellan gångjärn och färg, och sedan försiktigt knackat loss gångjärnet.
Gångjärnet hade jag sedan tagit borr färgen på med färgborttagningsmedel.
Gångjärnet hade jag sedan tagit borr färgen på med färgborttagningsmedel.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Det har sina fördelar med att ha gjort det förr 
Valde dock att inte nyttja de gamla skruvarna utan köpte nya med modern skalle.
Valde dock att inte nyttja de gamla skruvarna utan köpte nya med modern skalle.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Du behöver förhoppningsvis inte ta dig hela vägen ner, du ska bara dela det tjocka lagret.
Du skulle kunna prova att pensla på färgborttagningen på plats också
Du skulle kunna prova att pensla på färgborttagningen på plats också
Om man värmer gångjärnet med varmluftspistol brukar färgen runtom släppa och så kan man ta loss det. Det gäller inte alla moderna färger men chansen är stor att understa lagret är en alkydfärg eller rentav oljefärg som det fungerar på.
13th Marine skrev:
Följde ditt råd där och knackade med ett litet stämjärn precis intill skarv. Sen gick det lättare. Nu är mesta färgen borta också efter flera dagars bad (o skrapning) i linoljesåpa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden